رنجبر گفت: همانطور که پیش بینی شده بود با اطلاع رسانی های به موقع به مردم، از این نمایش استقبال خوبی در نخستین شب به انجام رسیده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸ 20 September 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: به سمت جنوب غرب شیراز که میروید به کارخانه سیمان میرسید در آن جا زمینی وسیع وجود دارد که مقر برگزاری نمایشی است که چند شب اجرایش را در این مکان آغاز کرده و همچنان پذیرای حضور پُرشور شیفتگان و مشتاقان است.

فضای خاکی و گسترده این زمین حاکی از آن بود که این نمایش از روال نمایش‌های میدانی معمول خارج است؛ نمایشی که قرار بود روایتگر واقعه عظیم قیامت باشد.

این نمایش که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و به همت مرکز هنری رسانه ای مُحرِم با مشارکت شهرداری شهر شیراز و همراهی سپاه فجر استان فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به روی صحنه رفته است از سه شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ با هنرنمایی ۱۵۰ هنرور در شهر شیراز آغاز شده و هر شب ساعت ۲۰ و تا پنجم مهرماه ۱۴۰۱ روی صحنه است.

نمایش میدانی محشر نمایش روایت زندگی شخصی است که بر اثر حادثه‌ای فوت کرده و وارد برزخ می‌شود. در ادامه پرده‌هایی از عالم برزخ را مشاهده کرده و بخش هایی از زندگی پس از مرگ را تجربه می کند همچنین مبتنی بر آیات و روایات است و گوشه‌ای از عقوبت اعمال را به نمایش می‌گذارد که این داستان در پایان با موضوع اربعین حسینی و شفاعت امام حسین (ع) گره می‌خورد.

نمایش میدانی «محشر» به تهیه کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی صادق فتاحی با وجود گستردگی مساحت و فضای اجرا و تعداد بالای بازیگران و هنروران که به بیش از ۱۵۰ نفر می‌رسد در کنار ابعاد تکنیکی این نمایش و از همه مهم‌تر جلوه‌های‌ ویژه میدانی آن که به صورت کاملا زنده در برابر دیدگان مخاطبان قرار می‌گیرد، می پردازد.

محمد رنجبر معاون فرهنگی سپاه فجر فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: همانطور که پیش بینی شده بود با اطلاع رسانی های به موقع به مردم، از این نمایش استقبال خوبی در نخستین شب به انجام رسیده است.

وی افزود: در این نمایش شاهد انتقال مفاهیم دینی به زبان هنر هستیم و محتوای این رویداد هنری معاد و شهدایی همچون اسلامی نسب و شهید اسکندری است و شهید محراب آیت الله دستغیب در کتاب معاد خودشان، تنها ضامن سعادت، رفاه و امنیت جامعه را ایمان و اعتقاد به معاد دانسته اند و این نمایش می تواند برای تقویت پایه های اعتقادی در جامعه ما موثر واقع شود و اجازه ندهد دشمن در تضعیف پایه های اعتقادی مردم اقدام کند.

رنجبر با بیان اینکه نمایش محشر برای مخاطبان یک تذکر و یادآوری است بیان کرد:خداوند متعال در قرآن بر تذکر دادن و فایده آن به مردم تاکید فرموده است و نمایش محشر این یادآوری را با زبان هنر با گیرایی خاص خود می پردازد و در قرآن کریم به معاد و نتیجه کارهای خوب و بد بندگان اشاره می کند و در اشعار مولانا و سعدی با زبان هنر سروده هایی با محوریت معاد داریم.

معاون فرهنگی سپاه فجر فارس تصریح کرد: در حال حاضر با جنگ نرم رو به رو هستیم و در مقابل خنثی سازی اقدامات دشمن سپاه فجر این نمایش را در دستور کار قرار داد و حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کنگره محمد پیامبر رحمت اجرا شد که رویداد هنری فاخری در استان فارس بود افزود: اکنون در نمایش میدانی محشر این اتفاق افتاد که با مشارکتی که در اجرای این نمایش داشته ایم با استقبال گرمی رو به رو شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: هنر به‌ مثابه ظرفی است که شور و هیجان یا بینش و اندیشه‌ای در باب عالم وجود را با قدرت درک و اسباب اندیشه به عرصه ظهور و بیان می‌رساند، حال اگر این اندیشه به تجلی خلقت انسان و اراده‌ی حقیقی و خداوند مزین باشد، تعالی هنری را نتیجه داده که می‌توان به هنر دینی تعبیر و تفسیرش کرد و ساختمان‎ مساجد، ادبیات آئینی، نمایش و تعزیه و ... با بیان مطلوب احساسات و عواطف انسانی نمودی از ظروف هنری هستند که قادر به ارائه مفاهیم متعالی دینی می‌باشند و مهم‌تر از همه بینش انسان به خالق و جهان هستی که از طریق این ابزار، در قالب هنر گنجانده و به مخاطب منتقل می‌شود.

معاون فرهنگی سپاه فجر فارس با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سپاه فجر فارس برای اجرای این رویداد هنری بیان کرد:تامین زیر ساخت ها یکی از مهم ترین اقدامات بود و در گام اول برای اجرای این نمایش یک مساحت بسیار بزرگ نیاز بود که آن را تامین کردیم، همچنین نیرو هایی که اعزام شده و در حمل و نقل کمک شایانی کرد.

رنجبر با بیان اینکه نظم و امنیت این رویداد را سپاه پاسداران عهده دار شد افزود: در کنار این اجرای میدانی به همت سپاه فجر و شهرداری شیراز مجموعه غرفه هایی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند قبل و بعد از اجرا از آنها بازدید نمایند.

وی در ادامه بیان کرد: این نمایش به دلیل گستردگی در اجراها، نیاز به بیش از 150 هنرور داشت که با همت و حمایت سپاه فجر فارس این نیروها تامین و در اختیار کارگردان قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در اجرای نمایش میدانی محشر در برخی صحنه ها نیاز به انفجار و عملیات هایی بود تا موضوع را برای مخاطب جذاب تر جلوه دهد، عنوان کرد: تامین آتش این رزمایش را سپاه با مشارکت شهرداری شیراز برعهده گرفت که در اجرای هر چه بهتر نمایش بسیار موثر واقع شد.

رنجبر در پایان با اشاره به اینکه رصد،پیگیری مستقیم و در صحنه و تجمیع ظرفیت بین دستگاهی در اجرای این نمایش ازجمله اقداماتی است که از ابتدا تا کنون فرمانده سپاه فجر بر آن تاکید داشته است، بیان کرد: از همه نهادها و سازمان هایی که در برپایی این رویداد هنری بزرگ نقش آفرین بودند وهمچنین از حمایت اعضای محترم شورای شهر شیراز د ر حمایت و پشتیبانی ازاین گونه برنامه ها مشارکت دارند تشکر میکنیم.

مصطفی فتاحی تهیه کننده نمایش میدانی «محشر» نیز در گفتگو با یکی از رسانه ها بیان کرد: یکی از نقاط عطف این نمایش را بهره‌گیری از هنرمندان فعال در شهرهای مختلف کشور دانست و اظهار کرد: در این نمایش سعی شده از ظرفیت هنرمندان برجسته و فعال در شهرهای مختلف کشور استفاده شود؛ در واقع هنرمندان حرفه‌ای و با تجربه سایر استان‌ها مانند تهران، شیراز، مازندران، خراسان و خوزستان در این نمایش ما را همراهی می‌کنند.

وی افزود: نخستین اجرای محشر سال ۹۸ در پارک ارم تهران انجام شد. البته در آن دوران با شیوع کرونا مواجه شدیم و نتوانستیم این حجم از مخاطبان را برای تماشای نمایش پوشش دهیم؛ در آن زمان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام به برگزاری نمایش کردیم اما امسال با بهتر شدن شرایط بیماری کووید ۱۹، این رویداد را بدون در نظر گرفتن محدودیت برگزار کردیم.

فتاحی با بیان اینکه شیراز به عنوان نخستین شهری است که پس از تهران برای اجرای نمایش در نظر گرفته شد تصریح کرد: خوشبختانه این نمایش در حال حاضر با استقبال خوبی از سوی مردم این شهر مواجه شده است؛ حدود ۶هزار صندلی برای تماشاگران در محوطه اجرای نمایش در نظر گرفتیم که هر شب نمایش با تکمیل ظرفیت این صندلی‌ها اجرا می‌شود.

برچسب ها: نمایش ، نمایش محشر ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار