مشکلات کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز و علت نیمه تعطیل بودن کارخانه و تعویق حقوق کارگران، این بار با حضور علی باقری، معاون اداره کل کار تعاون رفاه اجتماعی و ذنوبی‌تبار، رئیس هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس در مسجد کارخانه نرگس بررسی شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱ 30 July 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان مرکزی اشاره ای داشت به بحث خصوصی سازی و گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته برخی خصوصی‌سازی‌‌های نادرست، شرکت‌های بزرگ را دچار مشکل کرد که دولت برای رفع این مشکل کارگروه‌هایی برای به روز کردن نظام ارزش‌گذاری در روند واگذاری‌ها تشکیل داده است».

ابراهیم رئیسی در ادامه فعال کردن صنایع نیمه‌تعطیل را موجب ایجاد اشتغال و رونق تولید عنوان کرد و گفت‌: برای ما پسندیده نیست که با وجود ظرفیت‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی، شاهد مشکل بیکاری در کشور باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: حتما با کمک دولت واحدهای نیمه تعطیل فعال و تولید رونق خواهد گرفت و مشکل اشتغال تا حد زیادی حل خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی همچنین رفع مشکلات صنایع سنگین و کارگاه‌های کوچک و همچنین برطرف کردن موانع تولید را از ماموریت‌های جدی وزرای صمت و نیرو عنوان کرد و در ادامه گفت: این صنایع، جزء سرمایه‌های ملی کشور است و باید به درستی از این سرمایه‌ها صیانت شود و مردم شاهد آبادانی در شهرها و محلات خود باشند.

برخلاف صحبت‌های رئیس جمهور و همچنین مسئولان اجرایی و قضایی استان، اما هر گوشه و کنار این شهر و استان را که نگاه می‌کنیم، کارخانه‌ای نیمه فعال، شرکتی تعطیل شده، صنعتی رو به زوال و کارگرانی ناراضی و بیکار می‌بینیم و حق مردم استان است که بدانند وضعیت کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل چگونه است و نتیجه مطالبات خبرگزاری و تلاش مسئولان استان به کجا رسیده‌ است.

گاهی مثل آی‌تی‌آی از یک شرکت تولیدی و دانش بنیان و فناور‌محور، تنها زمین و ساختمانی باقی مانده و گاهی نیز مثل قند‌ ممسنی با وجود تکمیل بودن همه دستگاه‌ها برای فرایند تولید، عزمی جدی وجود ندارد.

گاهی هم مثل آزمایش با یک راه‌اندازی نیمه صوری و مشکوک، سعی در دور زدن مسئولان استان می‌کنند و سفارش‌های ریاست جمهوری در سفر استانی هم در احیای آن، بی تاثیر می‌شود و بعضی هم مثل ایران‌فایلا، دستگاه‌ها و خطوط تولید که به فروش رفته، هیچ! برای به دست آوردن مبلغ اندکی حتی به درختان ۷۰ ساله در محیط کارخانه هم رحم نمی‌کنند و همه را قطع کرده و به قاچاقچیان چوب می‌فروشند!

 

اما از هر چه بگذریم، سخن دوست، خوشتر است!

روغن نباتی نرگس شیراز، نام آشنای هر استان فارسی و حتی ایرانی بود که به راحتی در سال‌های جنگ، روغن سه چهار استان را فراهم می‌کرد و با تلاش و درایت مدیران دولتی و ۱۳۰۰ کارگر زحمتکش، تناژ تولید را به ۶۰۰ تن در روز رسانده بودند.

به یمن یک خصوصی‌سازی غیر‌اصولی و مشکوک و در سایه بی‌عرضگی و تعمد مدیران، کارخانه روز به روز به انحطاط کشیده شد و از آن شکوه، تنها خرابه‌هایی به جا مانده که به زعم مالک کارخانه بر زمینی مثل طلا با قیمت متری ۴۰ میلیون تومان، خوابیده‌ است!

چیزی که نگران‌کننده است، تغییر رویکرد و نوع تعامل و صحبت مالک و مدیران کارخانه در دو سه سال اخیر است. میرسلیمی، مالک ۶۱ درصد سهام کارخانه، در جلسه ای که با حضور مسئولان قضایی و اجرایی استان برای رفع مشکلات نرگس، برگزار شده بود، تعهد داد که کارخانه را به روزهای رویایی خود برگرداند و از مسئولین خواهش کرد که به او، فرصت دهند! فیلم آن نیز موجود است، اما امروز مدیر داخلی بی‌کفایت کارخانه می‌گوید، کارخانه ملک شخصی است و دوست نداریم تولید کنیم!

در بحبوبه کمبود روغن در کشور و برداشتن ارز دولتی از این کالای پرمصرف خانواده‌ها، نرگس می‌خوابد و کارگران به دورکاری اجباری فرستاده می‌شوند و دو‌ ماه از حقوق خبری نیست! فشار اقتصادی و روحی و روانی بر کارگران باعث می‌شود که تصمیم به اعتصاب و اعتراض بگیرند.

با تلاش و پیگیری‌ خبرگزاری فارس و نمایندگان کارگران و اعضای شورای اسلامی کارگران کارخانه، این اعتصاب به یک جلسه مبدل می‌شود که کارگران بتوانند حرف دل خود را به گوش مسئولین استان برسانند.

این جلسه در مسجد کارخانه با حضور کارگران و مدیران و دو تن از مسئولان اداره کار استان به دور از چشم و گوش اصحاب رسانه برگزار‌ گردید.

سعی کرده‌ایم که صحبت ها و درد و دل های کارگران و مسئولین حاضر در جلسه و حرف‌های مدیران را جهت تنویر افکار عمومی مردم استان در این گزارش، انعکاس دهیم.

در ابتدا کارگری اجازه صحبت خواست و گفت: با توجه به اینکه تاکنون مسئولین بسیاری در جهت حل مشکلات کارخانه به اینجا آمده‌اند، مثل دکتر رعیتی‌فر، معاون وزیر کار، دادستان شیراز، حجت الاسلام موسوی مدیرکل دادگستری و معاونین استاندار، اما متاسفانه هنوز می‌بینیم که مشکلات روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود، پس جناب آقای باقری چه تضمینی هست که ورود شما، در حل مشکلات کارخانه تاثیر مثبت داشته باشد؟

کارگر دیگری در ادامه صحبت همکارش، ادامه داد: با توجه به روند نزولی تولید طی یک سال گذشته، روز به روز کارخانه در بدهی فرو می‌رود و به مرز ورشکستی نزدیک می‌شود، من یک کارگر هستم با ۱۰ سال سابقه کار و نزدیک به ۴۰ سال سن، اگر خدای نکرده کارخانه تعطیل شود، کجا به من کار می‌دهند؟چرا مسئولین یک فکر اساسی جهت رفع مشکلات کارخانه نرگس نمی کنند؟ ما امنیت شغلی می‌خواهیم.

با توجه به فرسوده و مستهلک بودن دستگاه‌های این کارخانه و همچنین تایید کارشناسان مربوطه از طرف کمیته سخت و زیان آور بودن کار، چرا در بازنشستگی کارگران کارخانه با شرایط سخت و زیان آور، سنگ اندازی می‌شود؟

کارگر بعدی خطاب به نماینده اداره کار در جلسه، گفت: آقای باقری؛ با توجه به فرسوده و مستهلک بودن دستگاه‌های این کارخانه و همچنین تایید کارشناسان مربوطه از طرف کمیته سخت و زیان آور بودن کار، چرا در بازنشستگی کارگران کارخانه با شرایط سخت و زیان آور، سنگ اندازی می‌شود؟

در ادامه نماینده کارگران به جمع‌بندی خواسته‌های کارگران پرداخت و بیان کرد که برخلاف تفکر بسیاری از مسئولین که فکر می‌کنند مطالبه اول کارگران این کارخانه حقوق می‌باشد، به عرض شما می‌رسانم که مطالبه و دغدغه اول کارگران نرگس، «تولید» می‌باشد، که متاسفانه طی چند سال گذشته روند نزولی داشته است.

 

 

نماینده کارگران نرگس، در احصای مطالبات کارگران نرگس به موارد دیگری نیز اشاره کرد که عبارتند از:
- نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه که روز به روز فرسوده تر می‌شود
- استفاده از تمام ظرفیت‌های کارخانه در جهت تولید
- جذب نیروی جوان که متاسفانه سال به سال از تعداد کارگران کاسته شده و به یک هشتم سال ۷۲ رسیده است
- و در پایان، مطالبه حقوق معوقه و پرداخت به موقع حقوق ماهیانه، می‌باشد.

علی باقری، مدیر روابط کار اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس، پس از شنیدن مطالبات کارگران، گفت: در مورد بازنشستگی کارگران با شرایط سخت و زیان آور، در چارچوب قانون تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا این امر اعمال شود، همچنین در مورد طرح طبقه‌بندی مشاغل و هر آنچه در حیطه وظایف اداره کار می‌باشد، کمال همکاری را انجام می‌دهیم.

وی همچنین در مورد ورود روغن خام به کارخانه گفت: قبل از این جلسه با معاونت اقتصادی استانداری تماس گرفته شد و بسیاری از مقدمات کار انجام شده است و به زودی بقیه اقدامات جهت ورود مواد اولیه و روغن خام انجام می‌شود.

 

 

بیگ محمدی، مدیر داخلی کارخانه نرگس هم در مورد روغن خام گفت: مراحل اداری در حال طی شدن است و در آینده نزدیک بقیه مشکلات حل می شود و شاهد ورود روغن خام به کارخانه هستیم.

وی همچنین در مورد فروش املاک و اموال کارخانه گفت: بدهکاری‌های بسیاری به بانک داشتیم که با فروش این املاک، توانستیم این بدهی‌ها را تسویه کنیم؟

بدهی‌های کارخانه باید از سود تولید پرداخت شود نه از فروش زمین و اموال و دستگاه و ماشین آلات

بیگ محمدی اظهار داشت: بدهی‌های کارخانه باید از سود تولید پرداخت شود نه از فروش زمین و اموال و دستگاه و ماشین آلات کارخانه!

ذنوبی‌تبار، رئیس هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس نیز در ادامه نکاتی را ذکر کرد.

وی ابتدا با این جمله که من نیز مثل شما کارگر هستم و نگرانی شما و خانواده‌هایتان را درک می‌کنم، صحبت خود را شروع کرد و در ادامه گفت: در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور در چارچوب قانون تمام تلاش خود را جهت بازنشستگی کارگران، انجام می‌دهم.

وی همچنین خطاب به مدیریت کارخانه گفت: بیش از ۱۰ سال است که شما زمینی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز گرفته‌اید و طی این مدت دو مرتبه به صورت نمایشی و سوری کلنگ زنی کرده‌اید ولی هنوز حتی زیرسازی و خاک برداری هم انجام نشده‌است.

ذنوبی‌تبار در پاسخ به صحبت‌های بیگ محمدی که گفته بود، اگر اموال یا ملکی از کارخانه فروش رفته جهت تصفیه بدهی‌های کارخانه به بانک ملی بوده‌است، گفت: شما باید بدهی‌هایتان را از سود تولید پرداخت کنید نه از فروش زمین و اموال و دستگاه و ماشین آلات کارخانه!

ذنوبی‌تبار همچنین از تعطیلی واحد‌های قوطی‌سازی و چاپخانه انتقاد کرد و گفت: چندین سال است که این واحد‌ها را تعطیل کرده‌اید و هیچ اقدامی هم در جهت راه‌اندازی و جذب نیرو برای این واحدها نکرده‌اید و این موضوع جای بررسی دارد!

لازم به ذکر است که مدیران کارخانه، در جلسه‌ای که قبلا با معاونت اقتصادی استانداری فارس داشتند، متعهد شده‌بودند که اقدامات لازم جهت راه‌اندازی این دو واحد را فراهم‌‌آورند که پس از گذشت چندماه هنوز اتفاقی رخ نداده‌ است.

یکی از کارگران باسابقه روغن نباتی نرگس، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این جلسات با حضور مدیر داخلی شرکت و مسئولین، هر چند که می‌تواند به صورت موقت، کارگران را آرام کند، اما مدیر داخلی شرکت که ماهیانه حقوقی نزدیک به پنجاه میلیون تومان از مالک دریافت می‌کند، اول که نمی‌تواند حال کارگری که با حقوق اداره کار زندگی می‌کند و دو ماه هست که حقوق دریافت نکرده را درک کند و دوم که طبیعی است که در هر حالت و شرایطی از مالک و مدیرعامل دفاع کند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار