آبیاری با فاضلاب تهدید جدی سلامت محیط زیست و مردم است و در این رابطه رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه امنیت غذایی مبتنی بر تولید کافی، دسترسی فراوان، همگانی و ایمنی و سلامت غذا است، عنوان می کند: موضوع سلامت محصول خط قرمز ما است و محصولی که تولید می شود باید کیفیت لازم را داشته باشد و نسبت به آن حساس هستیم.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 27 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: حالا که بحران کم آبی دامن استان فارس را گرفته و کشاورزی را با مخاطراتی همراه کرده است؛ در برخی از مناطق هم بسیاری از کشاورزان به کشت با فاضلاب روی آورده‌اند. نبود منابع آبی، عدم جایگزینی کشت های مقاوم به کم آبی کشاورزی را به تنها انتخاب پیش رو برای بسیاری تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب در اطراف شهر شیراز خبر ساز شد. کشت هایی که ابتدا محصولات صیفی جات اختصاص یافت اما پای سودجویان را به کشت های پرسودی مانند برنج آن هم با فاضلاب کشانید.

تولید محصولات کشاورزی سالم و ایمن که یکی از الزامات امنیت غذایی است با این شیوه کشت و آبیاری به خطر افتاده است و به رغم اینکه تلاش شده است با این کشاورزان برخورد شود اما باز هم پای فاضلاب با لوله کشی و مخفیانه به پای زمین های کشاورزی می رسد.

بی شک این موضوع زنگ خطری است که علاوه بر تهدید سلامتی به عنوان یکی از فاکتورهای امنیت غذایی نشان می‌دهد که در طول سال‌ها عدم توجه به کمبود منابع و خطرات تنش‌های آبی، راه را برای ورود سودجویان و استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف و غیر بهداشتی فراهم کرده است.

کشت ممنوعه برنج با فاضلاب

در استانی که براساس مصوبه چند سال اخیر هیأت دولت کشت برنج در آن ممنوع اعلام شده است نه تنها این موضوع رقم نخورد بلکه سطح زیادی از مزارع استان به زیر کشت برنج و کشت های غرق آبی می رود.
آبیاری با فاضلاب تهدید جدی سلامت محیط زیست و مردم است و در این رابطه رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه امنیت غذایی مبتنی بر تولید کافی، دسترسی فراوان، همگانی و ایمنی و سلامت غذا است، عنوان می کند: موضوع سلامت محصول خط قرمز ما است و محصولی که تولید می شود باید کیفیت لازم را داشته باشد و نسبت به آن حساس هستیم.

مجتبی دهقان پور در رابطه با آبیاری محصولات کشاورزی و برنج با منشا فاضلاب؛ با اشاره به اینکه این موضوع به صورت جدی روزانه رصد و پیگری می شود، تصریح می‌کند: اخیرا از 8 هزار متر برنج که با آب فاضلاب کشت شده بود ضمن اینکه آن را خشک کردیم کل مزرعه را نیز از بین بردیم.

مجتبی دهقان پور با بیان اینکه این سازمان هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کشاورزانی که نسبت به کشت برنج اقدام کرده‌اند ندارد، خاطرنشان می کند: اما با سامانه پیش بینی می‌شود که ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان به کشت برنج اختصاص یافته است.

 

ضرورت هدایت و جلوگیری از رها بودن فاضلاب ها

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار در این راستا متولی را مشخص کرده است، خاطرنشان می کند: از جمله متولیان دانشگاه علوم پزشکی، جهادکشاورزی و محیط زیست است که باید ورود کنند و در این راستا مطالبه گر هستیم.

دهقان پور می گوید: در این مورد باید دستگاه های دیگر متولی ورود کنند و آبیاری مزارع با فاضلاب کنترل شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه یکی از گام ها این است که دستگاه متولی و آبفا تمهیداتی در نظر بگیرد که فاضلاب رها شده از منازل و واحدهای تولیدی در فضای امنی قرار بگیرند، یادآور می شود: نباید فاضلاب در دسترس باشد و مورد سو استفاده دیگران قرار بگیرد.

95درصد محصول تولیدی استان کاملا سالم است

دهقان پور با اشاره به اینکه موضوع آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب روزانه رصد می شود، ابراز می کند: در تولید محصول سالم و گواهی شده تحت عنوان محصول سبز مهم ترین اولویت است و بر این اساس می توان گفت که 95 درصد محصول تولیدی در استان کاملا سالم است .

وی با بیان اینکه از طرفی کشاورزان نیز نسبت به تولید محصول حساسیت دارند، عنوان می‌کند: در بحث استفاده از سموم و کنترل این موضوع ورود کرده ایم و بسیاری از سموم پرخطر از چرخه تولید حذف شده است.

دهقان پور می گوید: سعی شده است از سمومی استفاده شود که با محیط زیست سازگار باشد و در این زمینه از طریق کلینیک های گیاه پزشکی و بازرسی ها نظارت داریم.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت نهاده‌ها و سموم کشاوری مصرف بهینه و صحیح آن بیشتر شده است، عنوان می کند: در این خصوص نیز کشاورزان سعی می کنند که مصرف صحیح و منطقی داشته باشند و درحالی درگذشته سموم بدون حساسیت استفاده می شد که این افزایش قیمت ها در مصرف صحیح سموم بی تاثیر نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار