از نیمه اردیبهشت تاکنون گرمازدگی، ۵ نفر را در فارس راهی بیمارستان کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ 03 July 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رییس اورژانس فارس گفت: گرمازدگی عارضه‌ای است که در اثر افزایش دمای درون بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد به علت فعالیت شدید و یا گرمای هوای محیط رخ می‌دهد.
دکتر محمدجواد مرادیان با اشاره به اینکه ۲گروه از افراد بیشتر از سایرین دچار گرمازدگی می‌شوند، افزود: دسته اول جوانانی هستند که معمولا در هوای گرم و به مدت طولانی ورزش یا فعالیت بدنی انجام می‌دهند و دسته دوم سالمندان و یا افرادی هستند که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند و با حداقل فعالیت دچار علائم گرمازدگی می‌شوند.
دکتر مرادیان افزود: برای کمک به فردی که دچار گرمازدگی شده باید وی را به محیطی خنک منتقل کرد و با نوشاندن آب و قرار دادن اسفنج خیس بر بدن وی به کم کردن دمای بدن کمک کرد و در مواردی که فرد دچار گرمازدگی شدید شده باید با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.
دکتر محسنیان متخصص طب اورژانس نیز گفت: گرمازدگی با علائمی همچون تعریق زیاد، سردرد، سرگیجه، تهوع، تورم دست و درد‌های عضلانی بروز می‌کند و در موارد شدیدتر می‌تواند منجر به تپش قلب و کاهش سطح هوشیاری بیمار شود.
وی با بیان اینکه رها کردن کودکان در خودرو آن‌ها را بیش از سایرین در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی قرار می‌دهد، افزود: دمای فضای بسته خودرو در زیر نور مستقیم آفتاب می‌تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه به بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد برسد که این دما تهدیدی جدی برای جان کودکان محسوب می‌شود.
دکتر محسنیان افزود: با رعایت نکات ساده و مدیریت زمان انجام فعالیت در ساعات خنک روز می‌توان از بروز گرمازدگی و عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد.
وی مصرف آب و مایعات، کاهش مدت زمان حضور در نور مستقیم آفتاب و خنک نگه داشتن پوست را مهمترین راهکار برای پیشگیری از گرمازدگی برشمرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار