یافته‌های محققان نشان از آن دارد که مصرف ویتامین D می‌تواند برای التهاب مزمن مفید باشد.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱ 14 August 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: بر اساس یک پژوهش که به تازگی به انجام رسیده، مصرف بیشتر ویتامین D می‌تواند برای التهاب مزمن مؤثر واقع شود.

ویتامینD در واقع ویتامین به شمار نمی‌رود و از لحاظ فنی، یک پروهورمون است. پروهورمون، ماده‌ای است که در بدن به منظور کمک به انجام وظایف مختلف تبدیل به هورمون می‌شود.

طبق تأیید مؤسسه ملی سلامت آمریکا، ویتامین دی به بدن ما کمک می‌کند تا به منظور تقویت استخوانها، کلیسم را جذب کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ذهنی مشخص را کاهش داده و در کاهش قرار گرفتن بدن در معرض شماری از بیماری‌های مزمن نقش ایفا کند.

در حالی که بدن ما می‌تواند پس از آنکه در معرض نور خورشید قرار گرفت، ویتامین دی را به شکل طبیعی بسازد، در حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به «ویتامین D» با قرار گرفتن در معرض نور خوشید برطرف نمی‌شود و این مسئله حتی اگر در منطقه‌ای کم آفتاب زندگی می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد. برای همین هم هست که مصرف «ویتامین D» اهمیت پیدا می‌کند.

 

طبق تحقیقات جدیدی که در ماه مه ۲۰۲۲ در مجله بین المللی اپیدمیولوژی (International Journal of Epidemiology) منتشر شد، ممکن است دلیل دیگری نیز برای در پیش گرفتن رژیم غذایی غنی از ویتامین دی وجود داشته باشد. پس از بررسی داده‌های نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر، دانشمندان دریافتند رابطه‌ای مستقیم و معمول میان سطح پایین ویتامینD و سطح بالای «التهاب مزمن» وجود دارد.

دانشمندان متخصص در زمینه همه گیر شناسی در دانشگاه استرالیای جنوبی داده‌های ۲۹۴ هزار و ۹۷۰ نفر را از بانک اطلاعات پزشکی انگلیس مورد بررسی قرار دادند و با بررسی داده‌های موجود از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، آن‌ها توانستند نموداری را در زمینه ارتباط میان ویتامین دی و پروتئین واکنش‌گر C ترسیم کنند. محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در این پژوهش دریافتند افرادی که سطح سرمی پایین تری از ویتامین دی دارند، سطح بالاتری از پروتئین واکنش گر C را از خود نشان دادند که یک نشانه از التهاب مزمن به شمار می‌رود.

التهاب مزمن پاسخ داخلی بدن بوده و در همه چیز، از بیماری قلبی و دیابت گرفته تا آلزایمر برخی بیماری‌های خود ایمنی نقش دارد. «التهاب حاد» بخشی از روند طبیعی بهبود بدن به شمار می‌رود. به طور مثال برآمدگی و کبودی را که پس از خوردن ناخواسته پایتان به تخت ایجاد می‌شود و یا گلو درد را تصور کنید. این نوع التهاب ها، کوتاه مدت بوده و طبیعی به شمار رفته و اتفاقا مفید هستند. اما التهاب‌های طولانی مدتی که ممکن است شما آن را نبینید و یا حتی حس نکنید، می‌توانند بر سلامت بدن شما تأثیرگذار باشند. طبق اعلام دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا، التهاب‌های مداوم و یا مزمن می‌توانند در بیماری‌های جدی و حتی علل شایع مرگ و میر در آمریکا به مانند بیماری قلبی، دیابت نوع دو و یا حتی انواعی از سرطان نقش داشته باشند.

برچسب ها: ویتامین ، ویتامین دی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار