معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در مورد آمار خسارات وارده از سیل اوایل مردادماه جاری توضیح داد و گفت بارش‌های مذکور خسارت ۸ هزار میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی به استان تحمیل کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ 16 August 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص بارش‌های سیل آسای اوایل مرداد و فعالیت سامانه موسمی مانسون توضیح داد و گفت: این بارش‌ها خلاف بارش‌های متداول که از سمت غرب به سمت شرق است از سمت شرق به سمت غرب حرکت می‌کنند و از جمله ویژگی آن‌ها این است که نقاطی که بارش در آن‌ها اتفاق می‌افتد و میزان این بارش‌ها به شکل دقیق قابل پیش بینی نیست.

‎او گفت: در فاز اول این بارش‌ها تنها شاهد وقوع سیلاب در شهرستان استهبان بودیم که متاسفانه به از دست دادن جان تعدادی از هم استانی‌های عزیرمان منجر شد، اما در فاز دوم این بارش‌ها در تمام ۳۷ شهرستان استان بارش‌های سیل آسا و وقوع سیلاب را شاهد بودیم.

‎معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: در نوبت دوم بارش‌های موسمی، ستاد بحران درتمام شهرستان‌ها در وضعیت آماده باش حداکثری بود و از این رو بارش‌های مذکور خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشت؛ البته در روز‌های وقوع سیل دو نفر در شمال شرق استان فارس در شرایطی که سوار خودرو بودند، به خاطر شدت بارش و سیلاب ایجاد شده در منطقه از جاده منحرف شده و این انحراف به از دست رفتن جان این دو هم استانی عزیزمان منجر شد.

‎رضایی در ادامه در رابطه با میزان خسارت‌های ناشی از سیل در سه بخش حوزه کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و وسایل نقلیه و همچنین تجهیزات زیر بنایی و ساختمان‌های دولتی توضیح داد.

‎او گفت: در حوزه کشاورزی در بحث زراعت آبی حدود ۲۴ هزار هکتار از اراضی تخریب و خسارتی معادل ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این اراضی وارد شد؛ همچنین ۵۳ هزار هکتار از اراضی باغی نیز دچار آسیب شده و این اراضی نیز متحمل ۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان خسارت شدند.

‎رضایی سر جمع خسارات وارده در حوزه کشاورزی را رقمی معادل ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بارش‌های مذکور باعث تحمیل خسارتی معادل ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون هزار تومان به تولیدات دامی شده و به حوزه مرتع، آبخیز داری و راه‌های عشایری نیز خسارات قابل توجهی وارد کرد.

‎او گفت: در چهار چوب برنامه‌های سازمان مدیریت بحران و یر اساس روش‌های مرسوم اعداد و ارقام خسارات وارده در تمام حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد از تایید توسط ستاد مدیریت بحران استان، معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت عمرانی استانداری، ارقام خسارت به ستاد مدیریت بحران کشورارسال می‌شود. در مرحله بعد نیز پس از اخذ مصوبه هیأت دولت، ارقام خسارت در قالب تسهیلات و یا پرداخت‌های بلا عوض تصویب شده اقدام‌های لازم در خصوص جبران خسارات و تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

رضایی همچنبن در خصوص خسارات وارده به ساختمان‌های مسکونی وتجاری توضیح داد و گفت: ۳۲ شهرستان استان، متحمل خسارت در این حوزه شده اند؛ در بخش شهری ۴۶۷ واحدمسکونی نیازمند بازسازی و ۱۲۲۰ واحد نیازمند تعمیر هستند.

‎معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: در بخش روشتایی ۱۴۰۹ واحد نیازمند بازسازی و ۲ هزار و ۷۱ واحد نیز نیازمند تعمیر هستند ‎ضمن اینکه اسباب و اثاثیه ۱۲۲۵ واحد روستایی و ۳۳۹۷ واحد شهری نیز به دنبال وقوع سیلاب‌های مذکور، دچارآسیب و خسارت شده اند که به صاحبان این واحد‌های مسکونی نیز تسهیلاتی در قالب تسهیلات معیشتی پرداخت خواهد شد.

‎رضایی همچنین به خسارات وارده به راه‌ها و معابر، تاسیسات آب و برق و گاز اشاره کرد و گفت: در پی وقوع اینبارش‌ها مجموعا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان و۶۰۲ پل از پل‌های مرتبط با حوزه راهداری آسیب دیده اندکه خسارت وارد شده در این حوزه معادل ۱۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

‎او همچنین از وارد شدن خسارت ۱۲۰ میلیاردی به ساختمان‌های دولتی استان خبر داد و گفت: به تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن نیز معادل ۵۷۲ میلیارد تومان خسارت وارد شده است

‎به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس سر جمع حوزه تاسیسات زیر بنایی و ساختمان‌های دولتی ۲هزار و۳۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار