کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۲۲:۰۷ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۰۶:۱۹و ماه ۲۰ روزه هم از ساعت ۲۲:۵۲ تا ۱۲:۱۷ روز بعد، با قدر منفی ۱۱.۴ قابل رصد هستند.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 15 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد  با اشاره به اینکه جمعه _بیست‌وپنجم شهریور_ ماه و خوشه پروین حدود ساعت ۰۲:۲۱ به فاصله زاویه‌ای ۳.۲ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند، اظهار کرد: خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود، یک خوشه باز از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است، اگرچه بیشتر مردم فقط شش ستاره را با چشم غیرمسلح می‌توانند ببینند.

وی افزود: این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین واقع شده‌اند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند. خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۲۲:۰۷ تا سپیده دم حوالی ساعت ۰۶:۱۹و ماه ۲۰ روزه هم از ساعت ۲۲:۵۲ تا ۱۲:۱۷ روز بعد، با قدر منفی ۱۱.۴ قابل رصد هستند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و شش دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. از این جرم جذاب آسمان شب سیاره ما، برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت. بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند، ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف شرق است و سمت دیگر آن‌که به‌صورت توده روشن است مغرب را نشان می‌دهد.

اجتماع ماه، مریخ و ستاره دبران
وی تصریح کرد: یگانه قمر زمین، سیاره سرخ و ستاره دبران، جمعه _بیست‌وپنجم شهریورماه_ در آسمان ما نزدیک به هم قابل رصد هستند. جدایی زاویه‌ای ماه و مریخ ۳.۳ درجه خواهد بود. بهترین زمان برای رصد این پدیده ساعت ۲۳:۲۰ است، البته اجرام از حدود ساعت ۲۳:۰۰ تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارند. قدر مریخ منفی ۰.۳، ستاره دبران ۰.۹ و ماه منفی ۱۱.۴ تخمین زده شده است. دبران، درخشنده‌ترین ستاره صورت فلکی ثور، سی‌امین ستاره درخشان آسمان شب، پرنورترین ستاره نزدیک به خورشید در دایره‌ای به شعاع ۱۰۰ سال نوری و یکی از نزدیک‌ترین غول‌های سرخ به ما است. در وضعیت مقارنه، از دید ما، سیاره مریخ، سمت راست، کمی پایین‌تر از ماه نیمه روشن و ستاره دبران سمت راست بالاتر از سیاره مریخ در آسمان دیده می‌شوند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار