فارغ از اینکه شورای شهر چه کسانی را به عنوان گزینه برای سپردن کلید کلانشهر شیراز، مد نظر دارد، باید به این نکته توجه داشت که شهردار این کلانشهر، باید واجد کدام ویژگی‌ها باشد؛ چه جنبه‌هایی از شخصیت علمی و مدیریتی و اجرایی فردی که قرار است برای حداقل سه سال آینده سکان شهر را به دست بگیرد، باید بارزتر باشد.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ 25 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: طی روزهای اخیر، اخبار مختلفی در خصوص گزینه‌های مد نظر شورا برای تصدی پست شهرداری شیراز، در فضای مجازی مطرح شده و با وجودیکه هیچ یک از نمایندگان شورا و رسانه‌های رسمی، از گزینه‌ها را تائید یا رد نکرده‌اند، به دلیل طرح از سوی نزدیکان شورا، این شایعات را برای افکار عمومی قابل باور کرده است.

به گزارش ایسنا، فارغ از اینکه شورای شهر چه کسانی را به عنوان گزینه برای سپردن کلید کلانشهر شیراز، مد نظر دارد، باید به این نکته توجه داشت که شهردار این کلانشهر، باید واجد کدام ویژگی‌ها باشد؛ چه جنبه‌هایی از شخصیت علمی و مدیریتی و اجرایی فردی که قرار است برای حداقل سه سال آینده سکان شهر را به دست بگیرد، باید بارزتر باشد.

شورای شیراز می‌داند که کمترین زمان را برای آزمون و خطا در اختیار دارد و باید با در نظرگرفتن جوانب مختلف، مدیری را برای سپردن کلید شهر به عنوان امانتی مهم، برگزیند که ضمن همراه بودن با شورا، توان برآورده کردن انتظارات مردم شهری را داشته باشد که مدام شهرشان را با نزدیکترین کلانشهر به شیراز مقایسه می‌کنند.

یک کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست در مورد اینکه شهردار شیراز باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد، به ایسنا گفت: ابتدا اینکه باید توجه داشت که چنانچه مسیر مدیریت شهری شیراز را از دهه 40 شمسی تاکنون دنبال کنیم به طور پیوسته شاهد تغییر کاربری تدریجی باغ‏‌های قصردشت شیراز به میزان سالیانه 30 هکتار بوده‌ایم. بنابراین تفاوت یک شهردار از شهردار پیشین در اقدام‌‏های اجرایی لازم برای جلوگیری از تغییر کاربری بقایای باغ‏‌های شیراز است.

داریوش مختاری اضافه کرد: در حالی که حجم تغییر کاربری در سال‏های اخیر به طور پیوسته و شتابنده‏ای افزایش پیدا کرده و هیچکدام از شهرداران شیراز نتوانسته‌‏اند با ابزارهای اداری، حقوقی و قانونی لازم نسبت به حفظ بقایای باغ‏‌های قصردشت اقدام کنند. در همین حال شهرداری شیراز برای باغ‏‌های تغییر کاربری یافته به طور منسجم مجوزهای پایان کار ساختمان‏‌ها را صادر می‌‏کند و پروژه‌‏های عمرانی را به طور سلیقه‌‏ای در این باغ‏‌ها اجرا می‏‌کند.

مختاری گفت: طرح‌‏های ساخت باغ موزه در مقیاس 18 هکتار، ساخت هزاران واحد مسکونی در محدوده چهارراه زرگری تا میدان قصردشت، ایجاد ده‏ها کوچه تازه ‏ساخت و ساخت ساختمان‏ و مجتمع‌‏های بزرگ مسکونی در کوچه باغ‌‏های پیرامون بلوار نیایش نیز با حمایت غیرمستقیم دستگاه شهرداری شیراز و شهردارانی که بر این مسند تکیه زده بودند همراه بوده؛ تغییر کاربری تدریجی باغ‌‏های تاریخی و اجرای مجتمع‌‏های تجاری و سازه‏‌های بی اثر همانند مترو در باغ‌‏های تاریخی از جمله باغ تاریخی سنقری (واقع در چهارراه خلدبرین) نیز از اقدام‌‏های پیوسته شهرداری شیراز است.

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: مبحث دوم که می‏‌تواند تفاوت بین شهرداران را مشخص کند، نگاه سازه‏ محور به مدیریت شهری شیراز است. اجرای سازه‏‌های تکراری، اضافی و بدون اثربخشی لازم به ویژه پل‌‏های اضافی چندسطحی که در چند سال اخیر در دستور کار شهرداری قرار گرفته از اقدامات به شدت نادرست اجرایی‌ست که موجب هدررفت بیت‏ المال و عوارض پرداختی شهروندان به شهرداری شده است.

او با بیان اینکه نمونه‌‏های برجسته این اقدام، ساخت چندین پل اضافی و کاملا غیرضروری در چهارسوی باغ تاریخی جنت، پل چند سطحی غیرضروری در چهارراه گاز (میدان معلم) است که تاثیرگذاری آن تنها و تنها انتقال گره ترافیکی در یک بازه طولی چند صد متری بلوار پاسداران و شهید رجایی بوده، گفت: ساخت پل اضافی در محل میدان ولی عصر که موجب تخریب یک بوستان تاریخی با طراحی و زیبایی چشم ‏نواز شد، طرح ساخت 120 پل اضافی و غیرضروری در متن شهر شیراز از دیگر مواردیست که در هیچکدام از شهرهای بزرگ دنیا آن هم در متن شهرها، انجام نمی‌شود.

مختاری با یادآوری اینکه سنگ‏فرش اضافی باغ تاریخی ملی در محل چهارراه حافظیه که از اقدام‏‌های ناکارآمد دو سال اخیر در دستگاه شهرداری شیراز بوده است، گفت: شاید لازم باشد که به جای ساخت سازه اضافی و خطرناک پل چند سطحی در همجواری باغ تاریخی نوابی، بهتر باشد شهردار جدید هزینه هنگفت این اقدام سازه‏ای زیان‏آور و خطرناک شهرداری را با تملک این باغ و مکان‏‌های تجاری پیرامون آن کند و به جای یک سازه بدقواره که یک تیر خلاص به بخشی از تاریخ شهر شیراز است، به ساخت یک زیرگذر ساده بسنده کرده و هزینه اضافی را برای تملک و بازسازی باغ تاریخی نوابی به کار گیرد و به اندوخته گردشگری شهر شیراز بیفزاید. تملک باغ تاریخی تازه کشف شده جعفرآباد در محل چهارراه حافظیه، می‏تواند سرمایه‏های تاریخی و منابع درآمدزایی شگرفی در گردشگری شیراز بیافریند.

او ادامه داد: پرسش ساده اینست که آیا گزینش یک شهردار جدید به منظور سرعت بخشیدن به انبوهی سیاست‏‌های اجرایی اشتباه در گذشته است یا اینکه تلاش برای برگزیدن یک شهردار مورد نظر قرار دارد که اقدام به اصلاح سیاست‌‏های اجرایی خطرناک فعلی کند و از تخریب بیشتر بافت کالبدی یک شهر تاریخی جلوگیری کند و از سرعت چرخه تخریب ساخت در پهنه زیست‏بوم شیراز بکاهد. به اقدام‌‏های درست می‏توان پایدارسازی و بهسازی بافت تاریخی پیرامون شاهچراغ(ع)، تملک هزاران خانه باغ تاریخی، خودداری از اجرای سازه‌‏های اضافی و تکراری و تملک چندین باغ تاریخی را افزود.

مختاری خاطرنشان کرد: پیشنهاد اجرایی دیگر برای شهردار جدید، تمرکز به رعایت ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور است. شهردار جدید باید مسیر درست و جدیدی را برگزیند و از اجرای پروژه‏‌های عمرانی بدون مطالعات کافی جلوگیری کند.

این کارشناس آب و محیط زیست گفت: با این گفته‏‌ها، چنانچه دقت نظر شورای اسلامی شهر بر برگزیدن فردیست که بسیاری از سیاست‏‌های اجرایی فعلی را دنبال کند و به اجرای آنها همت گمارد؛ که یقینا می‏‌توان مدیر توانمندی را برگزید، ولی یافتن مدیری برای شهرداری شیراز که از اجرای سیاست‏‌های نادرست جلوگیری کند اندکی دشوار بوده و بهتر است میدان عمل برای چنین افرادی باز شود تا شاهد برخورداری از شهرداران توانمند و موثر برای شهر شیراز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار