: کیفیت نان در حدی پایین است که اگر نان چند ساعت در بسته بندی و فضای دور از فریزر بماند، دیگر قابل مصرف نیست در حالی که نان باید به نحوی تولید شود که حداقل برای یک روز خارج از فضای یخچالی قابلیت مصرف داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۶۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ 07 September 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه والایی بوده، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود، اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه‌شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

به نظر می‌رسد حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است؛ اینکه نان خمیر بوده و وسط آن خشک شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یکی از مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد؛ هر چند اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه شده، گلایه دارند اما کارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند!

در این میان چیزی که به وضوح احساس می‌شود خلا نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه کنندگان آرد است؛ با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف بر آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد؛ اما چیزی که همیشه شاهد آن هستیم ضعف در ارگان‌های نظارتی است.

امروز با مراجعه به چند نانوایی سطح شهر با شهروندان و فروشندگان به گفتگو پرداختیم.

کیفیت نان پایین است

شهروند ۲۵ ساله شیرازی که قصد تهیه نان داشت گفت: کیفیت نان در حدی پایین است که اگر نان چند ساعت در بسته بندی و فضای دور از فریزر بماند، دیگر قابل مصرف نیست در حالی که نان باید به نحوی تولید شود که حداقل برای یک روز خارج از فضای یخچالی قابلیت مصرف داشته باشد.

نانوایان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

یک خانم میانسال نیز ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا توسط نانوایی ها، اظهار کرد: در بحث شیوع کرونا، قرار بود نانوایی‌ها به عنوان تامین کننده نان مردم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند اما متاسفانه نانوایی‌ها یکی از گروه‌هایی هستند که به هیچ عنوان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

شاطران نانوایی مهارت کافی دارند

مدیر یک مجتمع نان در حوالی خیابان پاسداران در خصوص مشکلات پخت نان به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه کیفیت پایین آرد باعث شده تا نان مرغوب و با کیفیت به دست مصرف کنندگان نرسد این امر در حالی است که شاطران نانوایی مهارت کافی در تهیه نان را دارند.

شاطر نانوایی دیگری در بلوار مدرس ابزار داشت: بیشتر نانوایان از دستگاه‌های مکانیزه جهت پخت نان استفاده می‌کنند که همین امر باعث شده میزان وزن چانه و نحوه پخت آن به یک صورت باشد لذا کیفیت پایین نان به علت وجود ناخالصی در آرد تولیدی است.

به گزارش فارس، نان فقط یک غذای سیر‌کننده نیست و بخش زیادی از آنچه بدن ما برای سوخت‌وساز نیاز دارد توسط نان تامین می شود اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و موادی که در پخت آن به‌کار رفته، می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری داشته باشد.

این نظرات متفاوت و تناقض‌ها نشان می دهد مدیریت و نظارت کافی بر بحث نانوایی ها وجود ندارد و لذا هم نانوا و هم مصرف کننده ناراضی است، خبرگزاری فارس این مطالبه را از مسئولان زیربط پیگیری می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار