درخت توت با نام علمی morus alba یا White Mulberry از تیره گزنه‌ها دارای دو نوع میوه یکی شیرین و سفید که آن را توت نبطی و دومی‌ترش و سیاه که آن را توت شامی یا شاه توت می‌نامند. بخش تغذیه و آشپزی تبیان
کد خبر: ۱۰۶۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲ 16 August 2022

قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله: و التوت الابیض قریب منه و لکنه اقل تغذیة و اضر بالمعدة.

پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: و توت سفید نزدیک به آن (سیاه) است، اما مواد غذایی آن کمتر و ضررش برای معده بیشتر است.

درخت توت با نام علمی morus alba یا White Mulberry از تیره گزنه‌ها دارای دو نوع میوه یکی شیرین و سفید که آن را توت نبطی و دومی‌ترش و سیاه که آن را توت شامی یا شاه توت می‌نامند. درخت توت سفید در غالب نواحی ایران به‌خصوص نواحی شمالی ایران به منظور استفاده از میوه و برگ‌های آن برای مصرف تغذیه کرم ابریشم و همچنین در نواحی دیگر پرورش می‌یابد.

* مزاج توت شیرین گرم و تر که بهترین طبع برای بدن انسان بوده و شاه‌توت مایل به سردی و رطوبت است. توت خون صالح در بدن تولید می‌کند به همین خاطر در رفع کم‌خونی و تصفیه خون مفید است و با رطوبت‌رسانی به مغز می‌تواند آرام‌بخش خوبی باشد.

* از ضماد برگ خشک آن با روغن زیتون، در درمان سوختگی پوست و همچنین برای نرم کردن سینه، رفع سرفه، آسم، عوارض سل و سایر ناراحتی‌های سینه‌ای از دم‌کرده آن استفاده می‌شود.

* غرغره با آب یا رب آن برای زخم و جوش‌های دهان و کاهش التهاب حلق و گلو مفید است و شستشوی بدن با پودر برگ توت به همراه سرکه در حمام می‌تواند به مانند سفیدآب در پاکسازی بدن عمل کند.

* مصرف آن از قدیم الایام به عنوان دافع کرم و حتی دفع کرم کدو بین مردم معمول بوده است و برای دفع کرم معمولاً جوشانده 15 گرم پوست ریشه درخت را در 250 گرم آب تهیه کرده صبح ناشتا مصرف می‌کردند.

توت خون صالح در بدن تولید می‌کند به همین خاطر در رفع کم‌خونی و تصفیه خون مفید است و با رطوبت‌رسانی به مغز می‌تواند آرام‌بخش خوبی باشد

* البته توت می‌تواند در بعضی افراد مستعد، سردرد ایجاد کند و در برخی افراد نیز برای معده مضر است. همان‌طور که شیخ بوعلی سینا در کتاب قانون خود می‌نویسد: توت سفید ملین بوده که برای رفع یبوست مفید است و از آنجا که ادرارآور است در پاکسازی بدن مؤثر است. حین مصرف به‌سرعت از معده عبور می‌کند اما دیر از روده خارج می‌شود. برای معده مضر است و باید که قبل از غذا بخورند و برای رفع ضرر آن بعد از آن سکنجبین بیاشامند.

* دکتر احمدیه نیز در کتاب راز درمان خود از توت سفید به عنوان دارویی در دفع مرض قند و چاق‌کننده، همین‌طور از توت و برگ درخت توت سفید و حتی ابریشم از داروهای مسکن اعصاب و به ویژه از صمغ درخت توت در درمان بیماری‌های روانی نام برده است.

* نتایج مطالعات اخیر فیتوتراپی در مورد عصاره برگ‌های توت سفید اثرات کاردیوواسکولر (ضدبیماری های قلبی عروقی)، آنتی‌دیابت، ضدمیکروبی، ضدسرطان، کاهش چربی خون، آنتی‌اکسیدان، آنتی‌اتروژنیک و ضدالتهاب را نشان می‌هد که می‌تواند به عنوان پروتکل‌های پیشگیری و درمان جایگزین ارائه شود.

* نتایج تحقیق عصاره آبی برگ توت سفید در محیط آزمایشگاه نشان داد که میزان قند و چربی‌های خون را در موش‌های سالم تغییر نمی‌دهد، ولی در موش‌های دیابتی سبب کاهش مقدار قند و چربی‌های خون می‌شود و در صورت کسب نتایج بالینی مطلوب و با توجه به اینکه برگ این گیاه به وفور یافت می‌شود ممکن است کمک شایانی به تولید صنعتی داروی کاهش قند خون کند.

برچسب ها: توت ، آرام بخش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار