معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی سال‌ها، مصرف لبنیات به ویژه شیر در کشور کاهش داشته است، خاطرنشان کرد که فاصله سرانه مصرف شیر در ایران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۱۰۶۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 28 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر عباس رضائیان‌زاده با اشاره به نامگذاری آخرین چهارشنبه سپتامبر به نام روز جهانی "شیر مدرسه" از سوی سوی سازمان جهانی غذا (FAO)، هدف از این اقدام را تشویق کودکان و نوجوانان به مصرف شیر به عنوان کامل‌ترین غذایی که می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای فرد را برطرف کند، دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که چهارشنبه ششم مهر، با خبرنگاران گفت و گو می‌کرد، ادامه داد: دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد و نمو و ارتقای سیستم ایمنی کودک، حفظ بدن و محافظت از بیماری‌های عفونی و غیرواگیر در زندگی بزرگسالان ضروری است.

به گفته رضاییان‌زاده؛ تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به عنوان پیش نیاز مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، بنابراین بهبود رژیم‌های غذایی خانواده و وضعیت تغذیه کودکان در سطح جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره مربوط به ریشه کنی فقر شدید و گرسنگی و افزایش آن، ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است.

او افزود: بر اساس نتایج بررسی مصرف غذایی خانوارهای کشور، متوسط مصرف سرانه شیر و لبنیات ۱۹۰ گرم در روز است که با پیشنهادهای «سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی» مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: این امر می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و حتی شکستگی‌های متعدد استخوان شود. همچنین کاهش مصرف شیر در جامعه می‌تواند منجر به کوتاهی قد در نسل جدید شود.

رضاییان‌زاده خاطرنشان کرد: از فواید مصرف لبنیات می‌توان به تاثیرگذاری در پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، تنظیم فشار خون، تامین کلسیم مورد نیاز بدن، رشد و استحکام استخوان‌ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند پوکی استخوان و احتمالاً سرطان روده بزرگ و دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به اهمیت مصرف کلسیم در رشد قدی مطلوب در نوجوانان، توصیه می‌شود دانش آموزان روزانه دست کم سه واحد از شیر یا جایگزین‌های آن، مصرف کنند. مصرف شیر به عنوان یک میان وعده سالم در مدرسه، می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد عادت غذایی صحیح در دانش آموزان داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار