گویا پرسه‌زنی معتادان متجاهر در سطح شهرشیراز تمامی ندارد، حال و روز آنها، وضعیت زندگی کردن، پوشش نامناسب، قیافه‌های خمار و نئشه، نوع نگاهی که به مردم دارند، همه قصه‌هایی را بیان می‌کند که نشان از یک درد کهنه است و میگوید که امروز و دیروز به این دردها گرفتار نشده‌اند شاید سال‌هاست که این رنج و درد را با خود به همراه دارند.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ 04 September 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: هر چند مدتهای زیادی است که مسئولین وعده پاکسازی خیابانهای شهر از وجود معتادان را می دهند، اما سالهاست سومین حرم اهل بیت درگیر غده بدخیم اعتیاد و متکدیانی است که روز به روز در جسم و جان و پیکره شهر ریشه می زند و پیش میرود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،باز هم قصه پر غصه و تکراری معتادینی که از بد روزگار به کارتن خوابی و گوشه نشینی خیابانها پناه آورده اند. آسیبی که اگر بارها و بارها در موردش گزارش نوشته شود باز هم کم است، چرا که با وجود تذکر های بسیار شهروندان و مطالب رسانه ها هنوز و همچنان همتی برای ساماندهی این افراد در نه تنها شیراز بلکه در سراسر کشور وجود ندارد


اما شهر شیراز به عنوان یک کلانشهر فرهنگی با قدمتی که ریشه در تاریخ کهن این مرز بوم دارد، همچنین با نام پر محتوایی که مقام معظم رهبری در سفر به این شهر بر ان نهادند و آن را سومین حرم اهل بیت (ع) نامیدند، نباید چهره ای این چنین نازیبا و تاسف بار را در معرض دید گردشگران قرار دهد.


قطعا همه ما هر روزه با گذر از برخی مناطق به ویژه مرکز شهر، خیابان خیام و روبروی بیمارستان مسلمین، خیابان زند، اطراف حرمین مطهر و گوشه گوشه این شهر با صحنه هایی روبرو می شویم که چندان خوش آیند نیست، حتی برای کودکان و نوجوانان نیز بد آموزی دارد؛ معتادانی که بی محابا در حال مصرف مواد مخدر هستند، بی آنکه کسی یا قانونی مانع این اقدام انان گردد.


این صحنه ها اگر چه در بسیاری از نقاط مرکزی و جنوب شهر دیده می شود اما هر چه به سمت بافت قدیمی، تاریخی و محله های جنوب شهر پیش برویم بیشتر و بیشتر شاهدش هستیم.


گویا پرسه‌زنی معتادان متجاهر در سطح شهرشیراز تمامی ندارد، حال و روز آنها، وضعیت زندگی کردن، پوشش نامناسب، قیافه‌های خمار و نئشه، نوع نگاهی که به مردم دارند، همه قصه‌هایی را بیان می‌کند که نشان از یک درد کهنه است و میگوید که امروز و دیروز به این دردها گرفتار نشده‌اند شاید سال‌هاست که این رنج و درد را با خود به همراه دارند.

 

هر چند مدتهای زیادی است که مسئولین وعده پاکسازی خیابانهای شهر از وجود معتادان را می دهند، اما سالهاست سومین حرم اهل بیت درگیر غده بدخیم اعتیاد است که روز به روز در جسم و جان و پیکره شهر ریشه می زند و پیش میرود.


اگر چه محمدهادی ایمانیه استاندار فارس شامگاه یکشنبه 30 مرداد ماه امسالدر جلسه شورای اداری استان،برای دستگاه های متولی تعیین تکلیف کرده و گفته بود: از فرمانداران می‌خواهم که تا انتهای شهریورماه تکلیف معتادان متجاهر را مشخص کرده و چهره شهر را از چنین آسیب هایی بزدایند، اما شهریور به نیمه رسید ولی همچنان اقدام قابل لمسی صورت نگرفته است.


وی در ادامه افزود: تلاشهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و تا حدود قابل توجهی مسئله حل شده است. انشالله به زودی اردوگاه شماره ۲ شیراز هم افتتاح خواهد شد و معتادان متجاهر در این مکان اسکان داده می‌شوند.


و اکنون برای پیگیری و اقدامات انجام شده در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر از سوی پارلمان محلی، باغلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز به گفتگو پرداختیم.


وی با بیان اینکه کمپ ماده 16 شماره دو که توسط قرار گاه احمد ابن موسی در حال ساخت است و در مراحل پایانی بوده وسریع تر اجرایی میشود، گفت: جلساتی که باهاشم جمالی، دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی احمدبن‌موسی (ع) سپاه فجر فارس صورت گرفته است، پروژه در مراحل پایانی بوده و به زودی آماده بهربرداری است.


ترابی به آمار معتادین متجاهر شیراز اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین گزارشی که به شورای شهر شیراز اعلام شده است، حدود 4هزار معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد که 50درصد انها بومی شهر ها و استان های دیگر هستند و در نتیجه با هماهنگی که با استان هایشان صورت میگیرد بعد از جمع آوری به مراکز شهر و استان خودشان تحویا داده میشوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: در ذیل جمع آوری معتادان همه افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی هستند گروه بندی شده و در سطح شهر جمع آوری، و بر اساس نوع بیماری و وضعیت در یکی از مراکز جهت بازپروری ارجاع داده میشوند.


این مقام مسئول با اشاره به افرادی که در سطح شهر با دو مشکل اعتیاد و تکدی گری دست و پنجه نرم میکنند، گفت: سازمان بهزیستی هم در تلاش بوده و کمپ هایی را برای گروه های مختلف سنی مشخص کرده تا معتادین در آنجا باز پروری شوند.


وی در پایان با بیان اینکه مدیریت اصلی این قضیه ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداری بوده و شهرداری یکی از اعضای آن ستاد است، تصریح کرد:ناگفته نماند دستگاه های مختلف مثل بهزیستی ، علوم پزشکی و شهرداری ، نیروی انتظامی پیگیری های لازم را جهت جمع آوری معتادین انجام می دهند که شورا ورود پیدا کرده ایم که دستگاه ها که اگر کمبود اعتبار یا منابع مالی داشتند کمک کنیم.


در ادامه پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ سازمان های دیگر (شهرداری) رفت تا برای حل مشکل معتادان متجاهر از اقداماتشان جویا شود.


عباداله زارعی سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری با بیان اینکه بیش از پنج هزار معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد، تصریح کرد: 75 درصد شان معتادینی هستند که از شهرستان های اطراف وارد شهر شیراز شده اند.

 

وی در ادامه افزود:روزانه از ساعت 7صبح تا 12 شب شهرداری معتادین و متکدیان را جمعآوری کرده و جهت غربالگری به اداره آورده و بعد از آن به کمپ های مربوطه جهت پذیرش فرستاده میشوند.


زارعی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه معتادین ظرفیت پذیرش و نداشتن مکان کافی است، افزود:

هرچند اقدام به جمع آوری میکنیم اما به دلیل نبود ظرفیت کافی و مکان مجبور به گرفتن تعهد میشویم و در نتیجه معتادین را ازاد میکنیم.


وی در ادامه گفت: از ابتدای امسال تا اوایل شهریورماه تقریبا بیش از دو هزار نفر را جمع آوری کرده ایم که شامل معتادین ،متکدیان، کودکان کار بوده اند.


سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری در پایان با بیان اینکه سال گذشته بیش از 150 نفر را به پنج شهرستان خودشان ارجاع دادیم ، عنوان کرد: اگر بتوانیم معتادین غیربومی شیراز را به شهر و استان خودشان ارجاع دهیم، قطعا به شهر شیراز کمک خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار