کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: صورت فلکی Sextantid از موقعیت رصدخانه لارستان، سه‌شنبه _پنجم مهرماه_ ساعت ۰۳:۳۴ طلوع می‌کند و تا ۱۵:۵۲ در آسمان حضور دارد.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ 26 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه با اشاره به اینکه بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان ذرات باقی مانده در اثر گذر دنباله‌دارها و سیارک‌ها از نزدیکی خورشید عبور کند، اظهار کرد: بارش شهابی سکستانید از هجدهم شهریور تا هفدهم مهرماه فعال خواهد بود و پیک (حداکثر تعداد شهاب) آن سه‌شنبه _پنجم مهرماه_ است. در این دوره، هر زمان که کانون بارش (در صورت فلکی سدس) بالاتر از افق باشد، این امکان وجود دارد که شهاب‌واره‌ها را مشاهده کنید. کانون بارش نقطه‌ای است که به نظر می‌رسد تمام شهاب‌های مربوط به یک بارش خاص از آن نقطه در آسمان تابش می‌کنند.

وی افزود: صورت فلکی Sextantid از موقعیت رصدخانه لارستان، سه‌شنبه _پنجم مهرماه_ ساعت ۰۳:۳۴ طلوع می‌کند و تا ۱۵:۵۲ در آسمان حضور دارد. پس این بارش شهابی در طول روز فعال است و به daytime meteor shower معروف است. البته یکی از سخت‌ترین بارش‌های شهابی است که می‌توان آن را مشاهده کرد زیرا کانون بارش نزدیک به خورشید است و شعاع بارش شهابی در طول روز به طور معمول در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه‌ای غرب خورشید واقع شده است.

باقریه با بیان اینکه دیدن شهاب‌واره‌ها قبل از طلوع خورشید امکان‌پذیر است، تصریح کرد: حدوداً از ساعت ۰۴:۰۰ تا قبل از طلوع خورشید (ساعت ۰۵:۱۸) امکان دیدن شهاب‌واره‌ها وجود دارد. ZHR این بارش پنج است، اما از منطقه رصدخانه لارستان و با توجه به ارتفاع کم کانون بارش تا قبل از روشنی آسمان انتظار می‌رود که حدود یک شهاب در ساعت را بتوانید بینید. ماه دو روزه در این زمان در آسمان حضور ندارد، بنابراین تداخلی ایجاد نمی‌کند.

مقارنه ماه و ستاره «سماک اعزل»
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه دو روزه در فاز هلال افزاینده با پنج درصد روشنایی، حدود ساعت ۱۸:۲۲ سه‌شنبه _پنجم مهرماه_ در موقعیت مقارنه با ستاره سماک اعزل (ژوبین) با جدایی زاویه‌ای سه درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق غرب را بعد از غروب خورشید حدود ساعت ۱۷:۴۴ مشاهده کنید. پس از غروب خورشید در شامگاه، همنشینی ماه با ستاره ژوبین کمی بالاتر از افق غرب قابل مشاهده خواهد بود و البته به علت ارتفاع کم اجرام از افق به آسمانی صاف و بدون غبار نیاز دارید.

وی تصریح کرد: ستاره سماک اعزل (Spica) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان ما است. اگر کمانی که از صورت فلکی دب اکبر آغاز می‌شود و به ستاره نگهبان شمال (سماک رامح) می‌رسد را ادامه دهیم به ستاره نورانی سماک اعزل می‌رسیم. ستاره پرنور صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان، حدود ۲۸۰ سال نوری از ما فاصله دارد و ۲۳۰۰ بار درخشنده‌تر از خورشید است. سماک اعزل در لاتین به معنای"خوشه گندم" آمده که در دست دوشیزه است. قدر ماه در این وضعیت منفی ۶.۶۹ و ستاره سماک اعزل ۰.۹ است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است. پدیده ذکر شده حدوداً تا ساعت ۱۸:۲۹ قابل رصد است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار