مدیرکل پایگاه انتقال خون استان فارس عنوان کرد: برخلاف تصور عموم، هیچ منع پزشکی برای اهدای خون توسط بانوان وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد زنان دچار فقر آهن هستند و در عین حال به محض پذیرش مراجعه کننده بررسی پزشکی، معاینات و آزمایشات لازم انجام می‌شود و در صورت وجود هر مشکلی از جمله کم خونی، خونگیری انجام نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ 15 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر مجید اکبرزاده دوشنبه ۲۴ مرداد به خبرنگاران گفت: طبق آخرین آمار فقط ۵.۳ دهم درصد اهداءکنندگان خون در فارس زنان هستند و طبق برنامه ریزی‌ها قرار است این میزان امسال به ۱۰.۳ درصد برسد.

او عنوان کرد: برخلاف تصور عموم، هیچ منع پزشکی برای اهدای خون توسط بانوان وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد زنان دچار فقر آهن هستند و در عین حال به محض پذیرش مراجعه کننده بررسی پزشکی، معاینات و آزمایشات لازم انجام می‌شود و در صورت وجود هر مشکلی از جمله کم خونی، خونگیری انجام نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: انتقال خون خدمتی که ضامن ادامه حیات بسیاری از بیماران است را انجام می‌دهد و هدف ما نیز رفع مشکلات بیماران در این زمینه است.

اکبرزاده با بیان تاریخچه‌ای از انتقال خون کشور افزود: فارس در حال حاضر ۱۵ پایگاه خون گیری فعال دارد و سیاست این نیست که هر شهرستان یک‌ پایگاه داشته باشد، تا نظارت و دقت بر کیفیت خون نیز بیشتر باشد و در عین حال پایگاهها در شهرستانهایی که بیماران تالاسمی و یا جراحی‌های بیشتری دارند، فعال می‌شود.

او خاطرنشان کرد: تیم‌های سیار برای خونگیری به روستاها و دیگر مناطق استان می‌روند. اما در حال حاضر تنها یک اتوبوس سیار داریم و از خیرین می‌خواهیم به منظور افزایش این اتوبوس‌ها ما را حمایت کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: با توجه به اینکه حداقل از ۶ استان برای درمان‌های مختلف به فارس مراجعه می‌کنند و این میزان خون مورد نیاز را بالا برده خواستار افزایش مراجعات و حمایت‌ها هستیم.

اکبرزاده اضافه کرد: با توجه به سیاست افزایش تخت‌های بیمارستانی و جراحی‌های پیوند و قلب باز در شیراز، اگر نتوانیم خدمات انتقال خون استان را متناسب با تخت‌ها افزایش و توسعه دهیم در آینده با مشکل تامین خون مواجه می‌شویم.

او گفت: فارس با تولید ۸.۳ درصد از خون کشور دومین استان تولید کننده خون در کشور است.

اکبرزاده همچنین با اشاره به طراحی شبکه ملی خونرسانی، تامین خون برای برخی استانها در موارد دجار کمبود را مطلوب دانست و افزود: در قالب این شبکه خون از سایر استانها در صورت لزوم به فارس هم ارائه می‌شود.

او گفت: در همین راستا قرار است ۲۳ درصد میزان خون گیری را امسال افزایش دهیم و البته در وهله اول تامین خون برای استان مد نظر است.

مدیرکل انتقال خون فارس خواستار افزایش بودجه‌ و حمایت‌های بیشتر از انتقال خون به عنوان یک ارگان حیاتی در پدافند غیر عامل شد.

اکبرزاده با بیان اینکه بودجه‌های دولتی پاسخگوی نیازهای ما بخصوص در زمینه تجهیزات تخصصی نیست و بی توجهی به انتقال خون زنگ‌خطر جدی در این حوزه محسوب می‌شود، از خیرین خواست به خصوص در زمینه تامین تجهیزات تخصصی ما را حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار