مدیر اداره دامپزشکی لارستان هم گفت: سگ ها عامل انتقال بسیاری از بیماری های خطرناک و کشنده و مخزن بیماری های واگیری همچون هاری، سالک و انگلی و بیماری های خونریزی دهنده مشترک بین حیوان و انسان هستند.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 31 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سگ ها اینجا در شهر لار بدون هیچ گونه مزاحمتی تکثیر می‌شوند، در آبنماها آبتنی و در حوضچه ها و استخر پارک ها تا ساعت ها شنا می‌کنند و بعد از آن هم البته با حرکت هایی وارونه روی فرش چمن های سبز میادین و بلوارهای شهر به بازی های سرخوشانه خود مشغولند.
سگ ها اینجا در میدان های اصلی شهر و نزدیکی هر مغازه ای و میوه فروشی و ساندویچی و یا غذاخوری پرسه می زنند و گاه البته سبب وحشت و ترس برخی شهروندان به ویژه کودکان و زنان هم می شوند.
سگ های ولگرد در یک تقسیم بندی عادلانه برای خود و با پراکنشی مناسب به طور نسبی در همه جای شهر دیده می شوند در شهر قدیم، شهر جدید، میادین و پارک ها و خیابان ، زیر سقف خانه ها، جلوی درب مغازه، ورودی اداره ها یا جلوی ورزشگاهی، در هر محله و منطقه مسکونی این سگ های ولگرد و بی صاحب چرخ می زنند و البته تصاویر و مشاهدات عینی شهروندان هم گویای همین نکته است.
اما اینکه وظیفه ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده کدام نهاد است و اینکه نحوه جمع آوری آنها باید چه فرآیندی را طی کند، یا اینکه سگ نجس است، یا حرام گوشت و یا حلال گوشت است و مسایل فقهی و حقوقی و اجرایی آن و حتی برخی مقاومت ها و واکنش هایی که انجمن های مردمی حمایت از حیوانات و حتی نان دادن و دلسوزی برخی خانواده ها در محله های مختلف و عادت دادن سگ های ولگرد خود موضوعاتی است که بحث های مفصل می طلبد و مجال پرداختن به آنها در این نوشتار بدون شک نمی گنجد.

نگرانی و ترس شهروندان

اما نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که برخی شهروندان در این زمینه و از جولان و شمار فزاینده سگ های دوره گرد در سطح خیابان ها و میادین و پارک های شهر گلایه مند هستند و خواستار پایان دادن و ساماندهی این وضعیت شدند.
یک مغازه دار در میدان فرمانداری شهر لار در این باره اظهار داشت: این سگ ها به راحتی جلوی مغازه ام پرسه می زنند و بارها مشتریان با دین این سگ ها و ترس از خرید و توقف در این مکان امتناع کرده اند.
او گفت: البته صبح ها تعدادشان بیشتر است و قبل از طلوع آفتاب گله ای از سگ های ولگرد در میدان اصلی شهر و در خیابان و پارک روبروی مغازه ام را شاهد هستم.
یک خانواده در محله مسکن مهر شهر لار هم با اینکه سگ های ولگرد اینگونه و به خصوص عصرها و هنگام غروب آفتاب بدون هیچ مزاحمتی پرسه می زنند و در سطح کوچه ها و جلوی خانه هایشان ظاهر می شوند گله داشت و خواستار جمع آوری آنها شد.
شهروندان در شهر قدیم لار و محله های مختلف آن هم بارها با ارسال تصاویر و فیلم هایی از حضور و جولان سگ ها در خیابان ها و کوچه های جلوی خانه هایشان ابراز گلایه داشتند.

سگ ها مخزن صدها بیماری واگیر

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان لارستان هم در این راستا نگرانی خانواده ها و شهروندان لاری را به حق دانست و گفت: سگ ها مخزن و منبع بیش از صدها بیماری واگیر و خطرناک و انتقال دهنده بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است.
خلیل صفری اظهار داشت: همچنین برخی سگ های ولگرد عامل اصلی بیماری هاری هستند و این بیماری در صورت مبتلا شدن شخصی و دیر رسیدن برای تزریق واکسن ۱۰۰ درصد مرگ آن فرد را به دنبال دارد.
صفری تصربح کرد: بیماری خطرناک سالک هم از سگ منتقل می شود و بیش از صدها بیماری خطرناک و مشترک انسان و حیوان که عامل اصلی انتقال آنها سگ است نیز شناسایی و گزارش شده است.
وی ابراز داشت: سال گذشته بیش از ۴۹۰ مورد بیماری سالک در سطح منطقه و شهرستا های زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان شناسایی شد که بالای ۷۰ مورد دیگر نیز ظرف ۵ ماه گذشته امسال گزارش شده است.
سگ های ولگرد و بی صاحب علاوه بر انتقال بیماری های خطرناک و واگیر به لحاظ ایجاد ترس و وحشت برای خانواده ها و به ویژه زنان و کودکان سبب اختلالات روحی و روانی و پریشانی در شب برای قشرهای مختلف جامعه هستند.

سگ ها عامل بیماری های انگلی و سالک

مدیر اداره دامپزشکی لارستان هم گفت: سگ ها عامل انتقال بسیاری از بیماری های خطرناک و کشنده و مخزن بیماری های واگیری همچون هاری، سالک و انگلی و بیماری های خونریزی دهنده مشترک بین حیوان و انسان هستند.
سروش اسدی تصریح کرد: هم اینک بالای ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان وحیوان شناسایی شده که سگ ها عامل انتقال و یا مخزن اصلی بسیاری از این بیماری ها هستند.
وی یادآور شد: سگ در هر بار زاد وولد بین ۵ تا ۹ توله را زایش می کند که همین امر هم باعث هزینه بر بودن و مشکل ساماندهی و جمع آوری این سگ های ولگرد و بی صاحب در سطح منطقه شده ست.
اسدی گفت: البته در صورت ورود شهرداری و دیگر نهادها برای ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد بخش خصوصی و اداره دامپزشکی هم آماده همکاری برای عقیم سازی این سگ ها و سایر اقدام های پیپشگیرانه و جلوگیری از انتقال بیماری از این حیوان خواهد بود.

ساماندهی سگ های ولگرد در دستور کار شهرداری

شهردار لار هم گفت: کار ساماندهی و جمع آوری سگ های دوره گرد در دستور کار و از اولویت های مهم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.
نواز شریفی لاری تصریح کرد: سایت مخصوص و کمپینگ نگهداری از سگهای ولگرد در حاشیه هر قدیم لار و جاده لار- بندرعباس نیز طراحی شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: برای ساخت این سایت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از محل اعتبارات داخلی شهرداری پیش بینی شده که هرچند ساماندهی این سگ ها هزینه هایی را برای شهرداری به دنبال دارد اما سلامتی شهروندان برایمان مهم است.
البته به نظر می رسد با این اظهارات باید همچنان تا ساخت سایت و کمپینگ از سوی شهرداری لار برای جمع آوری و ساماندهی این سگ های ولگرد و رو به افزایش همچنان باید صبر کرد و منتظر بمانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار