کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امروز چهارشنبه، ماه ساعت ۲۱:۳۸ در موقعیت صورت فلکی قوس به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 10 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: امروز _چهارشنبه نوزدهم مردادماه_ ماه ساعت ۲۱:۳۸ در موقعیت صورت فلکی قوس به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است.

وی افزود: وقتی این جرم ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است همچنین روشنایی آن نیز تغییر می‌کند؛ اگرچه در عمل تشخیص این مسئله دشوار است زیرا فازهای ماه هم‌زمان تغییر می‌کنند، اما تأثیر زیادی در رؤیت هلال دارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ممکن است تصور کنید ماه به هنگام طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است؛ ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً است به نظر می‌رسد. این مسئله «توهم ماه» نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست.

وی تصریح کرد: دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما گمان بر این است ازآنجاکه ماه هنگامی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن استفاده می‌کند. امشب ماه ۱۳ روزه ساعت ۱۸:۳۳ طلوع می‌کند و تا ساعت ۵:۰۹ روز بعد در آسمان حضور دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار