خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به صدور اخطاریه سطح قرمز در استان گفت: اخطاریه‌ها در سراسر استان صادر و اعلام شده و مجدد از مردم خوب استان و شهر شیراز درخواست داریم تا به هشدار‌ها توجه کافی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۵۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹ 28 July 2022

تابناک فارس به نقل از دانشجو: در روز‌های گذشته بود که سازمان هواشناسی استان فارس وضعیت قرمز اعلام کرد و در هشداری از بارش‌های موسمی همراه با تندباد‌های موقتی و سیلاب از عصر روز سه شنبه تا جمعه ۷ مردادماه خبر داد.


بر این اساس این سامانه موجب بارش شدید باران و رعد و برق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و وقوع احتمالی تگرگ می‌شود که جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی گسترده، طغیان رودخانه، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده، خسارت به صنعت کشاورزی و تاسیسات شهری را نیز در پی دارد.


همین امر نیز سبب آماده باش دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری و مدیریت بحران شد؛ به گونه‌ای که مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی فارس درخواست کرد که در این مدت در آماده‌باش کامل باشند.

از روز سه‌شنبه ۴ مرداد ماه بارش‌های سیل آسا همراه با رعد و برق و وزش تندباد‌های سنگین که هواشناسی فارس نیز هشدار‌های لازم در این باره را داده بود در شهرستان لارستان و مناطق جنوبی فارس آغاز شد.


همچنین در اطلاعیه شهرداری لار تاکید کرد که بارش‌های سنگین همراه با وزش تندباد و توفان در شهر لار و مناطق جنوبی فارس شروع شده، شهروندان به ویژه ساکنان مناطق بافت فرسوده لار، اصول ایمنی لازم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و آبگرفتگی و وقوع سیل را رعایت کنند.

 

از حضور در کنار رودخانه‌ها به طور جدی خودداری کنند

بر اساس گزارش‌ها، وزرش تندباد‌های سنگین سبب شکستی درختان و خسارات به برخی خودرو‌ها در میادین و خیابان‌های شهر لار شده است. در این راستا، احمد دلاور، معاون عمرانی فرمانداری لارستان هم گفته تمامی دستگاه‌های خدمات رسان، نیرو‌های امدادی و نهاد‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان برای مقابله، پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی‌های سیل آسای پیش رو و از روز‌های گذشته در آمادگی کامل هستند.

به گفته دلاور به مناطق و خانواده‌های روستایی و عشایری هشدار داد شده که به دلیل احتمال وقوع بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌ها از حضور در کنار رودخانه‌ها به طور جدی خودداری کنند.

 

اخطار سطح قرمز در استان

خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در خصوص تشدید فعالیت این سامانه بارشی در استان فارس می‌افزاید: بارندگی این سامانه بارشی هر چه به سمت شمال استان پیشروی می‌کند بر شدت و تقویت آن افزوده می‌شود پس در شهر‌های گراش، اوز، فیروز آباد، قیر و کارزین، مهر، کازرون، نورآباد و رستم، بارندگی و مرکز استان خاصه شهر شیراز، بارندگی شدیدتری را خواهیم داشت.


وی به اشاره به صدور اخطاریه سطح قرمز در استان گفت: اخطاریه‌ها در سراسر استان صادر و اعلام شده و مجدد از مردم خوب استان و شهر شیراز درخواست داریم تا به هشدار‌ها توجه کافی داشته باشند.

خلیل عبداللهی، در این باره می‌گوید: بارندگی تا این لحظه سبب آب‌گرفتگی معابر، ریشه کن شدن چندین درخت و سقوط دکل‌های برق در این شهرستان‌ها شده، که با کم شدن شدت بارندگی و فروکش کردن آب‌گرفتگی‌ها و زحمات فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در جمع آوری درختان و اتصال مجدد برق، وضعیت نسبتاً پایدار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه می‌دهد: تمام تفرجگاه‌های استان تعطیل شده و هشدار‌ها و اطلاعیه‌هایی به عشایر داده شده تا از اسکان در حاشیه‌ها پرهیز کرده و به سمت قله‌ها حرکت کنند، به دامداران هشدار‌هایی داده شده تا دام‌های خودشان را به مراکز امن منتقل کنند.


بیشترین بارش متعلق به لارستان است

مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی استان فارس نیز می‌گوید: در مناطق شرقی و جنوب شرق استان، شهر‌های لار، لامرد، داراب، نی‌ریز، گراش بارش‌ها پیش بینی شده این سامانه بارشی در این مناطق کاملا خودنمایی کرد، به طوری که تاکنون در لارستان ۳۶ میلی متر، در رستم و داراب ۱۹ میلی متر، در گراش ۱۷ میلی متر بارش باران داشتیم.

حقیقت می‌افزاید: این سامانه بارشی همچنان در نواحی جنوبی و جنوب شرق فعال خواهد بود و بارش‌های خوبی را پیش بینی می‌کنیم طی روز‌های پنجشنبه و جمعه، سامانه بارشی در بیشتر مناطق استان فعال خواهد شد و شدت بارش‌ها در نواحی مرکز و مناطقی از غرب استان و نواحی شمالی مثل آباده، اقلید، بوانات، ایزدخواست، خرم‌بید و ارسنجان کشیده خواهد شد و می‌توان بارش‌هایی را شاهد بود. به گفته حقیقت تا پایان هفته همه مناطق استان حداقل یک بارش باران را خواهند داشت.

مدیرکل هواشناسی استان فارس در خصوص فعالیت این سامانه در مرکز استان می‌افزاید: فعالیت این سامانه از ظهر چهارشنبه به تدریج در مناطق مرکزی مثل شیراز، کوار و سروستان فعال خواهد شد و اوج بارش‌های مرکز استان پنجشنبه و جمعه خواهد بود.


بر اساس پیش بینی‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، بارش‌های موسمی شدید و سیل آسای به همراه وزش تندباد‌های سنگین که شدت آن از سه شنبه آغاز شده و تا اوایل هفته آینده در مناطق جنوبی فارس نیز ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار