کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه _یکم مهرماه_ ساعت ۰۴:۲۸ خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ 22 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: اعتدال پاییزی، نخستین روز پاییز برای ساکنان زمین است که در نیمکره شمالی زندگی می‌کنند و نخستین روز بهار برای ساکنان نیمکره جنوبی است. در روز اعتدال، طول روز و شب برابر و تقریباً کل کره زمین ۱۲ ساعت شب و ۱۲ ساعت روز را تجربه می‌کند زیرا خورشید در مسیر ظاهری سالانه خود از میان صورت فلکی‌های دایره‌البروجی، از خط استوای آسمانی عبور می‌کند.

وی افزود: هر کجای زمین که زندگی می‌کنید در روز اعتدال، خورشید از نقطه‌ای در افق که کاملاً در شرق قرار دارد، طلوع و در نقطه‌ای که کاملاً در غرب قرار گرفته، غروب می‌کند. در روزهای پیش از اعتدال پاییزی، خورشید هر روز بیشتر به سمت شمال طلوع و غروب می‌کند و پس از اعتدال پاییزی، بیشتر به سمت جنوب طلوع و غروب می‌کند. در واقع خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان حرکت می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: اعتدال به این دلیل اتفاق می‌افتد که محور چرخش زمین (محور قطبی آن) با زاویه ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه مدار خود به دور خورشید کج شده است. جهت محور چرخش زمین در حین گردش به دور خورشید در فضا ثابت می‌ماند، در حالی که خورشید از دید زمینی‌ها در صورت فلکی‌های دایره‌البروجی حرکت می‌کند. در نتیجه گاهی قطب شمال زمین به سمت خورشید کج می‌شود (انقلاب تابستانی) و گاهی از آن دور می‌شود (انقلاب زمستانی) که باعث ایجاد فصول زمین می‌شود. در اعتدال خورشید مستقیماً بر فراز خط استوا زمین قرار دارد. جمعه _یکم مهرماه_ ساعت ۰۴:۲۸ خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت.

عطارد در مقارنه داخلی خورشید
وی تصریح کرد: عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است؛ هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد. جمعه _یکم مهرماه- ساعت ۱۰:۱۵ وضعیت مقارنه پایان ظهور عطارد در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است. مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. از آنجایی که سیارات داخلی مانند عطارد و زهره از دید ناظران زمینی در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند، نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند.

فاضل بیژنی افزود: سیاره عطارد در نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای در فاصله دو درجه و ۵۱ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای چند هفته غیر قابل رصد است. عطارد همچنین از موقعیت حضیض زمینی (زمانی که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد) می‌گذرد زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد. در این شب سیاره تیر از فاصله 0.65 AU زمین حرکت می‌کند و در بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۰.۳ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود، در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار