احمد روشن با اشاره به اینکه مشکلات این کارخانه کماکان به قوت خود باقی است و هیچ یک از آنها تاکنون رفع نشده است، گفت: متأسفانه مدیر اجرایی استان هیچ کمکی برای حل مشکلات کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز نمی‌کند و باتوجه به جلسات مختلفی که در کمیسیون کارگری استانداری، دفتر معاونت سیاسی و اقتصادی و در دفتر استاندار برگزار شد و هربار مصوباتی صورت جلسه شد اما هیچ ارزشی برای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در استانداری قائل نشد و هیچ یک اجرایی نشده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 23 August 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز دیروز بار دیگر به دلیل عدم تولید این کارخانه در محل این کارخانه تجمع کردند و خواهان حل مشکلات خود از سوی مسئولان شدند.

این کارخانه به دلیل خروج آلاینده‌های مضر و بوی نامطبوع آن همواره با مباحثی چون خروج از شهر شیراز روبه‌رو بوده تا اینکه در اسفند ماه سال 99 عملیات ساخت این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی شهر شیراز کلنگ زنی شد اما تا به امروز بنا به گفته کارگران ساخت این کارخانه به دلیل نبود منابع مالی پیشرفت چندانی نداشته است.

عدم تولید کارخانه کنونی و مشخص نبودن روند انتقال آن به منطقه ویژه اقتصادی سبب مشکلاتی برای کارگران آن و نگرانی آنها شده است.

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص مشکلات مربوط به این کارخانه اظهار داشت: کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز 3 ماه است که به دلیل عدم تولید در وضعیت توقف کامل است و هیچ تولیدی ندارد.

احمد روشن با اشاره به اینکه کارگران این کارخانه به دلیل مشکلات بوجود آمده از امنیت شغلی برخورد نیستند، گفت: طی مدت 2 ماه است که بیمه هیچ یک از کارگران رد نشده این در حالی است که از سوی مجموعه کارخانه عنوان شده که مشکل بیمه کارگران طی این مدت رفع شده است اما با مراجعه و پیگیری کارگران هیچ گونه پولی به حساب بیمه واریز نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مقرر شده بود صبح دیروز کارگران و بازنشستگان کارخانه مقابل درب استانداری تجمع داشته باشند تا تعیین تکلیف شوند، شب قبل از آن محسن ربانی‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس طی تماس تلفنی اعلام کرد که کارگران به استانداری مراجعه نکنند تا ساعت 8 صبح با حضور در کارخانه پاسخگوی کارگران باشیم اما متأسفانه تا ساعت 9:30 صبح هیچ معاون و نماینده‌ای از سوی استانداری برای تعیین تکلیف به کارخانه نیامدند.

روشن ادامه داد: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس از زمان منصوب شدن خود اعلام کردند که این کارخانه ارزش حمایت ندارد! این در حالی است که این مقام مسئول باید در راستای ترغیب تولید این کارخانه اقدام کند.

وی افزود: ارزان شدن قیمت روغن توسط دولت و افزایش قیمت مواد اولیه و مقرون به صرفه نبودن تولید روغن، موضوعاتی است که از سوی مدیران کارخانه برای عدم تولید و فعالیت این کارخانه مطرح می‌شود این در حالی است که سایر کارخانجات تولید این محصول در کشور فعال بوده و در حال تولید در بازار هستند و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تولید روغن نباتی برای این کارخانه ضرر دارد؟

روشن با بیان اینکه برخی افراد به دنبال تغییر کاربری و تعطیلی این کارخانه هستند، گفت: به دلیل همجواری این کارخانه با آرامگاه حافظیه و توریستی بودن منطقه عده‌ای به دنبال تغییر کاربری کارخانه برای تبدیل به هتل و پارک هستند.

وی همچنین با بیان اینکه فروش اموال موضوعی است که روز به روز شاهد آن هستیم، افزود: ابتدا از سوی استانداری فارس فروش 13 هزار هکتار زمین در محل نصر آباد با چاه عمیق آن انجام شد و پس از آن فروش دستگاه‌ها و سایر اموال صورت گرفت و هر بار موضوع فروش اموال تحت عنوان افزایش سرمایه و یا پرداخت بدهی مطرح شد.

روشن ادامه داد: متأسفانه بدهی شرکت هم اکنون به بیش از 50 درصد رسیده است به گونه‌ای که چند ماه گذشته مدیران کارخانه مجبور شدند در راستای اجرای ماده 141 قانون تجارت مجمع فوق العاده جهت افزایش سرمایه تشکیل دهند.

او با اشاره به اینکه مشکلات این کارخانه کماکان به قوت خود باقی است و هیچ یک از آنها تاکنون رفع نشده است، گفت: متأسفانه مدیر اجرایی استان هیچ کمکی برای حل مشکلات کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز نمی‌کند و باتوجه به جلسات مختلفی که در کمیسیون کارگری استانداری، دفتر معاونت سیاسی و اقتصادی و در دفتر استاندار برگزار شد و هربار مصوباتی صورت جلسه شد اما هیچ ارزشی برای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در استانداری قائل نشد و هیچ یک اجرایی نشده است.

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ابراز کرد: در آخرین جلسه ای که در خرداد ماه در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تشکیل شد، مدیران کارخانه موظف شدند تا سرمایه تعاونی که 10 سال پیش تعطیل شد و بازنشستگان را از حداقل امور رفاهی حذف شدند سرمایه را بر مبنای نرخ تورم بانک مرکزی به روز محاسبه و برگردانده شود اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است. از سوی دیگر مقرر شد تا مدارک لازم برای مصوبات مجمع عمومی به نماینده بازنشستگان داده شود اما این اقدام هم انجام نشد.

عدم واریز سود سهام از دیگر مشکلاتی بود که عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به آن اشاره کرد و گفت: مدت 30 سال است که سود سهام پرداخت نشده است و تنها طی دو تا سه مرتبه سود 5 هزار ریالی به سهامداران پرداخت شده است! ازسوی دیگر این موضوع از سوی کارخانه مطرح می شود که خریدار سهام کارگران هستند و این موضوع به دلیل سوء مدیریت آنها می باشد که باعث پایین آمدن ارزش سهام شده است.

روشن یادآور شد: این کارخانه در اوج جنگ تحمیلی تأمین کننده روغن سه استان فارس، خوزستان و کرمان و بخشی از استان تهران بوده است و سال‌ها طول می‌کشد تا بر روی کیفیت یک محصول کار شود تا کارخانه ای صاحب برند شود اما متأسفانه برند این کارخانه در حال حاضر از بین رفته است. از سوی دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه و کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان روغن کارخانه نرگس شیراز به این کشورها صادر می‌شد اما در حال حاضر حتی کارگران این کارخانه هم از مصرف روغن این کارخانه به دلیل کیفیت پایین آن امتناع دارند و این بدین دلیل است که مدیران آن صنعتگر و کارآفرین نبوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد 60 تا 70 دستگاه پیشرفته این کارخانه فروخته شده است و هم اکنون انبار شرکت این کارخانه یکی پس از دیگری در جهت پرداخت بدهی به فروش می‌رسد.

روشن افزود: مدیری که در سن 28 سالگی کارخانه را تحویل گرفته است دارای سه پرونده باز قضایی است که فروش روغن دولتی، عدم پرداخت در وام دریافت شده طی سال‌های گذشته و فروش ارز ترجیحی از دلایل آن است و هر بار این مدیر با وثیقه آزاد میشود.

او همچنین اضافه کرد: متأسفانه از سرمایه قلک این شرکت 20 شرکت دیگر ایجاد شده است و مدیران آن اقدام به خروج سرمایه استان کرده‌اند و در جای دیگری سرمایه گذاری کرده اند و‌ متأسفانه نه تنها هیچگونه برخوردی صورت نگرفته است و هیچکس جوابگو نیست؛ بلکه در حال حاضر هم به تعطیلی این کارخانه کمک می‌کنند.

روشن همچنین در ادامه این گفت‌و‌گو در خصوص وضعیت کارخانه کلنگ زنی شده، گفت: متأسفانه هدف عوامل این کارخانه عدم انتقال کارخانه و عدم تولید بوده است و در منطقه ویژه اقتصادی یک زمین پَرت با هزینه 5 میلیاردی گرفته شد و این پول هم پرداخت نشده است و تنها پیمانکار یک کانکس در این زمین ایجاد کرده است تا فروش زمین صورت نگیرد.

وی گفت: محلی که برای ساخت این کارخانه کلنگ زنی شده است در محل مسیر عبور فاضلاب است و‌ بوی تعفن در این مسیر بسیار آزار دهنده است و باتوجه به بازدیدهایی که با مدیر کل دادگستری، رئیس بازرسی و مسئولین استانداری بازدید صورت گرفته است هدف تولید و انتقال کارخانه نبوده است و مدیران اجرایی استان تنها به تعطیلی این کارخانه کمک می‌کنند.

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 بار کارگران این کارخانه تجمع داشته‌اند، گفت: در هر بار قول‌ها و وعده‌هایی داده می‌شود و هیچ یک عملی نمی‌شود و مدیران کارخانه با ارائه بهانه‌هایی همچون بدهی کارخانه، اقدام به فروش اموال کارخانه و پرداخت بدهی‌ها می‌کنند.

روشن همچنین اشاره کرد: یکی از زیر مجموعه‌های شرکت روغن نباتی یک شرکت صنایع دستی است که کار آن تأمین کارتن و کپسول های روغن مایع و گونی است در حال حاضر این شرکت غارت شده و در حال تعطیلی است.

وی در پایان به قطع درختان چنار کهنسال این کارخانه اشاره و عنوان کرد: متأسفانه در محل کارخانه و اطراف آن تعداد 250 درخت چنار شصت ساله قطع شده است و نسبت به فروش 800 تن چوب آن اقدام کرده‌اند و در زمانی که گزارش و طرح شکایت آن به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارائه شد در بازدید از این کارخانه عنوان کرد که پاجوش این درختان جایگزین درختان قطع شده می‌شود و جای نگرانی نیست.

رئیس شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی همچنین در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص این تجمع بیان کرد: باتوجه به مطالباتی که کارگران داشتند این تجمع که مقرر شده بود در مقابل درب استانداری فارس صورت گیرد کنسل و به محل مسجد کارخانه انتقال پیدا کرد و برگزار شد.

محمد هادی زارع اظهار کرد: مقرر شده بود تا یک نماینده از معاونت اقتصادی استانداری جهت گفت‌وگو با کارگران به کارخانه بیاید.

وی افزود: عدم تولید کارخانه و نداشتن امنیت شغلی کارگران عامل اصلی تجمع کارگران است چرا که کارگران این ترس را دارند که هر لحظه درب کارخانه به روی آنها بسته شود و این تجمع صورت گرفت تا مسئولین استان در جهت رفع مشکلات مربوط به آن اقدام کنند.

زارع ادامه داد: این کارخانه به دلیل نداشتن مواد اولیه جهت تولید روغن حدود 3 ماه است که تولید آن صفر بوده است و تنها 2 روز در ماه‌های خرداد و تیر تولید داشته است و مابقی روزها تعطیل بوده است.

رئیس شورای اسلامی کار این شرکت با اشاره به اینکه طی این 3 ماه کارگران کارهای تعمیراتی کارخانه و اورهال دستگاه‌ها را انجام می‌دادند، گفت: در خصوص حقوق و رد شدن لیست بیمه کارگران هنوز حقوق تیر ماه کارگران پرداخت نشده است و تنها مطالبه اصلی کارگران تولید این کارخانه است تا سرنوشت این کارخانه همچون کارخانه آزمایش و مخابرات راه دور نشود و درب آن برای همیشه بسته بماند و منجر به تعدیل نیروی کارگر نشود.

 

زارع در ادامه در خصوص انتقال این کارخانه و کلنگ زنی کارخانه جدید، گفت: قریب به 10 سال است که در منطقه ویژه از سوی دولت یک زمین تخصیص داده شده است اما طی یک دهه گذشته این کارخانه دو مرتبه کلنگ زنی شد و زیر سازی آن تا حدودی اجرا شده اما به دلیل نبود نقدینگی یکسال است که عملیات ساخت آن متوقف شده است و در حد زیر سازی باقی مانده است و حتی خاکبرداری آن انجام نشده است.

وی یادآور شد: در راستای مطالبات کارگری جلسات متعددی در کارخانه با حضور مسئولین و یا در محل استانداری فارس در کمیسیون کارگری برگزار شد و یکی از دلایلی که منجر به تجمع کارگران شده اینست که کارگران معتقدند آن پیگیری که باید در محل استانداری طی چند ماه گذشته با مصوبات اعلام شده، صورت نگرفته و هیچ یک از اجرایی نشده است.

زارع همچنین اضافه کرد: باتوجه به اینکه بازنشستگان این کارخانه هم جزو سهام داران هستند و سهم 15 درصدی دارند امروز در این تجمع حضور داشتند و به دنبال مطالبه سود خود از این سهام هستند و باتوجه به اینکه مصوب شده بود تا سود سهام این اقشار پرداخت شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار