شهر صدرا به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت استان فارس نیمی از طرح نهضت ملی مسکن را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 16 October 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یکی از برنامه‌های کمی و اجرایی شرکت عمران شهرهای جدید در افق 1404 ایجاد فضاهای مهم برای پیاده‌سازی و تحقق مفهوم شهر هوشمند و دولت الکترونیک در کشور است، بدین منظور اقداماتی همچون بسترسازی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای پروژه‌های هوشمندسازی شهری و توسعه فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه در شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفته است.

پیاده‌سازی پایلوت‌های شهر هوشمند، خلاق و کارخانه نوآوری، اجرای مزارع تأمین انرژی خورشیدی و اجرای پروژه‌های استفاده از آب خاکستری و بازچرخانی فاضلاب و اجرای ساختمان‌های عمومی با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نو از جمله مواردی است که در شهرهای جدید در دست اقدام قرار دارد.

شهر جدید صدرا شهری برنامه‌ریزی ‌شده و اقماری در 15کیلومتری شمال غربی شیراز چهارمین شهر پر جمعیت استان فارس به شمار می‌رود و این شهر سومین نوین شهر پر جمعیت کشور پس از دو شهر پرند و اندیشه است که البته در حوزه سرمایه‌گذاری نیز پیشرفت و توسعه بسیار خوبی داشته است.

علاوه بر 46 پروژه سرمایه‌گذاری که در حال ساخت است برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شهر جدید در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن است.

این در حالی است که شهرهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح ‌های وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم می‌تواند سهم بسزایی داشته باشد و طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی در شهرهای جدید رویکرد صرفا خانه ‌سازی نیست، بلکه شهرسازی است.

از سوی دیگر به گفته علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل و بهره‌برداری از مترو شهرهای جدید همچون بهارستان، گلبهار، پرند و احداث و بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید اندیشه و صدرا در برنامه شرکت عمران شهرهای جدید برای افق سال 1404 قرار دارد و در حوزه راه‌‌ها نیز تکمیل و بهره‌برداری از شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی شهر جدید صدرا در دستور کار این شرکت است.

در این خصوص سرپرست و عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر صدرا در گفت‌وگو با تسنیم از سهم 5 هزار میلیارد تومانی شهر صدرا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در حال حاضر 46 پروژه سرمایه‌گذاری در دست ساخت است و 20 پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش 5 هزار میلیارد تومان برای سال جاری در دست تهیه و مطالعه توسط مشاورین در دانشگاه شیراز است.

عزیز الله روشن با بیان اینکه برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن است، افزود: پروژه‌های در دست مناقصه و دارای قرار داد بالغ بر 1700 میلیارد تومان با قیمت روز است که باید طی مدت سه سال محقق شوند.

وی همچنین از افزایش درآمدهای وصولی شرکت در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و بیان کرد: بودجه مصوب سال جاری شرکت عمران صدرا 525 میلیارد تومان است که بخشی از طریق مزایده و بخشی نیز از طریق تهاتر اراضی با طرف‌‌های قرارداد شرکت انجام می‌شود.

روشن اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری 58 درصد وصول درآمد داشتیم که میزان متوسط این درآمد در شهرهای جدید 38 درصد است. در سال گذشته 410 میلیارد تومان بودجه مصوب داشتیم که عملکرد ما 280 میلیارد تومان معادل 68 درصد جذب در حوزه درآمدی بوده است.

سرپرست شرکت عمران صدرا در ادامه این گفت‌وگو به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر صدرا در افق 1410 اشاره و بیان کرد: باتوجه به اینکه جمعیت این شهر تا سال مذکور به بیش از 400 هزار نفر افزایش می‌یابد لذا باید خدمات مورد نیاز این شهر جدید در حوزه‌های مختلف همچون خدماتی، درمانی، آموزشی ایجاد شود که در این راستا طرح‌ها و برنامه‌هایی در دست مطالعه و اقدام است.

وی در ادامه به میزان ثبت‌نام کنندگان کل استان در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: تعداد کل ثبت نام کنندگان استان در این طرح 424 هزار نفر است که برای شهر صدرا 210 هزار و‌ 558 نفر ثبت نامی معادل 50 درصد از کل استان را داشتیم و براساس پالایشی که صورت گرفت 75 هزار و ‌ 251 نفر واجد شرایط هستند که 55 درصد از متقاضیان این شهر جدید را شامل می‌شوند.

روشن اضافه کرد: باتوجه به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان تاکنون برای 18 هزار و 400 نفر زمین جهت ساخت تامین شده است که برای 10 هزار و 400 واحد مسکونی با پیمانکاران قرارداد داریم و برای 15 هزار واحد دیگر فراخوان انتخاب پیمانکار اعلام شده است از سوی دیگر اخیرا با تلاش های صورت گرفته در فاز 3 صدرا یک زمین برای ساخت 7 هزار واحد جدید اختصاص یافته است که در مجموع ساخت 25 هزار و 400 واحد مسکن در دستور کار است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه تعداد واحدهای مشارکتی و واگذاری زمین به شرط ساخت در راستای اقدام ملی مسکن درحدود 2700 ‌واحد است، اضافه کرد: در شهرصدرا تاکنون 99 درصد پالایش متقاضیان مسکن انجام شده است اما برای تأمین زمین مشکل داریم و نیاز است تا زمین‌های شرق صدرا جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

روشن خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دنبال الحاق ناحیه 496 هکتاری در شهر صدرا که خارج از حریم است، هستیم تا بخشی از تأمین زمین نهضت ملی مسکن در این ناحیه انجام شود و بنا داریم تا 452 واحد باقی مانده از پروژه مسکن مهر در شش ماه آینده اتمام و به مردم واگذار شود.

 

به گفته سرپرست شرکت عمران صدرا از میان 23 شهر جدیدکشور که 9 شاخص اصلی برای آنها در نظر گرفته شده است، شهر صدرا در شش شاخص متقاضیان پالایش شده، متقاضیان تخصیص پروژه، واحدهای تعریف شده، واحدهای شروع شده، واحدهای دارای پیش پروانه و دارای قرارداد ساخت درحوزه مسکن در بین شهرهای جدید کشور در رتبه اول قرار دارد.

روشن ابراز کرد: در حوزه صدور پروانه تعداد 8 هزار و 627 پیش پروانه (موافقت اصولی) متعلق به شهر صدرا معادل 77 درصد و 55 درصد تایید نهایی در حوزه نهضت مسکن ملی درسطح استان مربوط به این شهر است.

او در ادامه به توسعه محورهای ارتباطی و مواصلاتی این شهر اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر مسیرهای جدید شهر صدرا در چهار محور بلوار خلیج فارس، محور دوکوهک و دو بزرگراه شهید سلیمانی و قره پیری تعریف شده و مسیر پنجم از آزاد راه شیراز _ اصفهان و مسیر ششم از طریق اتصال به شهرستان بیضاء در دست مطالعه مشاور است.

روشن ضمن ابراز گلایه از عدم اجرای تعهدات مجموعه شهرداری شیراز در خصوص محور قره پیری، گفت: مسیر 10.5 کیلومتری قره پیری هم اکنون دارای 30 درصد پیشرفت فیزیکی است که با احداث آن فاصله زمانی شهر جدید صدرا به شیراز را 9 تا 11 دقیقه کوتاه‌تر می‌کند و باتوجه به اینکه 90 درصد از اجرای پروژه بر عهده شرکت عمران و 10 درصد دیگر در تعهد شهرداری شیراز است انتظار داریم تا شهرداری شیراز هر چه سریع‌تر کار خود را در این محور آغاز کند چراکه با احداث مسیرهای دسترسی جدید در نظر داریم تا تردد ساکنین شهر صدرا را تسهیل کرده و دسترسی به این شهر از همه محورها فراهم گردد.

در ادامه، سرپرست شرکت عمران صدرا در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص مشکلات مربوط به فرونشست زمین در ایستگاه راه آهن شیراز _ اصفهان پاسخ داد: در این خصوص طی چندین مرتبه پاسخ کتبی به اداره کل راه آهن داده شد و معتقدم که از سوی شرکت عمران هیچ گونه دخل و تصرفی برای ساخت و تمهیدات این پروژه صورت نگرفته است و در این موضوع ما مقصر نیستیم. لذا کسانی که مسئول ساخت راه آهن بوده‌اند بایستی از ابتدا تمهیداتی برای عبور آب‌های سطحی پیش‌بینی می‌کردند و در این خصوص خود راه آهن باید پاسخگو باشد.

روشن در پایان اضافه کرد: متأسفانه سایر دستگاه‌های خدماتی فعالیت چندانی جهت احداث مراکز خدماتی در شهر صدرا ندارند و در حوزه‌های مختلف همچون درمان با وجود اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که زمین به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا در جهت خدمت‌رسانی به مردم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند اما هیچ گونه همکاری و مشارکتی صورت نمی‌گیرد. لذا نیاز است مسئولان و متولیان حوزه‌های مختلف توجه بیشتری به این شهر داشته باشند.

برچسب ها: صدرا ، مسکن ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار