برای درمان طبیعی آفتاب‌سوختگی راه‌های زیادی وجود دارد، مثلا مرهم با سیب زمینی خام یا عسل روی صورت؛ اما بعضی از کارهای ظاهرا معمولی و بی‌ضرر می‌توانند آفتاب‌سوختگی را حتی بدتر هم بکنند. شاید باور نکنید ولی غذاهایی که می‌خورید یا لباس‌هایی که می‌پوشید هم می‌توانند به التیام یا بدتر شدن آفتاب‌سوختگی‌تان کمک کنند.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ 05 July 2022

از آلوئه‌ورا با مواد افزودنی استفاده نکنید
هر چند آلوئه ورا برای تسکین و التیام آفتاب سوختگی بسیار مفید است؛ اما باید توجه داشته باشید که از چه نوع ژل آلوئه ورا برای پوستتان استفاده می‌کنید. بعضی از مواد مصنوعی مانند بنزوکائین یا لیدوکائین می‌توانند تحریکات پوست را بدتر کرده و باعث خارش بیشتر پوست شوند. پزشکان متخصص پوست توصیه می‌کنند از مرطوب کننده خالص آلوئه‌ورا برای درمان پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی استفاده کنید.

لباس‌های تنگ نپوشید
شکی نیست که لباس‌هایی که فیت بدنتان هستند می‌توانند جلوه بسیار زیبایی به شما بدهند؛ اما مطمئنا زمانی که دچار آفتاب سوختگی هستید، بهترین گزینه نیستند. پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در حالی که آفتاب سوختگی روی پوستتان دارید اجازه نمی‌دهد پوستتان نفس بکشد و خودش را ترمیم کند. بهتر است تا زمانی که پوستتان ترمیم نشده لباس‌های آزادتر با پارچه‌های طبیعی و قابل تنفس برای پوست بپوشید، مثلا لباس نخی.
شما می‌توانید با کمپرس سرد، التهاب پوست را تسکین دهید؛ اما حتما یخ را در پارچه‌ای بپیچید. استفاده مستقیم از یخ روی سوختگی می‌تواند آسیب بیشتری به آن بزند. ضمنا علاوه بر کمپرس سرد می‌توانید دوش آب سرد بگیرید


قهوه ننوشید
آفتاب سوختگی اغلب باعث سردرد می‌شود و هر چند ممکن است به نظر برسد نوشیدن یک فنجان قهوه تاثیری روی آفتاب سوختگی‌تان ندارد؛ اما در واقع آن را بدتر می‌کند. ماندن زیر نور خورشید برای مدت طولانی بدنتان را دهیدراته کرده است و نوشیدن آب فراوان برای جایگزین کرده مایعات از دست رفته بدن ضروریست. کافئین هم خاصیت ادرارآوری دارد و باعث می‌شود بیشتر دستشویی بروید و مایعات و املاح بیشتری از دست بدهید.

آفتاب سوختگی‌تان را با آرایش نپوشانید
شاید وسوسه شوید پوسته‌های ناشی از آفتاب سوختگی‌تان را با مواد آرایشی پوشش دهید؛ اما این کار جلوی تنفس پوست را می‌گیرد. اگر هم مجبورید آرایش کنید، از مواد آرایشی سنگین اجتناب کرده و در عوض از مواد سبُک‌تر که امکان تنفس به پوست می‌دهند استفاده نمایید. پزشکان متخصص پوست توصیه می‌کنند از اسفنج مرطوب برای آرایش استفاده کنید چون برای پوست ملایم‌تر است.

پوست آسیب دیده را لایه‌برداری نکنید
پوست آفتاب سوخته ظاهر خوشایندی ندارد و نه تنها طبیعی است که دلتان بخواهد پوسته‌های خشک روی آن را جدا کنید، بلکه شاید بخواهید آن قسمت از پوست را لایه‌برداری کنید؛ اما این کار به پوست آسیب بیشتری وارد می‌کند، زیرا مواد لایه‌بردار پوست معمولا پوست را می‌سابند. در عوض اجازه دهید آفتاب سوختگی به طور طبیعی خودش التیام پیدا کند که معمولا هفت روز طول می‌کشد.

از کرِم نامناسب استفاده نکنید
استفاده از کرم می‌تواند به رطوبت رسانی پوست آفتاب‌سوخته کمک کند؛ اما باید مطمئن شوید محصولی که استفاده می‌کنید بر پایه‌ی الکل نباشد. الکل به محصولات کمک می‌کند که به پوست برسند و عمیق‌تر نفوذ کنند، اما از طرفی دیگر چربی طبیعی پوست را که برای حفظ رطوبت آن لازمند از بین می‌برد.

آب پرتقال ننوشید
هر چند مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند اما می‌توانند پوست‌ را حساس‌تر کنند. البته توصیه نمی‌کنیم نوشیدن آب پرتقال را کلا کنار بگذارید بلکه پیشنهاد می‌کنیم بعد از نوشیدن آب پرتقال، بهتر و بیشتر ضدآفتاب بزنید و از نور مستقیم خورشید دوری کنید.

به مرطوب کننده حاوی SPF اکتفا نکنید
شاید فکر کنید مرطوب کننده حاوی SPF دقیقا همان چیزی است که برای محافظت از پوستتان نیاز دارید؛ اما در واقع این بهترین راه مراقبت از پوست در برابر خورشید نیست. مطالعه‌ای نشان داده بیشتر افراد وقتی از مرطوب کننده حاوی SPF استفاده می‌کنند از خیلی از نواحی صورتشان غافل می‌شوند؛ اما وقتی از ضدآفتاب واقعی (نه مرطوب‌کننده حاوی SPF) استفاده می‌کنند، دقیق‌تر و کامل‌تر آن را به کار می‌برند.


تاول‌ها را دستکاری نکنید
وقتی پوست‌ آفتاب‌سوخته‌تان شروع به تاول زدن می‌کند موقعیت ناخوشایندی است. تاول به این معنی است که دچار سوختگی درجه دو شده‌اید و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا خوب شود و شما باید بیشتر مراقب باشید تا دچار عفونت نشوید. این نواحی را خوب محافظت کنید، مراقب باشید تاول‌ها پاره نشوند و آن را دستکاری نکنید. اگر فکر می‌کنید دچار عفونت شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید.

مستقیما از یخ استفاده نکنید
شما می‌توانید با کمپرس سرد، التهاب پوست را تسکین دهید؛ اما حتما یخ را در پارچه‌ای بپیچید. استفاده مستقیم از یخ روی سوختگی می‌تواند آسیب بیشتری به آن بزند. ضمنا علاوه بر کمپرس سرد می‌توانید دوش آب سرد بگیرید. نیازی نیست حمام کردن‌تان را محدود کنید؛ اگر حمام کردن از درد و التهاب پوستتان کم می‌کند می‌توانید چند بار در روز دوش بگیرید؛ اما از آب خیلی گرم استفاده نکنید.

از مصرف داروهای ضد التهاب خودداری نکنید
ایرادی ندارد برای کاهش درد و التهاب بعد از آفتاب‌سوختگی از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. می‌توانید یکی دو روز به مصرف این داروها ادامه دهید؛ اما از مصرف داروها بیش از حد توصیه شده پرهیز کنید. اگر در این مورد سوال یا تردیدی دارید از پزشک بپرسید.

برچسب ها: آفتاب سوختگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار