یکی از شهروندان فیروزآبادی با انتقاد از افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها و معابر این شهر، در گفت و گو با فارس اظهار داشت: وجود این سگ‌ها که آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند، تهدید جدی برای سلامت و برهم زننده آرامش روحی شهروندان است.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 01 August 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: در هیچ جامعه ای وجود سگ‌های ولگرد و بدون صاحب پذیرفته نیست.

سگ‌های ولگرد در همه جای شهر رفته رفته به یکی از مشکلات مدیریت شهری تبدیل شده است.

شهروندان فیروزآبادی خواهان پاکسازی شهر از وجود سگ‌های ولگرد هستند

سگ‌های ولگرد از شمال شهر تا محلات حاشیه ای و مرکزی شهر وجود دارند و بسیاری از شهروندان نیز خواهان پاکسازی شهر از وجود این حیوانات هستند.

مدیریت شهری نیز طی اقداماتی نسبت به جمع آوری آنان تلاش کرده اما این اقدامات جوابگوی رفع کامل این مشکل نبوده است. از یک سو شهرداری اقدام به جمع‌آوری و عقیم سازی می کند اما از سویی دیگر سگ‌هایی که در بیابان‌های اطراف زندگی می کنند برای یافتن غذا به اطراف شهر هجوم می آوردند.

یکی از معضلات و مشکلات افزایش سگ‌های ولگرد شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلوده کردن محیط است که تمام موارد فوق ضرورت جمع آوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان می دهد.

 

 

وجود سگ در جاده‌ها؛ عامل تصادف با بار مالی و جانی

حضور سگ‌ها در اطراف شهرها و برخی مواقع سطح شهرها آسایش مردم را به خطر انداخته و حتی در سطح جاده‌ها حضور این حیوانات باعث تصادفاتی با بار مالی و جانی می‌شود. هم‌اکنون افزایش سگ‌های ولگرد در سطح فارس به‌ویژه سطح شهرها و روستاهای بزرگ مخل امنیت و آسایش مردم و شهروندان شده و این یک واقعیت غیر قابل‌ انکار است.

شهروندان باید توجه کنند آنچه که در خصوص سگ‌های ولگرد مطرح می‌شود سگ‌های بلاصاحب مشکل‌داری هستند که با ظاهر خطرناک از نظر بهداشتی قرار دارند و مردم و شهروندان را دچار مشکل می‌کنند، که در این راستا باید با شیوه‌های مصوب و تأیید شده‌ای که در کشور وجود دارد جمعیت سگ‌ها را کنترل کرد.

مطابق قانون جمع آوری سگ‌های ولگرد در حیطه وظایف شهرداری ها است و به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است.

حدود ۵۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و سگ شناسایی شده که خطرناک ترین آن بیماری (هاری) و دیگر بیماری های احشایی مانند سالک، گال، کیست و انواع قارچ ها و بیماری‌های انگلی نیز در زمره این بیماری‌ها هستند.

 

سگ‌ها؛ تهدیدی برای سلامت شهروندان

یکی از شهروندان فیروزآبادی با انتقاد از افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها و معابر این شهر، اظهار داشت: وجود این سگ‌ها که آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند، تهدید جدی برای سلامت و برهم زننده آرامش روحی شهروندان است.

وی افزود: پرسه زدن این سگ‌ها در سطح شهر خطر حیوان‌گزیدگی را افزایش می‌دهد، پس باید آنها را در یک مکان مشخص جمع آوری کرد؛ این وضعیت به هیچ‌وجه زیبنده شهر فیروزآباد نیست.

یکی دیگر از شهروندان فیروزآباد با انتقاد از افزایش شمار سگ‌های ولگرد در معابر و اماکن عمومی این شهر، گفت: گله‌های سگ که در ساعات مختلف، بویژه شب‌ها در کوچه‌ها پرسه می‌زنند، خطر حمله به کودکان و بانوان و انتشار زباله‌ها در معابر عمومی را افزایش می‌دهد.

مکاتبات جهت تعیین پیمانکار انجام شده است

شهردار فیروزاباد در پاسخ به دلیل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد اظهار داشت: در یکی دو سال اخیر متاسفانه موضوع سگ‌های ولگرد به حال خود رها شده بود و به همین دلیل هم شاهد افزایش آنها در خیابان‌ها و معابر بوده‌ایم.

محمد بیرمی افزود: شهرداری جهت اجرای طرح زنده گیری سگهای ولگرد نسبت به تعیین پیمانکار اقدام کرده و مکاتبات لازم برای تامین اعتبار و تصویب این طرح در شورای شهر ارسال شده است.

وی ادامه داد: مهمترین راه حل کاهش سگها در محدوده شهرها که بارها از سوی حامیان حیوانات بیان شده چیزی جز ایجاد محدودیت در شرایط زندگی سگها نیست و بزرگترین محدودیت همان قطع منابع غذایی سگها ( انواع پسماندهای شهری ) است و این امر مهم تنها با همکاری شهروندان و آن هم با استقرار پسماندها و زباله‌ها در یک نوبت در شبانه روز و در زمانی خاص فراهم می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار