تحقیقات جدید محققان نشان می‌دهد بیدار شدن مکرر افراد در طول خواب امری عادی است.
کد خبر: ۱۰۶۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹ 04 August 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: معمولا افراد اگر در طول یک شب خوابی تکه تکه را تجربه کنند، از این مسأله بسیار ناراحت شوند؛ اما بر اساس تحقیقات جدیدی که بر روی موش‌ها به انجام رسیده – و با توجه به اینکه مکانیسم‌های پایه خواب موش‌ها نیز با انسان یکسان است- بیدار شدن مکرر در طول خواب امری عادی است و حتی می‌تواند برای حافظه فرد نیز مفید باشد.

بر این اساس، دانشمندان دانمارکی از دانشگاه کپنهاگ کشف کردند سطوح «نوراپینفرین» (norepinephrine) مغز (که نورآدرنالین نیز نامیده می‌شود) در حالی که موش‌ها خواب هستند، در نوسان است؛ مسأله‌ای که بیدار شدن در طول شب را با خود به همراه دارد. به نظر می‌رسد این ریتم نوسانی نیز کلید یک استراحت خوب به شمار می‌رود.

در این پژوهش همچنین مشخص شد موش‌هایی که نوسانات نوراپینفرین آن‌ها دامنه بیشتری داشت، در اندازه گیری حافظه امتیاز بیشتری کسب کردند. این یافته‌ها در صورتی که برای انسان‌ها نیز درست باشد، نشان می‌دهد سطوح نوراپینفرین در مغز به هنگام خواب می‌تواند به خواب آرامتر منجر شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد خواب تکه تکه امری کاملا طبیعی به شمار می‌رود.

«Celia Kjærby» استادیار در دانشگاه کپنهاگ و از محققان در این پژوهش دراین باره می‌گوید: ما فهمیده ایم که نورآدرنالین سبب می‌شود تا شما بیش از صد بار در طول یک شب از خواب بیدار شوید.

همچنین «Mie Andersen» دانشجوی دکترا و از پژوهشگران در این تحقیق گفت: از لحاظ عصبی، شما بیدار می‌شوید؛ چرا که فعالیت مغز شما برای لحظاتی خیلی کوتاه به مانند زمانی می‌شود که شما بیدار هستید؛ اما از آنجایی که این لحظات خیلی کوتاه هستند، شما متوجه آن نمی‌شوید.
«Maiken Nedergaard» پروفسور زیست شناسی سلولی گلیال در دانشگاه کپنهاگ نیز در توضیح این مسأله تصریح کرد: می‌توان گفت بیدارشدن‌های کوتاه، مغز را بازتنظیم مجدد می‌کند و در نتیجه مغز آماده می‌شود تا زمانی که شما دوباره به خواب می‌روید، به ذخیره سازی حافظه بپردازد.

آنچه از این تحقیق پر اهمیت به نظر می‌رسد، این است که ما نبایستی انتظار داشته باشیم خواب مان یکپارچه باشد؛ بلکه بیدارشدن‌های کوتاه – خواه ما متوجه آن شویم و یا نه – به نظر می‌رسد امری کاملا عادی است و دلیل برای نگرانی وجود ندارد؛ مگر آنکه این بیدار شدن به وسیله اختلالی مانند «آپنه خواب» ایجاد شده باشد.

گفتنی است یافته‌های این محققان دانمارکی به تازگی در مجله علمی «نیچر نوروساینس» (Nature Neuroscience) به چاپ رسیده است.

برچسب ها: خواب ، خواب شب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار