پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی، ضمن بیان نکاتی در خصوص شناخت آلرژی به ویژه در کودکان و با این تاکید که قرارداشتن در آستانه فصولی نظیر پائیز و زمان بازگشایی مدارس، احتمال بروز یا تشدید علائم آلرژی را شاهد هستیم، در خصوص شناخت علائم حساسیت و راهکارهای کنترل این بیماری، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ 21 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: سید حسام نبوی‌زاده چهارشنبه 30 شهریور در یک کارگاه آموزشی در شیراز گفت: آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان است که به دلیل حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به مواد معمولی بی‌ضرر در محیط (آلرژن) ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن با ایجاد آنتی‌بادی به آلرژن واکنش نشان می‌ دهد.

او با بیان اینکه کودکان همیشه در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند؛ اما زمانی که آبریزش بینی و عطسه آن‌ها تا چند هفته ادامه پیدا کند، لازم است احتمال بیماری حساسیت و آلرژی بررسی شود، خاطرنشان کرد: عطسه ‌های طولانی ‌مدت، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی نشانه‌ هایی از وجود رینیت آلرژیک یا حساسیت کودکان است.

نبوی‌زاده افزود: حساسیت فصلی واکنشی است که به ‌دلایل خاصی تنها در برخی از افراد دیده می‌ شود. سیستم ایمنی این افراد نسبت به برخی چیزهای بی‌خطر موجود در محیط مثل گرده‌ گیاهان یا قارچ‌ها واکنش بیش ‌از حد نشان می ‌دهد و باعث بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی می‌ شود.

این فوق تخصص آلرژی اضافه کرد: مهم‌ترین بخش درمان تشخیص علت آلرژی و نوع آلرژن حساسیت زا است. گاهی اوقات می توان با دوری و حذف آلرژن و یا محدود کردن تماس با آلرژن، از واکنش آلرژیک پیشگیری کرد.

وی گفت: اگر فصل خاصی موجب حساسیت می شود، می توان با بستن پنجره ها و استفاده از تهویه هوای مطبوع و ماندن در فضاهای بسته در صورت امکان از موارد آلرژی زا دوری کرد. شستن مرتب دست ها و دوش گرفتن و عوض کردن لباس ها بعد از به خانه برگشتن می تواند از حساسیت پیشگیری کند.

نبوی‌زاده خاطرنشان کرد که اگر با دوری از مواد آلرژی زا امکان کنترل حساسیت فراهم نشد، می توان درمان دارویی را آغاز کرد که در این بین، آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری‌های استروئیدی داروهای متداول تجویز شده است.

این پزشک فوق‌تخصص گفت: البته باید بدانیم که محرک ها و عوامل آلرژی زای موجود در مدرسه، علائم آلرژی را تشدید می کند. بنابراین توصیه می شود به کودکمان درباره اینکه چه چیز باعث علائمی مانند آبریزش بینی، احساس خارش در چشم ها یا مواردی از این قبیل می شود، آگاهی بدهیم.

او در پاسخ به این سئوال که تشدید کننده‌های علائم در آلرژی چه موادی است، گفت: وجود گرد و غبار بیش از حد معمول، عامل آلرژی‌زای حیوانی، وجود کپک در محیط‌های مرطوب سرویس بهداشتی، بوهای شدید و ... از عوامل تشدید کننده محسوب می‌شود.

نبوی‌زاده، لزوم استفاده از تهویه مناسب در مدارس به ویژه کلاس‌های درس با تعداد زیاد دانش‌آموز، توجه به شرایط نگهداری حیوانات آزمایشگاهی نظیر موش و همستر و خرگوش در مدارس، رعایت بهداشت محیط مدرسه به ویژه سرویس بهداشتی و آبخوری و روشویی‌ها و ... را برای جلوگیری از ایجاد یا تشدید آلرژی را مورد تاکید قرار داد.

او گفت: با توجه به نکات ذکر شده، توصیه می شود کودکان را تشویق کنیم اگر چیزی در کلاس باعث عطسه یا گرفتگی بینی می شود، با معلم یا مدیر، معاون یا مربی بهداشت آموزشگاه در این باره صحبت کنند.

این پزشک فوق‌تخصص در خصوص نحوه درمان آلرژی ضمن تاکید براینکه اولین گام، شناخت دقیق عوامل محرک سیستم ایمنی فرد است، گفت: گام دوم کنترل آلرژی و دوری کردن از آلرژن موردنظر است. شاید در برخی موارد، این امکان وجود نداشته باشد که توصیه می شود از سوی متخصص و دارو درمانی کنترل شود.

او ضمن بیان اینکه با تشخیص پزشک می توان از واکسن ضد حساسیت استفاده کرد که بدن کودک را نسبت به ماده حساسیت زا عادت می دهد، اضافه کرد: آلرژی می تواند برای هر کودکی رخ دهد که باید نسبت به علائم آن دقت کرد تا بتوان در زمانی کوتاه، بیماری را تحت کنترل قرار داد.

نبوی‌زاده خاطرنشان کرد که آلرژی با علائم سرماخوردگی شباهت بسیاری دارد که با توجه به مواردی که اشاره شد، باید دقت لازم را داشته باشیم و با مراجعه به متخصص ایمونولوژی اقدامات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

برچسب ها: علائم ، آلرژی ، کودکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار