دکتر «عباس رضائیان زاده»معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بالا بودن خطر غرق شدگی برای کودکان یک تا ۴ سال در استان فارس را یک هشدار دانست و به مناسبت روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی، از تأثیر غم انگیز و عمیق غرق شدگی بر خانواده و جامعه گفت.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳ 25 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر «عباس رضائیان زاده»معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بالا بودن خطر غرق شدگی برای کودکان یک تا ۴ سال در استان فارس را یک هشدار دانست و به مناسبت روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی، از تأثیر غم انگیز و عمیق غرق شدگی بر خانواده و جامعه گفت.

رضائیان زاده روز دوشنبه ضمن اشاره به بالا بودن خطر غرق شدگی برای کودکان یک تا چهار ساله، این معضل را یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر کودکان ۵ تا ۱۴ ساله در جهان اعلام کرد.

وی اضافه کرد : بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۲۳۶ هزار نفر در جهان دچار غرق شدگی می شوند.بر اساس همین گزارش غرق شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر کودکان ۵ تا ۱۴ ساله در جهان است و متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در رودخانه ها، دریاچه ها، چاه ها، منابع آب خانگی و استخرهای شنا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

این مقام مسوول اضافه کرد : همچنین غرق شدگی سومین علت مرگ های ناشی از حوادث است که در افراد مذکر بیشتر از افراد مونث روی می‌دهد و بیماری های زمینه ای مانند صرع، بیماری های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی می تواند مستعد کننده آن باشد.

به گفته وی مصرف داروهای خواب آور، الکل و مواد روان گردان قبل از شنا می تواند زمینه ساز غرق شدگی باشد.کودکان یک تا چهار سال به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین، در معرض خطر غرق شدگی در حوض، استخر و وان حمام هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : در همین راستا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۵ جولای هر سال مصادف با ۳ مرداد را به عنوان روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی اعلام کرده است.این رویداد جهانی، به عنوان فرصتی برای برجسته کردن تأثیر غم انگیز و عمیق غرق شدگی بر خانواده ها و جوامع و ارائه راه حل های نجات دهنده برای جلوگیری از آن می باشد.

رضاییان زاده افزود: بر اساس گزارش پزشکی قانونی، استان فارس در سال ۱۳۹۸ با ۹۴ نفر فوتی، رتبه چهارم موارد فوت ناشی از غرق شدگی در کشور را داشته است، همچنین در سال های ۱۳۹۹ با ۸۳ فوتی و در سال ۱۴۰۰ با ۹۲ فوتی جزو استان های پرخطر از نظر تعداد موارد فوت ناشی از غرق شدگی محسوب می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: به همین جهت پویش اطلاع رسانی «نه به غرق شدگی» از نیمه خرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه می یابد.

وی ضمن همدردی با حادثه دیدگان سانحه سیل منطقه رودبال استهبان افزود: امیدوارم با اجرای این پویش اطلاع رسانی، دیگر شاهد حوادث تلخ مشابه نباشیم.

در حادثه ۳۱ شهریور رودخانه رودبال در شهرستان استهبان ۲۳ نفر جان خود را از دست دادند که شمار قابل توجهی از این افراد هم کودکان بودند.

برچسب ها: غرق شدگی ، فارس ، کودکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار