رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای شهر شیراز با اشاره به آغاز اکران نمایش میدانی «محشر» از امشب گفت: ظرفیت پذیرش در هرشب حدود ۶ هزار نفر در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶ 13 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا:رضا محمدیان، رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز امروز، ۲۲ شهریورماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هنر در فرهنگ‌سازی دارای یک نقش کلی و مهم در تبیین و تعبیر است، گفت: هنر می‌تواند یک نقش میدانی را در جامعه ایجاد کند کما اینکه در طول تاریخ هم تجربه شده است.

وی افزود: در دنیای امروز هم می‌بینیم که کشورهای بزرگ با استفاده از ابزار هنر سعی در تغییر بخشی از فرهنگ جهان و در اختیار گرفتن فرهنگ جهانی داشته و هزینه‌های بسیار گزافی هم در این راه می‌کنند.

محمدیان با اشاره به اینکه بحث مفاهیم دینی و تاکید بر نقش هنر هم از قدیم رواج داشته است، افزود: می‌‎توان استناد کرد که حضرت رسول اکرم(ص) در بحث قرائت قرآن فرمودند بروید آن کسانی که صوت خوب دارند را به استخدام درآورده و به آن‌ها حق‌الزحمه دهید و از ظرفیت آن‌ها برای قرائت قرآن، خواندن اذان و دعوت مردم به دین محمد(ص) استفاده کنید.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس اضافه کرد: این نشان می‌دهد که هنرمندی در صوت و صدا و سخنوری از قدیم نقش داشته است و مورد استفاده بوده است.

وی در خصوص نمایش میدانی اظهار کرد: این شیوه برگزاری نمایش ابزاری است که به صورت زنده و با استفاده از هنرهای مختلف استفاده شده است و در اثرگذاری آن طبیعتاً به دلیل اینکه به صورت زنده و با حضور مخاطب در محل نمایش بوده طبیعتاً تاثیرگذاری بسیار بیشتری را دارد.

محمدیان اظهار کرد: نقش پرده‌خوانی و برگزاری تعزیه‌ها را می‌بینیم که از ایام قدیم چقدر در انتقال فرهنگ اهل بیت(ع) تاثیرگذار بوده و طبیعتاً با هنرمندی‌ها و سبک‌های هنری جدید تبیین و طراحی نمایش‌های میدانی با حضور مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عضو شورای اسلامی کلانشهر شیراز در ادامه با بیان اینکه بحث نمایش محشر چند ماهی بوده که در دستور کار شورای ششم شهر شیراز قرار گرفته بود، افزود: حدود دو ماه تدارکات میدانی آن برای آماده‌سازی نهایی در زمین پشت کارخانه سیمان در حال انجام بود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به نمایش فصل شیدایی بیان کرد: فصل شیدایی نمایشی بود که در شیراز حدود ۱۵۰ هزار نفر از مردم آن را مشاهده کردند و تاثیر میدانی بسیار خوبی داشت و تا ماه‌ها زبانزد مردمی بود که به دیدار این نمایش رفته بودند.

محمدیان افزود: اوج بعد از اجرای نمایش‌های موفقی همچون فصل شیدایی، تنها تر از مسیح، روشنایی شب تار و... حال با اجرای نمایش جدید «محشر» این توقع می‌رود که اثرگذاری بیشتری نیز به نسبت قبل داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای شهر شیراز بیان کرد: ظرفیت پذیرش در هرشب حدود ۶ هزار نفر در نظر گرفته شده است که امیدواریم هرشب مردم بتوانند به راحتی از دیدن این نمایش استفاده کنند و باید ظرفیت پارکینگ و ظرفیت امکانات مجموعه افزایش پیدا کند که مشکل خاصی برای مردم شریف شیراز پیش نیاید.

وی با بیان اینکه طبیعتاً به نظر می‌رسد که با توجه به ایام اربعین و ایام دهه آخر صفر و جریانات روز کشور این نمایش اثرگذاری و جریان‌سازی این نمایش زیاد خواهد بود، افزود: این نمایش یاد و خاطره خوبی در ذهن مردم شریف شیراز به جای خواهد گذاشت.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس بیان کرد: با توجه به اینکه یک مقداری بومی‌سازی نمایش نیز انجام شده و از شهدای شاخص فارس هم در این نمایش یاد خواهد شد بنابراین اثر خیلی خوبی را خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: محتوای نمایش به نظر می‌رسد که محتوایی چند منظوره بوده که از داستان‌ها و روایت‌های مختلفی را تلفیق می‌کند و هیجان‌های مختلفی را در مخاطب ایجاد می‌کند که با هنرنمایی هنروران ان‌شاءلله تمام این تلفیق‌ها و تجمیع‌های نمایشی باعث می‌شود که یک فضای خوب فرهنگی و معنوی برای مخاطب تبیین کند.

محمدیان اظهار کرد: سازمان‌های مختلفی در برگزاری این همکاری کردند و در شهر یک کار تجمعی به نسبت انجام شد؛ گرچه بعضی جاها کم یا زیاد بود ولی در جمع باید از تمام کسانی که دست‌اندرکار بودند تشکر کرد، سازمان اوج هم که بحمد الهی در این چند سال تجربیات موفقی داشته و از توانش استفاده شده و باید در آینده نیز بیشتر استفاده شود.

یادآور می‌شود، نمایش میدانی «محشر» از امشب ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ الی ۵ مهر ماه ۱۴۰۱ در منطقه گود سیمان برگزار خواهد شد و متقاضیان باید جهت دریافت بلیط رایگان به سایت http://www.namaticket.ir مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار