ترس از حمله سگ‌های ولگرد در اواخر ساعت شب یا اول صبح، برای برخی شهروندان شیرازی مشکل ایجاد کرده است، به طوری که نمی‌توانند از خانه بیرون آمد زیرا با گله سگ‌ها مواجه شده که گاها به سمت انسان حمله‌ور می‌شوند
کد خبر: ۱۰۵۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 26 July 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها نوع رفتار انسان است؛ سگ‌ بدون تغذیه و سرپناه از بین خواهد رفت و زاد و ولد آن کاهش می‌یابد، از همین روی به انسان وابسته هستند. پس اگر یک سگ به طور متوسط ​​۴ توله به دنیا بیاورد، این تعداد در هر نسل چهار برابر می شود!

این سگ با تغذیه کافی در عرض پنج سال می‌تواند به بیش از 10 هزار توله تبدیل شود. تغذیه سگ‌های ولگرد نه به نفع حیوانات است نه به نفع انسان‌ و محیط زیست، پس کاهش جمعیت سگ از اولویت‌های مدیریت شهری است.

بهترین متدی که در برخی کشورها مورد واکنش کمتر قرار گرفته است، متد چهارگانه یعنی گرفتن، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و رهاسازی (CNVR) است.

این روش منطبق بر متد اعلامی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و انجمن جهانی حمایت از حیوانات (WSPA) در دهه ۹۰ میلادی است که دارای سه مرحله عقیم‌سازی، آموزش و ثبت کردن است.

در این متد برآورد این است که در صورت عقیم سازی حداقل ۷۰ درصدی، جمعیت سگ‌ها کاهش می‌یابد. این راهبرد در کشورهای قاره اروپا به کار گرفته شد. هلند با این روش تبدیل به اولین کشور بدون سگ ولگرد در جهان شد. البته لازم به ذکر است که منظور از این موضوع در ادامه فرهنگ سگ خانگی در غرب است. اکنون حدود یک میلیون سگ در خانه‌ شهروندان هلندی زندگی می‌کنند!

متد CNVR هزینه و زمان بالایی نیاز دارد

از طرفی، متد CNVR هزینه و زمان بالایی نیاز دارد که با استناد به آمار منتشره از سوی «همشهری»، آماری بالغ بر ۴/۲ میلیون سگ ولگرد و خانگی در ایران وجود دارد که اگر متوسط هزینه عقیم سازی را ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، تقریباً ۳ هزار میلیارد تومان فقط هزینه عقیم سازی سگ‌ها خواهد بود!

اگر به این عدد هزینه واکسیناسیون سالانه و دستمزد ماهانه پرسنل مراکز بهداشتی مربوط هم اضافه شود، نیازمند بودجه‌ای سنگین است که خود در این وضعیت اقتصادی باری بر دوش خواهد بود و بخش بزرگی از آن باید از سوی دولت پرداخت شود.

موضوع زمان نیز مهم است، سگ‌های ولگرد در حال وارد کردن ضربات عمیقی به پیکره محیط زیست و امنیت اجتماعی شهروندان هستند و علاقه ویژه‌ای هم به شکار و دریدن کودکان دارند.

علاوه بر این، موضوع آموزش صاحبان سگ‌ نیز در میان است. از جمله مفاد آموزش عدم تغذیه سگ‌های ولگرد، عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های خانگی است.

رویارویی با گله سگ‌های ولگرد در اوایل صبح و اواخر شب

محبوبه شریفی، یک شهروند شیرازی است که در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از ترس حمله سگ‌های ولگرد در اواخر ساعت شب یا اول صبح نمی‌توان از خانه بیرون آمد زیرا با گله سگ‌ها مواجه خواهیم شد.

وی درباره اینکه مردم خواستار جمع‌آوری سگ‌ها هستند تا با آرامش و در امنیت بتوانند در شهر تردد کنند، ادامه داد: این سگ‌ها گاهی تنها و گاهی در گله‌های چندتایی در حال تردد در گوشه و کنار خیابان‌ها هستند و به‌نظر می‌رسد که تعداد آنها افزایش قابل توجهی داشته که باید فکر اساسی برای جمع‌آوری آنها کرد.

 

محدودیت بازی بچه‌ها در کوچه به علت وجود سگ‌های ولگرد

علیرضا اسماعیلی، شهروند دیگری است که در خصوص اینکه این حیوانات اگرچه در جایگاه خود به عنوان سگ گله یا نگهبان، مفید هستند اما پرسه‌زدن آن‌ها در خیابان‌ها، به معضلی جدی تبدیل شده است، اظهار کرد: برخی از مردم به‌ویژه زنان و کودکان از ترس سگ‌های ولگرد نمی‌توانند در برخی زمان‌ها مانند صبح زود یا شب‌ها تردد کنند.

وی بیان کرد: از ترس سگ‌ها، بازی بچه‌ها هم در کوچه‌های برخی محلات محدود شده است.

اقدامات ناشیانه‌، مشکل را حل نمی‌کند

به گزارش فارس، طبق مصاحبه های صورت گرفته و منتشره با مسولان و کارشناسان در حوزه سگ‌های ولگرد متوجه می‌شویم که هیچ اقدامی مطابق دستورالعمل‌های جهانی برای کنترل گزش حیوانات انجام نشده است و آموزشی نداریم و قانون‌گذاری برای سگ‌های صاحب‌دار وجود ندارد، بنابراین جای تعجب نیست که این دغدغه به قوت خود باقی بماند و مجدد شاهد حوادث تلخی در این خصوص باشیم و باید بدانیم که مسبب این اتفاقات تلخ، اقدامات ناشیانه‌ای است که مشکل را حل نمی‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار