در ادامه این جلسه نیز محمد حسن استرحام دبیر مجمع فعالان صیانت از جمعیت فارس، بیان کرد: آمار خانوار استان هم اکنون بالغ بر یک میلیون است و در استان فارس 200 هزار زوج نابارور وجود دارد که معادل 18 درصد است.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 21 August 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمد هادی ایمانیه پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت استان با بیان اینکه در موضوع صیانت از جمعیت دستگاه‌های اجرایی به شکل اعتقادی ورود کردند نه اداری، اظهارداشت: سازمان‌ها وقتی به صورت اعتقادی به این‌حوزه ورود می‌کنند نه‌ تنها نسبت به وظیفه خود نگران هستند بلکه نسبت به وظایف اجرایی دیگر سازمان‌ها هم این نگرانی را دارند.

استاندار فارس در این جلسه به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس دستور داد تا کمیته اقتصادی این موضوع تشکیل شود تا کل ابعاد اقتصادی صیانت از جمعیت به شکل‌های مختلف حتی در قالب طرح‌های پژوهشی انجام شود.

باتوجه به اینکه در 12 شهرستان استان هنوز ستاد حمایت از زوجین نابارور تشکیل نشده است، ایمانیه دستور داد تا شهرستان‌ها هر چه سریع‌تر ستاد خود را برگزار و فرمانداران شهرستان علت عدم برگزاری این ستاد را اعلام کنند.

این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: در این حوزه می‌توان از ظرفیت پزشکان خانواده استفاده کرد چرا که طرح پزشک خانواده فرصت بی‌بدیلی است که در استان ایجاد شده است.

ایمانیه با بیان اینکه در طرح صیانت از جمعیت و خانواده می‌توان با برگزاری دوره‌های طب سنتی برای پزشکان خانواده از ظرفیت آنها در این حوزه بهره برد، گفت: باتوجه به اینکه در گذشته فارس به عنوان مرکز طب سنتی معرفی شده است در این زمینه نیز باید پیشگام باشیم و از ظرفیت افرادی که رشته پزشکی خوانده‌اند و در رشته طب سنتی مشغول به تحصیل شده‌اند و دکترای خود را گرفته‌اند، استفاده کرد.

استاندار فارس همچنین در ادامه با بیان اینکه در بیمارستان حضرت زینب(س) و مادر و کودک غدیر با مرکز اهدای سلول‌های بنیادین توافقی صورت گرفته است، افزود: باتوجه به مصوبه دولت اگر مراکزی با بیمه‌ها قرارداد منعقد نکند لغو مجوز می‌شوند و آن مرکز دیگر نمی‌تواند به ارائه خدمات ناباروری بپردازد و باید در یک رشته دیگر کار کند.

مبارزه با سقط جنین و تشکیل کمیته مبارزه با این موضوع با مشارکت قوه قضاییه از دیگر مواردی بود که در این جلسه استاندار فارس به آن اشاره و تأکید کرد: باید ساز و کارهای تشکیل این کمیته با عنوان مشخص آن که دارای ابعاد علمی، قانونی، شرعی باشد ایجاد شود و به این موضوع همه جانبه ورود کنیم؛ چرا که برخی خانواده‌ها این آگاهی را ندارند که سقط جنین کاری خلاف شرع و علم است.

در این جلسه همچنین رئیس درمان بیمه تأمین اجتماعی فارس در سخنانی عنوان کرد: در حوزه ناباروری و حمایت از زوج‌های نابارور شش بسته حمایتی ارائه شده است.

جلال شجاعت به میزان پرداختی سازمان اشاره کرد و گفت: تعداد پرداختی سازمان 254 مورد در شش حوزه با مبلغی بالغ بر 890 میلیون تومان بوده است که بیشترین میزان مربوط به مرکز خیریه مادر و کودک استان بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در جهت رضایت مراکز خصوصی در جهت انعقاد قرار داد با بیمه تأمین اجتماعی موضوع تهاتر حق بیمه مراکز خصوصی و خیریه با مطالبات آنها با تأمین اجتماعی در دستور کار قرار دادیم و در نحوه پرداخت مطالبات به روز هستیم که تاکنون 60 درصد مطالبات بیمه با مراکز خصوصی با تهاتر پرداخت شده است.

شجاعت همچنین به حوزه دارو اشاره و عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه دارو 5 و نیم میلیارد تومان پرداخت برای بیمه شدگان برای 102 هزار قلم دارو داشته‌ایم.

در این جلسه همچنین معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز به اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت در راستای شناسایی، پیشگیری و ارجاع بهنگام زوجین نابارور اولیه و ثانویه اشاره کرد و گفت: براساس آمار سال گذشته تعداد دختران مجردی که دارای همسر نیستند 541 هزار و 586 نفر است که نیاز است در حوزه ازدواج آنها برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

محمدرضا کریمی افزود: بیش از 80 درصد از بانوان سالانه برای موضوع ناباروری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که بدنبال آن زوجین نابارور اولیه و ثانویه شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه شناسایی قریب به 24 هزار نفر صورت گرفته است که اقدام به باروری می‌کنند اما منجر به بارداری نشده است، افزود: به صورت لحظه‌ای 3 تا 5 درصد زنان همسردار سنین باروری، نابارور هستند.

در ادامه این جلسه نیز محمد حسن استرحام دبیر مجمع فعالان صیانت از جمعیت فارس، بیان کرد: آمار خانوار استان هم اکنون بالغ بر یک میلیون است و در استان فارس 200 هزار زوج نابارور وجود دارد که معادل 18 درصد است.

 

او اضافه کرد: براساس آمار 30 هزار نفری که در استان ارائه می‌شود اما این آمار با واقعیت موضوع بسیار تفاوت دارد و نیاز است در حوزه رصد اگر طرح یا پژوهشی انجام شود، رصد دقیق‌تری صورت گیرد.

استرحام همچنین در پایان عنوان کرد: بنظر می‌رسد در استان فارس اتفاقات خوبی شکل نگرفته و در راستای حمایت از چند قلوها اتفاقات خوبی رخ نداده و بسیاری از وعده‌های حمایتی عملی نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار