منصور رشیدی گفت: برداشت کلزا از هفدهم فروردین ماه در شهرستان لامرد آغاز شد و تا بیست و هشتم تیرماه در آباده پایان یافت که شهرستان مُهر با تولید ۲۰۵۰ تن کلزا از سطح ۱۴۰۰ هکتار رتبه اول را در استان فارس داشت.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 24 July 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: منصور رشیدی گفت: برداشت کلزا از هفدهم فروردین ماه در شهرستان لامرد آغاز شد و تا بیست و هشتم تیرماه در آباده پایان یافت که شهرستان مُهر با تولید ۲۰۵۰ تن کلزا از سطح ۱۴۰۰ هکتار رتبه اول را در استان فارس داشت.

به گفته او استان فارس جزو ۵ استان برتر در تولید و سطح زیر کشت کلزا در کشور است.

این مقام مسئول گفت: در سال زراعی جاری، متوسط عملکرد کلزا در استان فارس، ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار بود، در برخی از مزارع عملکرد‌های بالاتر از ۵ هزار کیلوگرم در هکتار نیز مشاهده شد.

رشیدی گفت: در سال زراعی جاری بیشترین ارقام کلزای کشت شده در استان فارس نپتون، ناتالی، آرشیتک، هیدرومل، هایولا ۵۰ و تراپر بود.

او گفت: ۵۸ دستگاه مجهز به هد مخصوص، برداشت کلزا را برعهده داشتند و ۱۶ مرکز خرید بخش دولتی و خصوصی این دانه روغنی را از کلزاکاران خریداری کردند.

اجرای ۴ طرح انتخاب مشارکتی ارقام کلزا
رشیدی به اجرای چهار طرح انتخاب مشارکتی ارقام کلزا نیز گریزی زد و گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های فیروزآباد، کوار، مرودشت و داراب اجرا شد.

به گفته او،در شهرستان فیروزآباد، رقم HBsp۱ با تولید ۵۰۶۱ کیلوگرم در هکتار نسبت به ارقام آسا، RGS، دلگان، آرام، صفار، روشنا و هایولا ۵۰ بیشترین عملکرد داشت.

مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در شهرستان داراب، نیز از هشت رقم مذکور استفاده شد و در این شهرستان رقم دلگان بالاترین عملکرد داشت.

او گفت: در طرح انتخاب مشارکتی ارقام کلزا در شهرستان کوار، ارقام هوپا، نفیس، نیما، نیلوفر، هامان، اکاپی، زرفام و ناتالی کشت شد، رقم ناتالی با تولید ۳۰۸۵ کیلوگرم در هکتار موفق‌ترین بود.

رشیدی از مقایسه ارقام هوپا، نفیس، نیما، نیلوفر، هامان، اکاپی، زرفام و آرشیتکت در شهرستان مرودشت نیز سخن گفت و افزود: در این شهرستان بیشترین عملکرد مربوط به رقم آرشیتکت با تولید ۳۰۵۴ کیلوگرم در هکتار بود.

این کارشناس گفت: در سال زراعی جاری ۲۰۰ هزار بوته نشاء ارقام نپتون، ناتالی، دانوب و ریتمو در استان فارس کاشته شد که کاهش میزان بذر مصرفی و صرفه جویی در مصرف آب از مزایای کاشت نشایی بود.

برچسب ها: تولید ، کلزا ، مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار