تابستان و فصل تفریح و استراحت فرا رسیده اما گرمای آن می‌تواند خطراتی هم داشته باشد، خصوصا برای افرادی که بیماری‌های مزمن دارند.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ 05 July 2022

وقتی بدنتان خیلی داغ می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟
بدن شما در هوای گرم با تعریق خودش را خنک نگه می‌دارد؛ اما اگر مدت زمان طولانی بدنتان گرم بماند می‌تواند منجر به مشکلاتی شود، مانند دهیدراته شدن بدن و عدم توانایی برای خوب خنک کردن بدن.

در صورتی که مایعات از دست رفته بدن به‌واسطه عرق، جایگزین نشوند، هوای گرم باعث افزایش تعریق و بالا رفتن ریسک دهیدراته (کم‌آب) شدن بدن می‌شود.
وقتی گرمایی که وارد بدنتان می‌شود، بیشتر از گرمایی است که با عرق کردن از دست می‌دهید، این گرمای اضافی می‌تواند تنظیم گرمایی بدن را به هم زده و دمای بدن را بالا ببرد. بنابراین شما در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما قرار می‌گیرید، مانند گرمازدگی و خستگی گرمایی و ... .
دانشمندان دریافته‌اند با افزایش دمای هوا، آمار سنگ کلیه نیز بالا می‌رود. احتمالا دلیلش این است که در ماه‌های گرم سال، افراد بیشتر دهیدراته می‌شوند. پس زیاد آب بنوشید و کمتر قند و نمک مصرف کنید تا دچار این عارضه دردناک نشوید


اثر گرما بر بدن شامل موارد زیر می‌شود:
. در ابتدا تعریق بسیار زیاد
. قرمزی یا خارش پوست
. تشنگی
. سردرد
. تهوع و استفراغ و اسهال
. خستگی
. سرگیجه و از دست دادن هماهنگی و تعادل
. گرفتگی عضله

در تابستان سلامت چه کسانی بیشتر در خطر است؟
لازم است همه‌ی افراد نسبت به خطرات هوای خیلی گرم آگاه باشند اما بعضی از افراد در تابستان بیشتر در معرض خطرند:
. کودکان و خردسالان
. سالمندان
. افرادی که در فضای باز کار می‌کنند
. افرادی که بیماری مزمن دارند

بیماری‌هایی که با گرمای هوا تشدید می‌شوند
وقتی دمای هوا در تابستان بالا می‌رود، می‌تواند به بدن فشار وارد کند، خصوصا برای آن‌هایی که بیماری مزمن دارند. بیماری‌هایی که با گرمای هوا بدتر می‌شوند:
. بیماری‌های خودایمنی
. آسم، آلرژی‌ها و بیماری مزمن انسدادی ریه
. میگرن
. بیماری قلبی
. آرتریت

بیماری‌های خودایمنی
گرمای تابستان می‌تواند علائم اختلالات خودایمنی را برانگیخته کند. بیماری‌های خودایمنی که تخت تاثیر گرمای تابستان قرار می‌گیرند شامل ام‌اس، لوپوس، آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری‌ها می‌شوند.
حتی مقدار کمی افزایش دمای بدن می‌تواند علائم ام‌اس را تشدید کند. ام‌اس که یک بیماری نورلوژیکی است می‌تواند با بالا رفتن دمای بدن در اثر حمام گرم، ورزش و یا هوای گرم تابستان شعله‌ور شود.

علائم لوپوس نیز با گرمای زیاد و قرار گرفتن در معرض پرتوهای UVA و UVB شعله‌ور می‌شود، زیرا پاکسازی سلول‌‌های مرده‌ی پوست توسط بدن کاهش یافته و به همین دلیل واکنش ایمنی بدن برانگیخته می‌شود.
پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که لوپوس، آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری‌های خودایمنی دارند، طی ساعات گرم روز در معرض نور خورشید نباشند تا از خستگی و دردهای عضلانی، درد و تورم مفاصل پیشگیری شود. اگر قصد پیاده‌روی دارید، صبح زود یا غروب مناسب‌تر است.

آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و آلرژی‌ها
برخی از بیماری‌های تنفسی می‌توانند در گرمای تابستان بدتر شوند. دمای بالا منجر به تجمع آلاینده‌های هوا شده و مشکلات تنفسی را تشدید می‌کند. هوای گرم و مرطوب، آلودگی هوا و ریزگردها همگی عاملی برای شعله‌ور شدن آسم و آلرژی و بیماری‌ مزمن انسدادی ریه‌اند. پیشگیری، کلید پرهیز از عوامل مشکل‌ساز تنفسی در تابستان است.

میگرن
سردردهای میگرنی واقعا ناتوان‌کننده‌اند. علائم میگرن می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد، از درد در سر و حساسیت به نور گرفته تا تهوع و استفراغ.
طی تابستان، گرمای زیاد می‌تواند موجب دهیدراته شدن بدن شود که یک عامل مهم برای بروز سردردها و میگرن است. وقتی هوا خیلی گرم است، هیدراته نگه داشتن بدن سخت می‌شود. کمتر کافئین مصرف کنید زیرا کافئین خاصیت ادرارآور دارد و موجب کم‌آبی بدن می‌شود.

بیماری قلبی و آریتمی قلب
دمای زیاد هوا در تابستان می‌تواند به بدن فشار وارد کند، خصوصا برای افرادی که بیماری قلبی دارند. فعالیت بدنی در گرما یا دهیدراته شدن بدن، فشار وارد بر قلب را افزایش می‌دهد. ضمنا برخی از داروهایی که برای درمان بیماری قلبی به کار می‌روند، مانند ادرارآورها و مهارکننده‌های بتا، مایعات بدن را کاهش می‌دهند که باعث افزایش ریسک دهیدراته شدن بدن خواهد شد. داروهای تجویزی‌تان را طبق دستور پزشک مصرف کنید و اگر هرگونه علامتی مبنی بر بدتر شدن بیماری‌تان داشتید به پزشک مراجعه کنید.

آرتریت
هوا از راه‌های زیادی بر بدن اثر می‌گذارد و خیلی از افرادی که آرتریت دارند می‌گویند علائم بیماری‌شان با تغییرات آب و هوایی بدتر می‌شود. برای عده‌ای از این افراد، هوای سرد و بارانی تشدیدکننده‌ی علائم است و برای عده‌ای دیگر، هوای گرم می‌تواند علائم آرتریت را بدتر کند.
تئوری‌هایی که توضیح می‌دهند چرا این اتفاق‌ها می‌افتند می‌گویند تغییرات در فشار جوی و همچنین تغییرات سطح فعالیت در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم نیز می‌تواند دخیل باشد.

سرماخوردگی تابستانی
ویروس‌های تابستانی ناشی از نوع متفاوتی از میکروب هستند که انتروویروس نامیده می‌شوند و می‌توانند شکم‌درد و علائم تنفسی ایجاد کنند. ورزش زیاد هم می‌تواند شما را مستعد این سرماخوردگی کند.

گرفتگی‌های شبانه پا
این دردها در تابستان دو برابر بیشتر از فصل‌های دیگر شایع‌اند. نورون‌های حرکتی در پاهای شما ممکن است طی تابستان دستخوش تغییراتی شوند که احتمال گرفتگی را بالا می‌برند. زیاد آب بنوشید و در مورد رژیم دارویی‌تان با پزشکتان حرف بزنید. برخی از داروها مانند ادرارآورها می‌توانند گرفتگی‌ها را تشدید کنند.

رُزاسه
ماه‌های گرم سال می‌توانند این عارضه پوستی را بدتر کنند. رزاسه یک بیماری التهابی پوست است که سبب قرمزی شدید و بثورات می‌شود. در تابستان این علائم می‌توانند مکرر بروز کرده و طولانی‌تر هم بمانند. آلوئه‌ورا و پروبیوتیک‌های موضعی می‌توانند به تسکین پوست کمک کنند.

اگزما
فصل تابستان علاوه بر گرما و رطوبت، عرق کردن هم دارد. اگر پوست حساسی داشته باشید تعریق می‌تواند برایتان دردسرساز شود. اگر اگزما دارید از عوامل برانگیزاننده‌ی آن اجتناب کنید.

سنگ کلیه
دانشمندان دریافته‌اند با افزایش دمای هوا، آمار سنگ کلیه نیز بالا می‌رود. احتمالا دلیلش این است که در ماه‌های گرم سال، افراد بیشتر دهیدراته می‌شوند. پس زیاد آب بنوشید و کمتر قند و نمک مصرف کنید تا دچار این عارضه دردناک نشوید.

برچسب ها: بیماری ، فصل تابستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار