یکی از سیستم های پیچیده بدن که شاید کمتر در خصوص آن شنیده اید، تنظیم دمای بدن است.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷ 12 August 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شايد نگاهی نزديك به سيستم های پیچیده، برای ما الهام بخش باشند. یکی از این سیستم های پیچیده، مکانیسم تنظیم دمای بدن است. این سیستم پیچیده، میزان تولید گرما و اتلاف گرما را متوازن کرده و بدن را به منظور داشتن عملکردی مطلوب در دمایی مناسب قرار می دهد.

این عمل متوازن کننده بطور خودکار و یکپارچه از سوی هیپوتالاموس مغز هدایت می شود. هیپوتالاموس، بخش کوچکی از مغز است که به عنوان مرکز فرماندهی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله هماهنگی سیستم عصبی خودکار عمل می کند.

بایستی گفت دقیقا به مانند ترموستاتی که دمای هوای داخل خانه شما را تنظیم می کند، هیپوتالاموس نیز دمای بدن شما را تنظیم کرده و به محرک های داخلی و خارجی پاسخ می دهد و تنظیماتی را برای نگه داشتن بدن در اختلاف یک یا دو درجه ای از دمای 37 درجه سانتی گراد انجام می دهد.

اما بر خلاف ترموستات که به سادگی، دستگاه گرم کن و یا کولر خانه شما را تا رسیدن به دمای مطلوب روشن و یا خاموش می کند، هیپوتالاموس بایستی مجموعه پیچیده ای از فعالیت های کنترل دما را بطور دقیق تنظیم کند. این کار، نه تنها به متوازن ساختن مایعات بدن و حفظ نمک کمک می کند، بلکه پخش مواد شیمیایی و هورمون های مرتبط با دما را نیز کنترل می کند.

همچنین باید بدانید هیپوتالاموس با دیگر بخش های تنظیم کننده دمای بدن مانند پوست، غدد عروق و رگهای خونی و همچنین خنک کننده و گرمایشی بدن ما نیز کار می کند. لایه میانی پوست بیشتر آب بدن را در خود ذخیره می کند. زمانی که فعالیت بدن، غدد عرق را در بدن شما فعال می کند، این غدد، آب را همراه با نمک به سطح پوست می آورند. زمانی که عرق روی پوست قرار گرفت، تبخیر می شود و همین تبخیر نیز سبب می شود تا دمای بدن شما در محدوده متناسب قرار بگیرد.

برچسب ها: دمای بدن ، سیستم عصبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار