ضعیف بودن ماهیچه‌های زبان و گلو یکی از علل خروپف است و ورزش‌هایی برای بهبود این افتادگی وجود دارد
کد خبر: ۱۰۶۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 19 September 2022

افراد زیادی از خروپف شبانه خود ناراحت هستند و یکی از مشکلاتی که بسیاری از اطرافیان آن‌ها با آن مواجه اند این است که نمی توانند خواب راحتی داشته باشند، در حالی که می‌توان با انجام ورزش‌های ساده آن را برطرف کرد. در ادامه به چند نمونه از این ورزش‌ها اشاره می‌کنیم:


علت صدای خروپف
خروپف زمانی رخ می دهد که عضلات گلو شل می‌شود در این حالت راه‌ هوایی مسدود می‌شود و همین موضوع علتی است که تنفس هنگام خواب همراه با صداست. خروپف به دلیل ارتعاش ماهیچه‌ها و بافت نرم عضلات به وجود می آید که منجر به انسداد راه‌های هوایی فوقانی می‌شود.

عوامل بروز
خروپف کردن به دلیل عوامل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس‌ها، آلرژی‌ها، سرماخوردگی و وزن فرد، سن، وضعیت خوابیدن و بزرگ شدن غدد لنفاوی لوزه و حتی مصرف الکل رخ می دهد.

ساده ترین استدلال برای درمان
ساده ترین استدلال این است که باید عضلات گردن و گلو را تقویت کرد. این کار می‌تواند منجر به کاهش خروپف شود.
محققان در همین خصوص شرکت کنندگان را به مدت یک هفته با توجه به تمریناتی که به آنان داده بودند بررسی کردند و بعد از این دوران به مدت سه ماه، ‌میزان خروپف آن‌ها اندازه گیری شد. افرادی که تمرینات را انجام داده بودند 36 درصد فرکانس خروپف و 59 درصد از شدت صدای آن‌ها کاسته شد.

شیوه انجام تمرین‌ها
با نوک زبان به سقف دهان فشار بیاورید و آن را به عقب بکشید. این عمل را 20 بار انجام دهید.
زبان را به سمت بالا بکشید و 20 بار این عمل را تکرار کنید.
در حالی که نوک زبان را به سمت داخل دندان‌های جلو هدایت می‌کنید به قسمت پشت زبان فشار آورید. این عمل را 20 بار انجام دهید.
هنگامی که غذا می‌خورید زبانتان را به سمت سقف دهان بالا ببرید .به ویژه هنگام بلع، بدون این که عضلات گونه را محکم کنید.
خروپف کردن به دلیل عوامل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس‌ها، آلرژی‌ها، سرماخوردگی و وزن فرد، سن، وضعیت خوابیدن و بزرگ شدن غدد لنفاوی لوزه و حتی مصرف الکل رخ می دهد.

 

درمان های مؤثر
رطوبت
در صورتی که افراد در مکانی با هوای خشک بخوابند احتمال خروپف آن ها بیشتر است. بنابراین رطوبت محل خواب را تنظیم کنید.

کاهش وزن
از آن جایی که یکی از مهم‌ترین علل خروپف در خواب چاقی است، کاهش وزن می تواند خروپف ناشی از این مسئله را درمان کند.

بالا نگه داشتن سر هنگام خواب
کوتاه بودن ارتفاع سر از تختخواب می تواند موجب خروپف در خواب شود. به همین دلیل یکی از روش های درمان خروپف، بالا نگه داشتن سر حدود ۱۰ سانتی متر یا کمی بیشتر از تختخواب است.

تمیز و ضدعفونی کردن هوا
پاک‌سازی و ضد عفونی کردن هوا یکی از راهکارهای مهم برای رفع خروپف است. به همین دلیل توصیه می شود به طور منظم هوای منازل پاک سازی شود.

هل
به منظور رفع خروپف می توانید از هل کمک بگیرید. به یک لیوان آب گرم نصف قاشق چای خوری پودر هل بیفزایید و نیم ساعت پیش از خوابیدن محلول حاصل را بنوشید تا خروپف شما کمتر شود.

عسل
استفاده از عسل برای رفع خروپف گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است پیش از خوابیدن به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری عسل بیفزایید و آن را بنوشید هر شب این کار را تکرار کنید.

برچسب ها: درمان ، خروپف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار