استاندار فارس اضافه کرد: حدس می زنیم که حدود یک هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و پنج هزار میلیارد تومان به لوازم خانگی خسارت وارد شده است. البته برخی از جاده‌ها، راه‌ها و پل‌ها خراب شده که ارزیابی ما از خسارت به این بخش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵ 31 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدهادی ایمانیه اظهار کرد: در حال حاضر اکثر شهرستان‌های استان فارس درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند؛ شهرستان‌هایی از جمله داراب، نی‌ریز، بختگان، بوانات، سرچهان، شیراز، فیروزآباد، نوراباد، کازرون و کوهچنار با بارندگی شدیدی رو به رو بودند و فردا نیز در جنوب استان و در شهرستان هایی مانند لار، گراش و لامرد، بارندگی پیش بینی شده است.

کاهش تلفات انسانی با همکاری مردم

استاندار فارس ادامه داد: با وجود اینکه در فصل تابستان معمولا با حضور گسترده مردم در خیابان‌ها و اماکن عمومی مواجه هستیم اما با اطلاع‌رسانی و هشدارهایی که برای وقوع بارندگی‌های شدید و سیل انجام شد توانستیم رفت و آمدهای مردم در خیابان های شهر را کاهش دهیم و به نصف برسانیم.

ایمانیه گفت: خوشبختانه به دلیل آمادگی که از قبل ایجاد شد و با همکاری بسیار خوب مردم و توجه آنها به هشدارهای داده شده با تلفات انسانی رو به رو نبودیم.

وی با بیان اینکه بارندگی و سیل اخیر در استان فارس به زیرساخت‌ها خسارت وارد کرده است، گفت: بارندگی شدید و به دنبال آن وقوع سیل در برخی مناطق استان فارس به زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز و حتی به بخش کشاورزی و دامداری خسارت وارد کرده است.

خسارات ناشی از وقوع سیل

استاندار فارس اضافه کرد: حدس می زنیم که حدود یک هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و پنج هزار میلیارد تومان به لوازم خانگی خسارت وارد شده است. البته برخی از جاده‌ها، راه‌ها و پل‌ها خراب شده که ارزیابی ما از خسارت به این بخش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: البته این خسارت‌ها پس از بارندگی و با بررسی‌های دقیق‌تری اعلام می‌شود.

ایمانیه با بیان اینکه تا بعدازظهر امروز مشکل آب همه روستاها حل شد، گفت: در حال حاضر آب همه روستاها به جز دو روستا وصل شده است. البته اقدامات لازم برای حل مشکل این دو روستا هم در حال انجام است.

استاندار فارس افزود: هم‌اکنون برق همه روستاها وصل شده است و خوشبختانه مشکلی با قطعی گاز نداشتیم.

او با یادآوری اینکه سیل اخیر حجم آب سدهای فارس را پنج میلیون مترمکعب افزایش داد، گفت: بسیاری از آبخیزداری ها و سدهای خاکی که ایجاد شده بودند به کاهش سیل کمک کردند.

آزادسازی اراضی حاشیه رودخانه‌های فارس

وی در خصوص مشکل تصرف اراضی برای وقوع سیل گفت: متأسفانه در کنار اکثر رودخانه‌ها همچنان با مشکلات احداث ساختمانهایی با کاربری‌های مختلف روبه رو هستیم که تصمیم مدیریت استانی این است که هر کدام از این ساختمان‌ها که به صورت غیرقانونی ساخته شده و حالت مسکونی ندارد تخریب شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسیرهای تردد عشایر به دلیل آبگرفتگی دچار مشکل است، گفت: حجم سنگینی از ترافیک ماشین در اکبرآباد داریم که این مشکل توسط شهرداری شیراز با همکاری راهداری و نیروی انتظامی در حال برطرف شدن است.

ایمانیه بیان داشت:در حال حاضر بیشترین مشکل را در شهرستان‌های سرچهان، بختگان، سروستان ، خرامه، کوهچنار، شیراز و نورآباد ممسنی داریم.

وی گفت:این بارش‌ها تا دوشنبه شب ادامه دارد و پس از آن به بررسی و ارزیابی خسارت‌های خواهیم پرداخت و از دولت و سازمان‌های حمایتی مانند بنیاد مستضعفان و کمیته امداد برای جبران خسارت‌ها کمک خواهیم گرفت.

استاندار فارس اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مردم شاهد کاهش خسارات ناشی از این بارندگی‌ها و سیل در استان فارس باشیم.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فارس، از روز سه‌شنبه چهارم تا دوشنبه ۱۰ مرداد ماه امکان جاری شدن روان و آب گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه های فصلی، صاعقه و خسارت در اثر باد شدید در مناطق مختلف استان فارس از جمله شیراز وجود دارد.

بارش‌ها در شهر شیراز از شامگاه شنبه افزایش یافت.

همچنین این سازمان در پی اعلام هشدار قرمز و نارنجی، توصیه هایی را شامل اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، جابجا نشدن عشایر کوچ رو، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اتراق نکردن در بستر رودخانه ها،‌ قرار نگرفتن در مسیل ها و پارک نکردن خودروها در کنار درختان فرسوده اعلام کرده است.

به تمام دستگاه های اجرایی برای مقابله با بحران نیز آماده باش داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار