دو سال و چندی بعد از سیل دروازه قرآن باز هم شاهد از دست رفتن ارزان جان مردم در استان فارس هستیم. در پی حادثه سیل در استهبان جان ۲۳ نفر از هم استانی هایمان از دست رفت و حال هیچ ارگانی زیر بار سهل انگاری خود نمی رود.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹ 25 July 2022

به گزارش تابناک فارس:وقتی در فروردین ۹۸ چند ده نفر در دروازه قران شیراز در اثر بارشی چند دقیقه ای در سیلی که سیل نبود جان خود را از دست دادند نوشتیم در استان فارس چه می گذرد که کشته های این بارش چند دقیقه ای از استان هایی که چندین شهرشان زیر آب رفته است بیشتر است.

در پی آن حادثه نوشتیم که به واقع خون آن بیست و چند نفر پایمال شد و انگار در استان فارس جان به قیمت ارزان از دست می رود.

حالا دو سال و چندی بعد از آن حادثه دردناک باز هم شاهد از دست رفتن ارزان جان مردم در استان فارس هستیم.

در پی حادثه سیل در استهبان جان ۲۳ نفر از هم استانی هایمان از دست رفت و حال هیچ ارگانی زیر بار سهل انگاری خود نمی رود.

تازه اگر هوشیاری مردم محلی نبود این حادثه می توانست چند صد نفر را به کام مرگ بکشاند.

 

اگر هشدار افراد محلی نبود ۲۰۰ نفر کشته می‌شدند

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر فارس به هشدارهای افراد محلی و بومی در لحظات پیش از وقوع سیل در منطقه رودبال استهبان اشاره کرد و گفت: هشدارهای بومیان منطقه از افزایش شمار تلفات سیل استهبان به بیش از ۲۰۰ نفر پیشگیری کرد.

 

هشدار داده بودیم

محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معتقد است که سیل پیش‌بینی شده و حتی نسبت به وقوع آن هشدار هم داده شده بود، اما افرادی که آنجا بودند به دلیل آفتابی بودن هوا آن را جدی نگرفته و در واقع باور نکرده بودند که ممکن است در هوای آفتابی سیلی بیاید.
 
سازمان هواشناسی معتقد است هشدارهای لازم داده شده و مدیریت بحران استانداری در جریان بوده است.
 یکی از گیرندگان این هشدار سازمان مدیریت بحران کشور است و از آنجا به سازمان مدیریت بحران استان ارسال می‌شود.

وی افزود: هشدارهای ما و سازمان بحران تفکیک نمی‌شود. خیلی از مواقع ما هشدار نمی‌دهیم سازمان بحران هشدار می‌دهد. ما مجموعا یک سازمان هستیم و دو دستگاه مختلف نیستیم.

حقیقت با بیان اینکه هشدار داده شده در تارنمای کشوری، هشدار سطح زرد بود، اظهار کرد: این هشدار به‌طور متداول ابلاغ می‌شود و هشدار محکمی نیست.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس با اشاره به اینکه هشدار زرد به معنای احتمال وجود خسارت های نقطه‌ای که گسترده نیست، افزود: با توجه به نقشه های موجود سازمان هواشناسی که بارش های یک الی دو میلی متر را نشان می‌داده می بایست هشدار زرد صادر کنیم. در یک مقطع طولانی مدت 3،4 روز با توجه به نقشه های پیشیابی هواشناسی، که ملاک ما است ناچار به ارائه هشدار زرد بودیم.
 

هشدارها کافی نبودند

اما خلیل عبداللهی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس معتقد است هشدارها کافی نبودند.

 وی در گفت‌وگوی رادیویی گفت: گر چه فقط احتمال بارش پراکنده پیش بینی شده بود. اما اداره کل هواشناسی باید به حدی قوی باشد که از چند روز قبل بتوانند محاسبه و پیش بینی کند.

عبداللهی افزود: این در حالی است که از یک ماه قبل به ما اعلام شده که این توده  که در حال وارد شدن است بارندگی شدید دارد و جلسات مدیریت بحران تشکیل می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: اینکه ابر را شناسایی نکردند قابل پذیرش نیست حتی من شب قبل با صداسیمای استان تماس گرفته و گفتم چنین چیزی را هواشناسی با این سطح پیش بینی کرده و برای آخر هفته اعلام شده بود و گفتم که این مربوط به الان هست و بیان کردند خیر مربوط به الان نیست.
 

هشدار محکم ندادند

فرماندار شهرستان استهبان گفت: هشداری به این شکل که بارندگی با این حجم اتفاق می افتد و سیلاب جاری می شود، واقعا داده نشده بود.
 
وی گفت: با این وجود ما اطلاع رسانی انجام داده بودیم و دهیاران و شوراها به مردم محلی و کسانی که در بستر رودخانه بودند اطلاع رسانی کرده بودند. اما چون بارندگی در استهبان نشده بود و هوا نیمه ابری متمایل به صاف بود، متاسفانه توجهی نکردند.
 
کار گر افزود: هواصاف بود و مردم باور نمی کردند در بالادست سیل جاری شود و اینگونه غافلگیر شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار