احمد روشن :تاکنون حدود 4 مدیر کل دادگستری، 5 استاندار و .... در استان تغییر کرده اما تاکنون هیچ فردی نتوانسته وضعیت روغن نباتی شیراز را بهبود بخشد و مسئولان همواره از این که روغن نباتی شیراز به صورت کامل تعطیل نمی شود خوشحالند.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 09 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: شواهد به خوبی نشان می دهد که مالکان کارخانه روغن نباتی شیراز به دلایل متفاوت دیگر رمقی برای تولید ندارند و آن ها همواره سعی دارند که فقط روزها را سپری کنند تا نوبت به تغییر کاربری زمین بکر کارخانه روغن نباتی شیراز برسد.

به رغم اینکه مالکان کارخانه بارها در پاسخ به گزارش های رسانه ها عنوان می کردند که هیچ قصدی برای تغییر کاربری زمین کارخانه ندارند اما در حال حاضر مسئولان ارشد استان و کارگران عنوان می کنند که مالکان کارخانه همواره در تلاشند تا با بهانه های متفاوت کاربری زمین کارخانه روغن نباتی که در یکی از بهترین نقاط شهر شیراز قرار دارد را تغییر دهند.

نرگس شیراز با 200 میلیون تومان واگذار شد

عضو کانون بازنشستگان کاخانه روغن نباتی با بیان اینکه از حدود یک سال گذشته مسئولان کارخانه روغن نباتی برای دریافت سهام سهام داران تحت فشار قرار دادم به روش واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اشاره می کند و می گوید: با توجه به اینکه برداشتن بار از روی دوش دولت یکی از فلسفه های مهم اصل 44 قانون اساسی و رونق کارآفرینی، تولید و پیشرفت صنعت بود اما متاسفانه مالک کارخانه روغن نباتی شیذاز به هیچ وجه اهلیتی در تولید نداشت.

احمد روشن  با اشاره به اینکه رئیس سازمان خصوصی وقت کارخانه هایی که از لحاظ تولید در وضعیت مناسبی قرار داشت به مسئولان رده بالا معرفی می کرد و در نهایت به بستگان خودشان واگذار می کردند، می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که کارخانه روغن نباتی شیراز به آقای میرسلیمی راننده یکی از مسئولان کشور و دو نفر از بستگان وزرای دهه 70 واگذار شد.

عضو کانون بازنشستگان کاخانه روغن نباتی در ادامه با اشاره به اینکه مالکان کارخانه روغن نباتی قبل از اینکه به شیراز بیایند برای تحویل یک کارخانه به استان اصفهان رفته بودندکه مورد استقبال نگرفتند، ادامه می دهد: متاسفانه در سال 1372مسئولان کارخانه روغن نباتی برای ورود این افراد بره ای را هم جلو پای‌شان قربانی کردند.

روشن در ادامه با اشاره به اینکه از همان روز اول بارها به مالک کارخانه عنوان کردم که نمی تواند چرخ نرگس را بچرخاند می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که کارخانه روغن نباتی شیراز با تعداد 1300 کارگر رسمی به مالکان واگذار شد که در آن زمان کارگران از تمام حقوق و مزایا برخوردار بودند که متاسفانه این تعداد در حال حاضر به حدود 130 نفر رسیده است.

عضو کانون بازنشستگان کاخانه روغن نباتی با اشاره به اینکه مالکان کارخانه تنها با یک چک 200 میلیون تومانی و بدون هیچ پشتوانه ای کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز را خریداری کردند، بیان می کند: مالکان هزینه چک را از سرمایه و فروش محصولات روغن نباتی پاس کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالکان کارخانه در مرحله نخست اقدام به فروش 100 تن روغن دولتی کردند می گوید: مالکان توانستند در مرحله بعد ، از محل فروش این کارخانه در بهترین نقاط تهران و شیراز خانه خریداری کردند.

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولید در کارخانه روغن نباتی شیراز روزانه 450 تن است خاطر نشان می کند: متاسفانه مدتی است که تولید و بسته بندی روغن مصرف خانوار را تعطیل کرده اند.

شهرت جهانی نرگس در بازار داخلی هم جایی ندارد

روشن با بیان اینکه بعضی از دستگاه های کارخانه روغن نباتی شیراز حدود 20 سال است که راکد مانده است می گوید: اگرچه در سال های گذشته مجموعه های زیادی دست به دست هم دادند که برند نرگس شیراز در تمام نقاط بپیچد و این محصول در منطقه خاورمیانه صادر شود اما در حال حاضر شاهدیم که این برند دیگر جایی در بازار داخلی هم ندارد.

مالکان کارخانه به فکر تغییر کاربری کارخانه هستند

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی انعقاد قرار داد موقت با کارگران از دیگر مشکلات این کارخانه بودند، بیان می کند: متاسفانه مالکان کارخانه نرگس شیراز در حال حاضر تنها به تغییر کاربری این مجموعه می اندیشند تا بتوانند این کارخانه را به هتل ، پارکینگ و .... تبدیل کنند.

هیچ مسئولی نتوانسته وضعیت نرگس شیراز را بهبود بخشد

وی می گوید:تاکنون حدود 4 مدیر کل دادگستری، 5 استاندار و .... در استان تغییر کرده اما تاکنون هیچ فردی نتوانسته وضعیت روغن نباتی شیراز را بهبود بخشد و مسئولان همواره از این که روغن نباتی شیراز به صورت کامل تعطیل نمی شود خوشحالند.

روشن در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز به محض اینکه متوجه شوند که کارگران قصد تجمع دارند اقدام به پرداخت حقوق، مالیات و .... می کنند تصریح می کند: به رغم اینکه آقای ایمانیه استاندار فارس انسان شریفی است اما مالکان کارخانه با دادن اطلاعات اشتباه از استاندار زمان می خرند و ذره ذره اقدام به فروش ملک های این کارخانه می کنند.

عضو کانون بازنشستگان کاخانه روغن نباتی با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه حدود یک سال گذشته مقداری از زمین های کشاورزی که متعلق به کارخانه بود در منطقه نصر آباد را فروختند تا بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند، می افزاید: متاسفانه فروش این زمین با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری غیر قانونی روغن نباتی شیراز یکی از تخلفات سازمان خصوصی بود می افزاید: بارهاست که عنوان کردیم که مدارک روند خصوصی سازی کارخانه روغن نباتی شیراز را در اختیار ما قرار دهید که هیچ فردی از این اقدام تبعیت نمی کند.

عضو کانون بازنشستگان کاخانه روغن نباتی با بیان اینکه 14 درصد تمام دستگاه هایی که مالک کارخانه فروخته است به بازنشستگان و سهامداران آن تعلق دارد می گوید: بارها عنوان شد که 14 درصد تمام کارخانه متعلق به بازنشستگان است.

 

روشن در ادامه با اشاره به اینکه در حالا حاضر دادستان استان فارس عنوان کرده تا زمین جدید کارخانه روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشد به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری زمین فعلی نرگس صادر نمی شود می افزاید: تکمیل 50 درصدی کارخانه روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیازمند حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار و 5 الی 6 سال زمان نیاز دارد که عملیاتی شدن بس سخت و دشوار است.

تعطیلی تولید کامل نرگس شیراز از خرداد ماه تاکنون

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز با بیان اینکه از اول خرداد ماه سال جاری تاکنون تولید کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز صد درصد متوقف شده است، می گوید: در این مقطع زمانی پرسنل و کارگران کارخانه به صورت نصف فعالیت می کنند و این در حالی است که کارگران دورکار شده اند.

این کارگر با اشاره به اینکه پرداخت حقوق کارگران در زمانی که تولید به صفر رسیده است یکی از ابهامات کارخانه روغن نباتی است می افزاید: در حال حاضر مسئولان کارخانه از ترس‌شان مطالبات کارگران را پرداخت می کنند.

وی می گوید: اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت روغن خام باعث شدت تا مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز در خرید روغن خام با مشکل مواجه شوند.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی زمین کارخانه روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز هم پیشرفتی نداشته است، بیان می کند: متاسفانه وضعیت انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه دادستان استان اذعان کرده که تا زمانی که زمین کارخانه روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز 50 درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشد به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری کارخانه روغن نباتی شیراز در بلوار گلستان و خیابان چهل مقام را نخواهیم داد.

به گفته این کارگر مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز به ازای هر 10 نفری که بازنشست می شوند تنها یک نیرو جایگزین می کنند.

مسئولان استان با تغییر کاربری زمین کارخانه روغن نباتی موافقت نکردند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم در ادامه با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که کارخانه روغن نباتی شیراز به شخص واگذار شده است و از این منظر با کارخانه آزمایش متفاوت است می گوید: قطعا مردم در آن زمان هم مخالف واگذاری این کارخانه بودند.

اسماعیل محبی پور با اشاره به اینکه مسئولان در سال های گذشته تلاش های زیادی برای سروپا نگه داشتن مجموعه نرگس شیراز بوده است، می افزاید: مسئولان در تلاشند که جهت حفظ مجموعه روغن نباتی شیراز تسهیلاتی را به مالک آن بپردازند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه فعلی روغن نباتی شیراز از لحاظ زیست محیطی و زیبا و منظر شرایط مناسبی ندارد، بیان می کند: با توجه به اینکه راه اندازی مجدد کارخانه روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی نیازمند سه الی 4 هزار میلیارد تومان اعتبار است بنابراین مالک کارخانه از مسئولان تقاضا کرده است که به دلیل نداشتن توان مالی خواستار تعییر کاربری زمین فعلی کارخانه هستند که طی برآوردی که مسئولان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مجموعه فعای روغن نباتی شیراز در خوشبینانه ترین حالت بیش از 1000 میلیارد تومان اعتبار دارد که در نهایت مورد مسئولان با فروش و تغییر کاربری مجموعه نرگس موافقت نکردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در ادامه با اشاره به اینکه دادستان استان عنوان کرده مالک کارخانه قول داده است که تولید کارخانه روغن نباتی شیراز با 5 برابر وضعیت فعلی ادامه دهد، می افزاید: اگرچه مسئولان استان در رابطه با وضعیت کارخانه روغن نباتی نگرانند اما ذکر این نکته ضروری است که نرگس شیراز یک ملک شخصی است که حاضر به واگذاری نیست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار