یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی ثوری جنوبی (Southern Taurids) از ۱۹ شهریور تا ۲۹ آبان فعال است که پیک آن حدود دوشنبه _هجدهم مهرماه_ رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 10 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: دوشنبه _هجدهم مهر_ ماه به فاز کامل می‌رسد و بیشتر طول شب قابل مشاهده است؛ در واقع حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی سحر غروب می‌کند. نخستین ماه کامل بعد از ماه برداشت یا اعتدال پاییزی، ماه شکارچی نامیده می‌شود. این نام‌ها به طور سنتی از فرهنگ‌های بومی آمریکایی و اروپایی گرفته می‌شوند. در واقع هنگامی که برداشت محصول به پایان می‌رسید کشاورزان برای آماده‌سازی مواد غذایی مورد نیاز خود قبل از زمستان به شکار آهو و سایر حیوانات روی می‌آوردند. بنابراین، این ماه، ماه شکارچی نامیده شده است.

وی افزود: در طول شب‌های بعد، ماه هر روز حدود یک ساعت بعد طلوع می‌کند و در اواخر شب به اوج خود در آسمان می‌رسد. ماه طی چند روز فقط در آسمان قبل از طلوع خورشید و صبح زود قابل مشاهده خواهد بود. ماه با رسیدن به ربع آخر، یک هفته بعد از ماه کامل، نیمه شب طلوع می‌کند و حوالی ظهر غروب می‌کند. زمان طلوع و غروب ماه به ترتیب ۱۷:۵۶ و ۰۷:۰۵ است. لحظه دقیق ماه کامل به عنوان زمانی تعریف می‌شود که طول دایره‌البروج ماه دقیقاً ۱۸۰ درجه با طول دایره‌البروج خورشید فاصله دارد که از دید ناظر زمینی این پدیده ساعت ۰۰:۲۴ رخ می‌دهد. با این حال می‌توان ماه کامل را در هر ساعت از شب مشاهده کرد. در لحظه رسیدن به فاز کامل ماه با میل چهار درجه و ۱۱ دقیقه قوسی در صورت فلکی حوت قرار گرفته است و در فاصله ۳۷۹۰۰۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

بارش شهابی ثوری جنوبی (Southern Taurids)
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی ثوری جنوبی (Southern Taurids) از ۱۹ شهریور تا ۲۹ آبان فعال است که پیک آن حدود دوشنبه _هجدهم مهرماه_ رخ می‌دهد. در این دوره، هر زمان که کانون بارش، در صورت فلکی ثور، بالاتر از افق باشد، امکان مشاهده شهابواره‌ها وجود خواهد داشت. این بارش دارای نرخ ساعتی پایدار و پایینی است. این بارش از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۱۸:۲۵، هنگامی که کانون بارش از افق شرقی شما طلوع می‌کند تا سپیده‌دم روز بعد، فعال خواهد بود که البته حدود ساعت ۰۱:۰۰ کانون بارش در آسمان به اوج می‌رسد و تا قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان برای رصد شهاب‌ها است.

وی تصریح کرد: ZHR این شهاب‌باران پنج است که با توجه به روشنایی کامل ماه انتظار دیدن شهابواره‌ها بسیار کم است. این شهاب‌باران از بقایای دنباله‌دار 2P/Encke است. اگر ماه در فاز بدر قرار نداشت، شهاب‌های درخشان و نسبتاً کم سرعت بارش ثوری جنوبی سوژه ایده‌آلی بود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار