به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس؛ با جاری شدن سیلاب، حدود ۳۳۰ میلیارد تومان به بخش زراعت و ۳۴ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و ۴ میلیارد تومان به بخش دامی و ۴۰۰ میلیون تومان به بخش باغبانی شهرستان خرمبید خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 06 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مجتبی دهقان‌پور شنبه ۱۵ مرداد در حاشیه سفر معاونین وزارت جهاد کشاورزی به خرم بید برای برآورد خسارت سیل بیان کرد: هنوز ۳۰ درصد از محصولات گندم و جو این شهرستان برداشت نشده اما شاهد خسارت ناشی از سیلاب در بخش کشاورزی هستیم.

او گفت: حدود ۳۳۰ میلیارد تومان خسارت به بخش زراعت و ۳۴ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و ۴ میلیارد تومان به بخش دامی و ۴۰۰ میلیون تومان به بخش باغبانی شهرستان خرم بید وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمبید هم گفت: رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم شهرستانهای آباده، خرم بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی، معاون باغبانی و آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل منابع طبیعی استان به همراه فرماندار شهرستان خرم بید به منظور پایش، رصد و نظارت بر نحوه برآورد خسارت‌های ناشی از سیل اخیر به بخش کشاورزی و قنوات شهرستان خرم بید از مزارع، مراتع، سد و بندهای کنترل آب، مسیل، پل و راههای دسترسی مزارع خسارت ‌دیده بازدید کردند.

آرش خسروانی عنوان کرد: در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر و جاری شدن روان آب و سیلاب در شهرستان خرم بید خسارت‌های گسترده‌ای در حوزه زیرساختی قنوات و کشاورزی شهرستان وارد شد، به نحوی که حدود ۷۰ قنات شهرستان از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت و تخریب شده و به تاسیسات و منسوبات ۳۰۰ حلقه چاه خسارت قابل ملاحظه‌ای وارد شد.

زارع، نماینده مردم خرمبید در مجلس شورای اسلامی در این بازدید میدانی لزوم بررسی دقیق و ارائه راهکار برای روش‌های برون رفت از وضعیت بحران خسارت وارد شده به زیرساخت‌های بخش کشاورزی و حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس در تامین اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه با هدف کمک به جبران خسارت را مورد تاکید قرار داد.

هادی پور، فرماندار شهرستان خرم بید هم با اشاره به زمان اعلام سهمیه ۹ درصدی خسارت ناشی از سیل استان در بخش کشاورزی در شهرستان خرم بید، بیان کرد: مدیریت بحران شهرستان با اعلام هشدارهای هواشناسی، علی‌رغم بارش شدید ۱۰۶ میلی متری باران در مدت زمان دو ساعت با مدیریت و بسیج تمام ظرفیت‌های شهرستان، مدیریت سیلاب‌های اخیر و کاهش خسارت‌های احتمالی را در دستور کار قرار داد، که با مدیریت و اطلاع‌رسانی موثر سبب عدم بروز خسارت جانی شد، پس از برآورد اولیه ابعاد خسارت وارده، تمام ظرفیت‌های فنی، ماشین آلات و اعتباری شهرستان را برای رفع مشکلات راه دسترسی، ترمیم قنوات و غیره را در دستور کار قرار داد. اما با توجه به حجم بالای خسارت‌ها به بخش کشاورزی که عمدتاً به دلیل نبود بندهای سنگی، خاکی و نبود حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در مدیریت سیلاب و روان آب بخصوص در دشت انارک حادث شده که نیازمند تدوین و ابلاغ سریع اعتبار از محل ملی و استانی در خصوص رفع مشکلات ایجاد شده در زمینه بهسازی زیرساخت‌های خسارت دیده هستیم.

هادی‌پور، نیاز شهرستان به تخصیص اعتبارات مطالعات و ایجاد طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، سد و بندهای خاکی در شهرستان بخصوص در دشت انارک در پایین دست کوه بل با هدف مدیریت سیلاب‌ها، روان آب‌ها و تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش‌های آبی و اتفاقات مشابه در آینده را متذکر شد.

برچسب ها: خسارت ، سیل ، کشاورزی ، خرم بید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار