فرمانده مرزبانی فراجا صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تدابیر امنیتی ایام اربعین در مرز ایران و عراق گفت: برای مراسم اربعین همه زیرساختها فراهم است، اما از دیشب ناآرامی‌ها و درگیری‌ها به بسته شدن مرز‌ها منجر شده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶ 30 August 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد ورود و خروج اتباع ایرانی و خارجی که مسلمانان کشور‌های دیگر هستند نیز رو به افزایش است، ادامه داد: امیدواریم با آرامشی که در کشور عراق در آینده‌ای نزدیک و حتی در ۲ روز آینده یا ساعات آینده برقرار می‌شود در ۶ مرز ایران و عراق امکان تردد زائرین فراهم شود. دو مرز تمرچین و باشماق امسال برای اولین بار راه اندازی شده است و در مرز سومار هم امکانات لازم برای تردد تدارک دیده شده است.

فرمانده مرزبانی فراجا با بیان اینکه امیدوارم هرچه سریع‌تر دستگاه ایکس در تمامی مرز‌های کشور مستقر شود، گفت: ۸ نفر از اشرار مسلح به ویژه در سیستان و بلوچستان و در مرزبانی آذربایجان غربی که با نیرو‌های ما درگیری مستقیم داشتند به هلاکت رسیدند.
سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی، ادامه داد: امسال کشف و ضبط ۱۳ میلیون لیتر سوخت را داشتیم که ۶۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
سردار گودرزی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز در نقاط صفر مرزی دستگیر شدند، گفت: برخی از اتباع غیرمجاز کودک بودند که آن‌ها به همراه حانواده‌هایشان در شهر‌های مرزی و موکب‌ها پذیرایی و به کشورهایشان بازگردانده شدند.
سردار گودرزی با بیان اینکه از مرز‌های افغانستان و پاکستان زوار وارد کشور می‌شوند، گفت: ما ۶ مرز با عراق داریم، اما تمامی مرز‌ها در خدمت زائران بوده و مجموعه مرزبانی کشور برای مراسم اربعین در آمادگی صددرصدی هستند.
وی با اشاره به اینکه مرزبانان آخرین افراد بدرقه کننده زائران اربعین هستند؛ گفت: امیدواریم صدا و سیما و رسانه‌های کشور از لحظات شیرین زیارت اربعین مستندسازی کنند و نشان دهند که مردم خونگرم ایران تا چه میزان نسبت به اهل بیت ارادت دارند و روابط خوبی با مجموعه مرزبانی کشور دارند.
گودرزی با اشاره به اینکه مبارزه بی امان مرزبانان با قاچاقچیان مشروبات الکلی همچنان ادامه دارد، گفت: در چند روز گذشته در خلیج فارس چند شناور که بار مشروب داشتند را شناسایی و دستگیر کردیم.

فرمانده مرزبانی فراجا اظهار داشت: روزانه مشروبات الکلی که به صورت قاچاق قرار است وارد کشور شود را در مرز‌های شمال غرب و دریای جنوب کشف می‌کنیم. البته با مقام قضایی هم هماهنگ کرده ایم که قاضی در همان صحنه حضور داشته باشد تا دستورات لازم را صادر کند.
وی بیان کرد: قاچاق مشروبات الکلی به داخل ایران نسبت به سال گذشته زیاد نشده، اما باید وضعیت کولبران هرچه سریعتر ساماندهی شود تا شاهد قاچاق انواع کالا به ویژه مشروبات الکلی نباشیم.
فرمانده مرزبانی فراجا با اشاره به درگیری چند روز گذشته مرزبانان با فردی از قاچاقچیان در مرز‌های کردستان تصریح کرد: یکی از قاچاقچیان مشروبات الکلی در کردستان قصد داشت چند هزار لیتر مشروبات الکلی وارد کشور کند که با درگیری مسلحانه با مرزبانان به هلاکت رسید.
گودرزی با اشاره به اینکه ۴.۵ تن مواد مخدر صنعتی در گذرگاه‌های واقعی مرزی از ابتدای سال تاکنون کشف شده است، خاطرنشان کرد: اقدامات مرزبانان برای جلوگیری از ورود انواع مواد مخدر توامان ادامه دارد و تمام قد ایستاده ایم تا حتی یک گرم مواد مخدر به داخل کشور وارد نشود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا واردات سلاح به ایران افزایش پیدا کرده یا خیر؟ بیان کرد: اقدامات مرزبانان در رابطه با کشف سلاح جدی بوده است و صحبت‌هایی را در قالب تیم‌های دیپلماسی با کشور‌های همسایه انجام داده ایم. اخیراً در کشور ترکیه چند باند سلاح و مهمات را خود مسئولان ترکیه‌ای کشف کرده اند که مقصد این سلاح‌ها ایران بوده است.
فرمانده مرزبانی فراجا ادامه داد: همچنین در اقلید محل دپوی سلاح و مهمات را شناسایی کردیم که مقصد این سلاح و مهمات نیز ایران بودند.
گودرزی با اشاره به اینکه هزینه جرم در کشور باید بالا برود، اظهار داشت: هزینه جرم داشتن غیرقانونی سلاح گرم باید افزایش پیدا کند. اسلحه باید دست نیرو‌های مسلح باشد. نباید در دست کسی باشد که می‌خواهد نظم و امنیت جامعه را بر هم زند.
وی تأکید کرد: طرح‌هایی را به دولت و قوه قضائیه در رابطه با بالابردن هزینه جرم به ویژه داشتن غیرقانونی سلاح گرم پیشنهاد دادیم که امیدواریم این طرح‌ها به جدیت بررسی و تصویب شود.
فرمانده مرزبانی فراجا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین اقدامات برای ساماندهی و به رسمیت شناختن کوله بران را شرح دهید، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در کردستان قول داد که در اسرع وقت بازارچه‌های مرزی را رونق دهد و اقتصاد مردم محلی را سامان بخشد. شاید جالب باشد بدانید، الان افرادی از شهر‌های مرکزی کشور اقدام به کوله بری می‌کنند. یعنی کوله بران در حال حاضر مرزنشینان نیستند.
وی با اشاره به اینکه طرح جدیدی در زمینه به رسمیت شناختن کوله بران و نظارت بر فعالیت این افراد در دست بررسی و تصویب است، گفت: این طرح موانع قانونی دارد تا مشکلات به رسمیت شناختن کوله بران حل شود تا در زمان مشخص و مکان مشخص، تحت نظارت و کنترل مرزبانان اجناسی که مورد نیاز کشور است و به تأیید فرمانداران شهر‌های مرزی می‌رسد، وارد کشور شود.
گودرزی در پایان تصریح کرد: تمامی مرز‌های کشور با عراق از شب گذشته کاملاً بسته شده است و به هیچ فردی اجازه خروج از کشور به سمت عراق داده نمی‌شود، اما افرادی که می‌خواهند وارد کشور شوند، برای ورود مشکلی ندارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار