نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در مردان در هشت کشور از ۱۸ کشور پیشرفته و ثروتمند دنیا در ۳۰ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ 22 September 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: آمار مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در حالی در میان مردان کشور‌های پولدار بالا رفته که نرخ رشد این آمار در میان زنان بسیار کم و در برخی کشور‌ها نزولی است. دلیل این تفاوت فاحش میان زنان و مردان چندان مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مردان کمتر خود را در مقابل اشعه آسیب‌زننده خورشید محافظت می‌کنند و به هشدار‌های بهداشتی در سطح جامعه بی‌توجه هستند.

آمار هشداردهنده قربانیان سرطان پوست در کشور‌های پیشرفته در کنفرانسی علمی در گلاسگو اسکاتلند اعلام شد. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، بیش از ۹۰ درصد تومور‌های سرطانی حاصل از بین رفتن سلول‌های پوستی در معرض نور شدید خورشید یا اشعه دیگر منابع نوری فرابنفش است. ایرلند و کرواسی در کشور‌های مورد بررسی بدترین آمار نرخ رشد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را دارند؛ افزایش دو برابری از سال ۱۹۸۵ به بعد.

اسپانیا و بریتانیا با ۷۰ درصد رشد، هلند با ۶۰ درصد و فرانسه و بلژیک هر کدام با ۵۰ درصد رشد قربانیان سرطان پوست در میان مردان پیشتازند. هر چند نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در آمریکا در این گزارش در نظر گرفته نشده، اما آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در سه دهه اخیر این رشد در ایالات متحده ۲۵ درصد بوده است. نکته جالب در این پژوهش اینکه افزایش آمار ابتلا به سرطان پوست به معنی افزایش مرگ و میر ناشی از آن نیست.

در استرالیا در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تقریبا شش مرد از هر ۱۰۰ هزار نفر تسلیم سرطان پوست شده‌اند که دو برابر نرخ مرگ و میر در فنلاند است و خود این کشور دومین نرخ بالا را در میان ۱۸ کشور مورد بررسی دارد. این در حالی است که نرخ رشد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در استرالیا نسبت به ۳۰ سال گذشته تنها ۱۰ درصد بیشتر شده است. سرزمین کانگورو‌ها از دهه ۱۹۷۰ پویش آگاهی‌بخشی نسبت به نور خورشید را آغاز کرده است.

نرخ مرگ ناشی از سرطان پوست در میان زنان در سال ۱۹۸۵ درست نصف مردان بود و در ۳۰ سال پس از آن ۱۰ درصد هم کاهش یافت. از دیگر کشور‌هایی با این نرخ مرگ زنان نسبت به مردان می‌توان به اتریش با ۹ درصد و جمهوری چک با ۱۶ درصد اشاره کرد. در چند کشور دیگر از جمله رومانی، بریتانیا و سوئد نسبت مرگ زنان به مردان تا حدودی افزایش یافته است.

البته در همه کشور‌ها اوضاع چنین امیدوارکننده نیست. در کشور‌هایی که مردم به ویژه زنان به گرفتن حمام آفتاب علاقه شدید دارند، می‌توان رشد نرخ مرگ و میر بالای ۵۰ درصد در بازه زمانی ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۵ هم دید؛ هلند ۵۸ درصد، ایرلند ۴۹ درصد، بلژیک ۶۷ درصد و اسپانیا ۷۴ درصد.

در میان همه کشور‌های پیشرفته دنیا ژاپن یک مورد عجیب است. این کشور آسیایی کمترین نرخ مرگ و میر ناشی از تومور‌های سرطان پوست را در دنیا دارد که برای مردان ۲۴ صدم درصد و برای زنان ۱۸ صدم درصد در هر ۱۰۰ هزار فرد مبتلاست.

برچسب ها: سرطان ، سرطان پوست ، مردان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار