ایمانیه گفت: برای ایجاد مسکن‌ ملی در چهار شهر شیراز، مرودشت، کازرون و جهرم در سطح استان فارس مشکل تامین زمین وجود داشت که این مشکل برای مرودشت و کازرون حل شد و برای شیراز نیز تقریبا ۶۰ الی ۷۰ درصد حل شده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ 01 August 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه این استان با اشاره به مشکلات روستاهای اطراف شیراز گفت: تصمیم گرفته شده که از الحاق روستاها به شهر شیراز خودداری و همچنین طرح هادی این روستاها در اولین فرصت مصوب شود (طرح هادی ۷ روستا در این جلسه مطرح و مصوب شد.)
وی به مصوبه‌ای در این باره اشاره کرد و ادامه داد: اطراف طرح هادی روستاها کانالی کم عمق توسط شهرداری شیراز حفر تا محدوده روستاها مشخص باشد و شوراهای اسلامی روستا، دهیاری و بخشداری منطقه موظف خواهند شد که به دقت بر ساخت و سازها خارج از محدوده روستاهای اطراف شیراز و کانال حفر شده نظارت کنند.
ایمانیه تاکید کرد: نباید خارج از طرح هادی و کانال های حفر شده ساخت و سازی انجام شود و در غیر اینصورت کار غیرقانونی است و نهادهای متولی باید پاسخگو باشند که چرا خارج از طرح هادی ساختمانی بنا شده است.
ایمانیه از تشکیل گروهی ناظر متشکل از افراد پاکدست برای نظارت بر ساخت و سازهای روستاهای اطراف شیراز و محدوه آن خبرداد و گفت: تخلفات ساخت و ساز خارج از طرح هادی را باید مسئولان مربوطه به دستگاه قضایی پاسخگو باشند.
نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: برای محصور کردن اطراف شهر شیراز و حفاظت از محدوده شهری مصوب شده که با عرض ۵۰ متر جنگل کاری و کمربندی سبز بین شهر شیراز و روستاهای اطراف ایجاد شود که شروع این کار از روستای کرونی و گردخون خواهد بود و آبیاری این جنگل ها نیز از پساب فاضلاب شیراز انجام می‌شود.
استاندار فارس در ادامه این جلسه گفت: در چهار شهر شیراز، مرودشت، کازرون و جهرم در سطح استان فارس مشکل تامین زمین وجود داشت که این مشکل برای مرودشت و کازرون حل شد و برای شیراز نیز تقریبا 60 الی 70 درصد حل شده است.
وی اظهار داشت: ۶۱ هکتار از اراضی شهرستان مرودشت را می توان با اولویت حل مشکل مسکن و از مسیر قانونی و تائید جهاد کشاورزی برای این کار اختصاص داد تا مشکل جهش مسکن در این شهرستان رفع شود.
ایمانیه با تاکید بر رفع مشکل مسکن جوانان و خانواده‌های مرودشتی گفت: مشکل تامین زمین مورد نیاز طرح مسکن ملی در کازرون نیز باید سریعا برطرف شود.
موضوع دیگری که در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد موضوع طرح جامع آب استان بود استاندار فارس در حوزه مدیریت مصرف آب نیز تاکید کرد: هدف گذاری در این بخش باید برای کاهش مصرف آب باشد.
وی ادامه داد: کاهش مصرف آب کشاورزی به ازای هر هکتار از اراضی در برنامه ۵ ساله براساس تغییر الگو کشت،توسعه کشت گلخانه ای و سایر اقدامات علمی و کارشناسی باید دنبال شود.
ایمانیه اضافه کرد: کاهش مصرف آب آشامیدنی نیز به ازای هر شهروند استان فارس طی مدت مشخص شده باید از طریق اقدامات آگاه سازی و علمی دنبال و پیگیری شود.
وی در ادامه به لزوم تغییر روش آب مصرفی بخش صنعت نیز اشاره و تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ مجموع مصرف آب در بخش صنعت از منابع زیرزمینی و آب سدها حداکثر باید ۲۰ درصد باشد و این میزان نیز برای صنایعی است که امکان انتقال آب از خلیج فارس را نداشته و با شهرها نیز فاصله و امکان استفاده از پساب فاضلاب نیز نباشد.
استاندار فارس در زمینه بهره گیری از توان مراکز دانشگاهی استان گفت: تفاهم نامه ای بین دانشگاه شیراز و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مشارکت دانشگاهیان در طراحی نقشه جامع آب استان منعقد شود.
استاندار فارس در ادامه گفت: اگر بیش از ۲ سال از واگذاری اراضی منابع طبیعی یا امور اراضی به طرح سرمایه گذاری گذشته باشد و آن طرح کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، زمین به دولت بازگشته و تمامی مجوزات نیز لغو می شود.
وی ادامه داد: برای طرح هایی که زمین متعلق به بخش خصوصی است نیز اگر طرحی بیش از ۲ سال از عمرش گذشته و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مجوزها باطل خواهد شد.
ایمانیه در ادامه با تاکید بر لزوم نظارت جدی بر به نتیجه رسیدن طرح های سرمایه گذاری گفت: کمیته اهلیت سنجی سرمایه گذاران خصوصا در حوزه گردشگری در سطح استان ایجاد و بر روند صدور مجوزات برای سرمایه گذارانی که واقعا قصد سرمایه گذاری دارند، نظارت خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار