کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: M2 یکی از بزرگ‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی است که تعداد ستارگان آن نزدیک ۱۵۰ هزار ستاره است.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ 15 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: ماه و سیاره مشتری دوشنبه _بیست‌وچهارم مردادماه_ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه به جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۵۱ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان ۱۸ روز خواهد بود و درصد روشنایی آن نیز ۸۱ است. این دو جرم در آسمان نیمه شب قابل مشاهده خواهند بود و از ساعت ۲۲:۲۳ در ارتفاع هفت درجه‌ای افق شرقی در آسمان حضور دارند و قابل رصد می‌شوند و تا زمانی که به ارتفاع ۴۸ درجه بالاتر از افق جنوب غربی برسند، قابل رصد خواهند بود.

وی افزود: اجرام ذکر شده ساعت ۰۶:۰۶ در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند و ساعت ۰۳:۵۱ در موقعیتی ۶۴ درجه بالاتر از افق جنوبی اجرام در اوج هستند. قدر ماه منفی ۱۲.۵ و مشتری منفی ۲.۸ است و هر دو در صورت فلکی نهنگ قرار دارند. این پدیده را به کمک یک دوربین دوچشمی نیز می‌توانید رصد کنید.

رصد خوشه کروی M2
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: دوشنبه –بیست‌وچهارم مردادماه_ خوشه کروی M2 (NGC 7089) در صورت فلکی دلو قابل رصد است. میل این خوشه ستاره‌ای ۴۹ دقیقه قوسی جنوبی است و در بیشتر نقاط جهان قابل مشاهده است. از مختصات رصدخانه لارستان از ساعت ۲۰:۳۵ تا حدود ۰۵:۱۱ در آسمان حضور دارد. M2 یکی از بزرگ‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی است که تعداد ستارگان آن نزدیک ۱۵۰ هزار ستاره است. این خوشه غول پیکر در فاصله تقریبی ۵۵۰۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است و ۱۳ میلیارد سال قدمت دارد. برای رصد این جرم در عمق آسمان قطعاً به یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ احتیاج دارید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار