گرمای ۵۰ درجه و چادرنشینی و آوارگی، طاقت مردم جنوب فارس را بریده است، آنها از متولیان انتظار دارند به وعده‌هایشان عمل کنند تا سرپناهی دوباره بالای سرشان ببینند.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴ 04 July 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: هفت ماه از سیل ویرانگر در جنوب استان فارس می‌گذرد، سیلی که آسیب‌ها و خسارات زیادی را به خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرد.

مناطق مانند بیرم نیز ازجمله شهرهایی بود که بسیاری از خانه‌هایش ویران شد و عملاً بعد از سیل قابل سکونت نبود.

بعد از وقوع سیل مسئولان بسیاری با حضور در مناطق سیل زده قول رسیدگی دادند، از تسهیلات بلاعوض گرفته تا تسهیلات کم بهره گرفته تا مصالح رایگان که قرار بود در اختیار سیل زدگان قرار بگیرد تا خانه‌هایشان را بازسازی کنند.

مسئولان حتی به بعضی از افراد که سیل آسیب‌هایی به خانه‌هایشان وارد کرده بود اعلام کردند که کل خانه را تخریب کنند و از این شرایط برای بازسازی و مقاوم سازی استفاده کنند.

حالا هفت ماه گذشته و مصالح در خیلی از نقاط جنوب فارس توزیع نشده، خبری از تسهیلات معیشتی و یا کم بهره نیست و مردم نتوانستند با تأمین به موقع سیمان، بازسازی هایشان را از پیش ببرند.

 

مردم از بنیاد مسکن و سایر مسئولان که قول کمک به بازسازی داده بودند می‌خواهند که به وعده‌هایشان عمل کنند.

خانم خشرو که ساکن شهر بیرم است می‌گوید: پس از گذشت هفت ماه متأسفانه روند بازسازی کند است و قریب به یک ماه به دلیل کمبود سیمان ساخت و سازها عملاً متوقف شده است.

او گفت: سیمان گران شده و پاکتی ۹۰ هزار تومان است، و مردم قدرت خرید سیمان را ندارند.

وی افزود: با توجه به قولی که مسؤلین به ما داده اند که ۱۸۰ پاکت سیمان به هر واحد ساختمانی داده شود تا کنون سیمانی به ما داده نشده است.

وی گفت: جهت وساخت وساز منازل متأثر از سیل، بنا و کارگر به سختی پیدا می‌شود و باید هفته‌ها در نوبت باشیم.

خوشرو ضمن تشکر وقدردانی از گروه‌های جهادی که در روزهای اول سیل یاری رسان بوده اند، تاکید کرد: از همه گروه‌های جهادی سراسر کشور که اگر صدای من را می‌شنوند استدعا داریم به داد مردم سیل زده بیرم برسند.

 

خانم غلامی مادر بیرمی که هم اکنون منزل خود را تا زیر سقف رسانه گفت: مسئولان وعده‌هایی دادند که ۱۸۰ پاکت سیمان رایگان در اختیار شما قرار خواهیم داد اما با گذشت هفت ماه، چندروز قبل ۱۶۲ پاکت سیمان تعلق گرفت و سه میلیون تومان هم پول بابت کرایه حمل از ما گرفتند.

گرمای هوا طاقت فرسا شده است / ‏‬کانکس توزیع کنید

غلامی همچنین خواسته‌ای از مسؤلین داشت و گفت: از آن جایی که بنده در حیات منزل خود و در این چادر زندگی می‌کنم و جای درب حیاط از پارچه استفاده می‌کنم از مسؤلین می‌خواهم تا آماده شدن خانه مسکونی کانکس به صورت امانی در اختیار بنده و دیگر افرادی که در سیل خانه‌هایشان از بین رفته، قرار دهند، واقعاً هوا گرم است و زندگی به سختی پیش می‌رود.

خجسته یکی دیگر از سیل زدگان که با مادر و فرزند خود در یک اتاق کوچک و آشپزخانه و بدون حصار منزل زندگی می‌کنند، تصریح کرد: در این گرمای ۵۰ درجه آشپزخانه هم محل خواب ماست و محل آشپزی است و کارگر و بنا به سختی پیدا می‌شود و اگر هم قول آمدن را دادند قبل از شروع به کار پول دریافت می‌کنند اما دستمان خیلی تنگ است.

یکی دیگر از مردم بیرم به مهر گفت: مصالح به سختی پیدا می‌شود، برای ساخت رینگ ستون‌ها سه هفته است که در نوبت هستیم تا برای ما آماده کنند.

وی گفت: تا کنون سیمان و آهن آلات به ما داده نشده است.

یکی دیگر از ساکنان بیرم  گفت: مسولینی که قول ۱۸۰ پاکت سیمان را به ما داده بودند در حال حاضر بدانند که تا کنون سیمان اختصاص پیدا نکرده است، و سیمان هم به سختی پیدا می‌شود و اگر هم پیدا شود باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم.

 

وی افزود: در این شرایط کارگر به سختی پیدا می‌شود و پیمانکاری هم نیست که کار را به زودی تحویل دهد.

محمد که در سیل ویرانگر حدود ۳۰ رأس از گوسفندانشان تلف شده اند، در گفتگو با مهر گفت: وعده ۱۸۰ پاکت سیمان به کجا رفت، منزل پدر من اولین منزلی بود که هم مسؤلین آمادند و بازدید کردند ما بیشترین ضرر را در سیل منطقه داشتیم.

وی افزود: سیمان پاکتی ۷۵ هزار تومان است و خیلی قیمت بالایی است و استادکار پیدا نمی‌شود و از اشکنان بنا آوردیم.

در این رهگذر حجت الاسلام حسین زاده امام جمعه بخش بیرم به اتفاق چندتن از مسؤلین محلی در محل مصاحبه ما با مردم حاضر شد و گفت: مردم ما در بحث تأمین مصالح و کارگرو بنا به سختی پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر گروه‌های جهادی سراسر کشور اهتمام برای حضور در این بخش را داشته باشند با آغوش باز پذیرا هستیم.

بنیاد مسکن شفاف سازی کند / ‏‬مسئولان پاسخگو باشند

تلاش برای گفتگو با مسئولان بنیاد مسکن فارس بی نتیجه ماند و سایر متولیان هم این روزها در سکوت به سر می‌برند.

مردم بیرم می‌گویند بخشی از مصالح نظیر میلگرد، آهن آلات یا سیمان قرار بود رایگان در اختیار سیل زدگان قرار بگیرد این در حالی است که اغلب مردم تاکنون مصالح رایگان دریافت نکرده اند و حتی مبلغ مصالح را نیز به حساب بنیاد مسکن واریز کرده اند.

گرمای ۵۰ درجه و چادرنشینی و آوارگی، طاقت مردم جنوب فارس را بریده است، آنها از متولیان انتظار دارند به وعده‌هایشان عمل کنند تا سرپناهی دوباره بالای سرشان ببینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار