گرچه ممکن است هنوز هم در حوالی ظهر گرمای آفتاب را بچشیم، اما رفته رفته عمر این آفتاب پاییزی هم کم خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵ 18 September 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پاییز که از ماه اول خود عبور می‌کند، نشانه‌های زمستانی آن بیشتر بروز پیدا می‌کند. گرچه ممکن است هنوز هم در حوالی ظهر گرمای آفتاب را بچشیم، اما رفته رفته عمر این آفتاب پاییزی هم کم خواهد شد.

با سرد شدن هوا در حالی که بدن ما خود را با فصل جدید تطبیق می‌دهد، اما باز هم در میانه این تطبیق با سهل‌انگاری در پوشش و رعایت موارد پیشگیری از بیماری، ممکن است به بیماری‌هایی پاییزی مبتلا بشویم.

برای بالا بردن ایمنی بدن و زودتر رها شدن از بیماری حتی اگر به آن مبتلا می‌شویم، بهتر است بیماری‌های شایع فصل پاییز و همچنین علت و درمان آن‌ها را بشناسیم.

سرماخوردگی و آنفولانزا

شایع‌ترین بیماری فصل پاییز سرماخوردگی و نوع حاد آن یعنی آنفولانزاست. این روز‌ها هم که کرونا در کمین است؛ شناخت علائم این دو بیماری و تفکیک آن از کرونا، البته با مشورت پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن مهمترین دلیل ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزاست. رطوبت و فشار هوا، در کنار تغییرات ناگهانی دما، بارش باران و وزش باد‌های تند از علل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن هم وقتی است که شرایط پوششی و بهداشتی فصل پاییز را رعایت نکنیم.

اگر سرماخوردگی و آنفولانزای ما به عفونت ویروسی تبدیل شد حتما باید به پزشک مراجعه کنیم. شستن صورت و بینی با آب خنک، افزایش مصرف میوه و آب‌میوه و پوشیدن لباس گرم در جلوگیری از ابتلا به این دو بیماری تاثیر زیادی دارند.

آلرژی و آسم

پاییز است و فصل حساسیت یا همان بیماری‌های دستگاه تنفس. بیماری آسم در دو مدل خشک و آلرژیک در افراد بروز پیدا می‌کند. آسم خشک با تنگی نفس و خس‌خس سینه خودش را نشان می‌دهد و آسم آلرژیک با قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا مثل گرده گل‌ها یا گردوغبار که منجر به سرفه و یا حتی آبریزش از چشم و بینی هم می‌شود.

در هر دو صورت برای تسکین درد و جلوگیری از وخیم شدن اوضاع بهتر است به پزشک مراجعه کنید. گاهی آسم‌های آلرژیک با تجویز یک قرص تا حد زیادی درمان می‌شوند.

زخم گوارشی

زخم معده ار دیگر بیماری‌های شایع پاییز است. عادت‌های غذایی غلط، سیگار کشیدن، استرس و عوامل ژنتیکی از عوامل اصلی بروز زخم‌های گوارشی هستند.

اگر احساس می‌کنید اشتهایتان کم شده، در ناحیه معده با شکم احساس درد دارید و یا در پی این‌ها استفراغ می‌کنید، احتمالا به زخم گوارشی مبتلا هستید. این درد‌ها معمولا بعد از خوردن غذا و در صورت گرسنگی بروز پیدا می‌کنند. در فصل پاییز اگر عادت غذایی خود را تغییر ندهیم، به سمت خوراکی‌ها و غذا‌های مناسب با طبع پاییزه نرویم و از مواد غذایی گلخانه‌ای و غیرارگانیک که مربوط به این فصل نیستند زیاد استفاده کنیم، احتمال ابتلا به زخم گوارشی در بدن خود را بالاتر می‌بریم.

نارسایی قلبی

ناراحت‌کننده است، اما تغییرات آب و هوایی و فصلی برای کسانی که بدن ضعیفی دارند آن‌ها را حتی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کند.

به دلیل اینکه بدن تلاش می‌کند با تغییرات فصلی هماهنگ بشود نتیجه آن افزایش عمکرد سیستم تنفسی و قلبی است. شدت یافته یکباره این عملکرد به علاوه زمینه‌های قبلی، سیستم قلب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در ادامه ممکن است سیستم تنفس هم درگیر این ماجرا بشود.

اگر در قلب یا سیستم تنفس خود احساس درد و ناراحتی دارید پیگیری این درد از طریق اقدام پزشکی را حتی یک روز هم به تعویق نیاندازید.

روماتیسم

حساسیت به سرما از عوامل ابتلا به روماتیسم است. کسانی که این بیماری را دارند، ممکن است نوع شدید و اذیت‌کننده آن را در فصل پاییز تجربه کنند. مصرف کلسیم و ویتامین‌های گروه بی، به ترمیم و تقویت غضروف‌ها و ریشه اعصاب مفاصل کمک می‌کند. برای تسکین روماتیسم پماد‌های ضدالتهاب هم با دستور پزشک تجویز می‌شود. فردی که دارای روماتیسم است باید استخوان‌های خود را گرم نگه داشته و از پیاده‌روی و حضور زیاد در هوای بارانی یا سرد و خشک خودداری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار