یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: نیمی از ماه همیشه توسط خورشید روشن می‌شود، اما روی زمین، همیشه نمی‌توانیم تمام نیمه ماه را که روشن است، ببینیم. آنچه فازهای قمر ماه می‌نامیم، نمایانگر بخش‌های مختلف نیمه روشن ماه است که می‌توانیم آن را هنگام چرخش ماه حول زمین مشاهده کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵ 03 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: امروز _دوشنبه یازدهم مهر_ ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد؛ هلال هشت روزه در آسمان غروب واضح دیده می‌شود و نیمه شب غروب می‌کند. در واقع هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، در حدود ساعت ۱۷:۵۲ در موقعیتی ۳۴ درجه بالاتر از افق جنوبی شما در صورت فلکی قوس قابل مشاهده خواهد بود سپس ساعت ۲۲:۴۶ به سمت افق فرو می‌رود. ناظر زمینی ماه را به صورت نیم دایره می‌بیند؛ در علم نجوم به این حالت تربیع اول می‌گویند. نیمی از ماه همیشه توسط خورشید روشن می‌شود، اما روی زمین، همیشه نمی‌توانیم تمام نیمه ماه را که روشن است، ببینیم. آنچه ما فازهای قمر ماه می‌نامیم نمایانگر بخش‌های مختلف نیمه روشن ماه است که می‌توانیم آن را هنگام چرخش ماه حول زمین مشاهده کنیم.

وی افزود: ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه جدید، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. پس دلیل اصلی تفاوت در شکل‌های ماه تغییر زاویه (موقعیت‌های نسبی) زمین، ماه و خورشید است؛ ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار چرخش خود را در مدارش به دور زمین از دید ناظر زمینی کامل می‌کند که زمان هلالی ماه (فاصله بین رؤیت دو هلال هر ماه) نامیده می‌شود. طی روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل، حوالی غروب طلوع می‌کند و در حوالی سپیده دم غروب می‌کند.

رصد کهکشان NGC
۲۵۳ این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کهکشان NGC 253 یکی از پرنورترین و غبارآلوده‌ترین کهکشان‌های مارپیچی (کهکشان‌های مارپیچی رایج‌ترین نوع کهکشان در جهان هستی هستند، کهکشان راه شیری و کهکشان مجاورش آندرومدا از این نوع کهکشان‌ها هستند) شناخته‌شده است. این کهکشان به دلیل موقعیتش در مرزهای صورت فلکی جنوبی سنگ‌تراش شناخته می‌شود. کهکشان NGC 253 که ۱۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد در سال ۱۷۸۳ توسط یک ریاضی‌دان و اخترشناس به نام کارولین هرشل (Caroline Herschell) کشف شد.

وی تصریح کرد: کهکشان NGC 253 حدود ۷۰ هزار سال نوری پهنا دارد؛ رصد این جرم با میل ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه قوسی جنوبی از عرض جغرافیایی بالاتر از ۴۴ درجه شمالی ممکن نیست. کهکشان NGC 253 از مختصات رصدخانه لارستان، بین ساعات ۲۰:۵۳ تا ۰۲:۴۸ از افق جنوب شرقی تا افق جنوب غربی قابل مشاهده است. کهکشان NGC 253 با قدر ۷.۱ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما به کمک یک تلسکوپ قابل رصد است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده جومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار