رشته کوههای زاگرس میزبان ۴۰ درصد از عرصه جنگلی کشور است. جنگل هایی که ریه های ایران هستند و نیمی از آب کشور را تامین می‌کنند.عمده درخت این عرصه جنگلی بلوط است بلوط هایی که اکنون اسیر آفت پروانه سفید بلوط خوار شده اند.
کد خبر: ۱۰۵۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳ 13 July 2022

به گزارش تابناک فارس:تاکنون در حدود ۶۰ هزار هکتار از عرصه های بلوط سه استان کهگیلویه و بویراحمد فارس و خوزستان درگیر این آفت هستند که عمده آسیب در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده است.

با توجه به هم مرز بودن جنگل های کهگیلویه و بویراحمد و فارس احتمال سرایت بیشترین آفت به استان فارس زیاد است.

آماری که تا امروز منتشر شده حاکی از آسیب به ۶ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان فارس است که در شهرستان رستم می باشد.

سازمان منابع طبیعی استفاده از سموم در عرصه‌های جنگلی را خط قرمز خود می داند و بر مبارزه بیولوژیکی با این آفت تاکید دارد.

رئیس منابع طبیعی استان فارس از تامین بودجه برای مبارزه خبر داده است و ابراز امیدواری کرد که بتوانند با موفقیت با این آفت مبارزه کنند.

وی همچنین اشاره کرد این آفت درختان را خشک نکرده و فقط از برگ و سبزینه آن ها استفاده می کند لذا درختان دوباره رشد کرده و نباید آنها را قطع کرد.

قهرمانی،کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی استان فارس با ذکر این نکته که پروانه برگ خوار بلوط به درخت خسارت می زند اما درخت را از بین نمی‌برد، تاکید کرد: اینکه در شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند که بلوط‌ها از بین رفته در حالیکه چنین چیزی نیست و قطعاً درخت دوباره سبز می‌شود و فیلم‌های رویش مجدد جوانه‌های درختان موجود است.

برچسب ها: بلوط ، آفت ، جنگل ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار