عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی و گازی، گفت: اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود شاید تا ۲۰ سال آینده شهر صنعتی عسلویه به بزرگترین موزه صنعتی دنیا تبدیل شود! بنایراین فشارافزایی گاز پارس جنوبی از نان شب هم برای کشور واجب‌ تر است.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ 22 October 2022

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: حسین حسین‌زاده در جریان ارائه گزارش نظارتی کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور در صحن علنی و توضیحات وزیر نفت در این باره و تاکیدات رئیس مجلس بر ضرورت کاهش این ناترازی، گفت: گزارش کمیسیون انرژی، توضیحات وزیر و تاکیدات رئیس مجلس یک کلید واژه مشترک داشت و آن ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه گاز است چراکه همه ما درد را شناخته و درمان آن را نیز می‌دانیم البته سرمایه‌گذاری مدل‌های مختلفی دارد؛ موظف کردن پتروشیمی‌ها به مشارکت در تولید گاز از میادین گازی در قالب قراردادهای بلند مثلا 20 ساله یکی از این مدل‌ها است چراکه بالای 80 درصد خوراک پتروشیمی‌ها از گاز تامین می‌شود، درواقع با این اقدام پتروشیمی‌ها می‌توانند این گاز تولیدی را در پتروشیمی‌های خود نیز استفاده کنند.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسیر دیگر برای توسعه صنعت گاز و سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده از ظرفیت «صندوق توسعه ملی» است چراکه این صندوق زائده نفت است و درآمد نفت به آن سرازیر می‌شود اما کمترین سرمایه‌گذاری توسط این صندوق در حوزه انرژی صورت می‌گیرد به همین دلیل استفاده از ظرفیت صندوق مذکور ضروری است.

وی با یادآوری تاکیدات رئیس مجلس در صحن علنی در رابطه با بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزود: همان طور که آقای قالیباف تاکید کرد؛ توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه جا به جای مسافر با مترو ضروری است چراکه هزینه بسیاری از این طریق در حوزه سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

حسین زاده توضیح داد: طبق گزارشات و دستاوردهای علمی یک دلار سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی انرژی معادل 7 تا 10 دلار در تولید است اما نگرانی‌هایی بسیاری در زمینه کسری گاز وجود دارد چراکه اکنون 250 میلیون مترمکعب در روز کسری گاز داریم و با توجه به اضافه شدن مصرف سالانه در بخش خانگی و صنعت اگر به همین منوال ادامه دهیم در سال 1404 به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

این نماینده مجلس با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، بیان کرد: انتظار بود با توجه به شرایط پیش آمده در سطح منطقه و جهان ایران به هاب گازی و صادرکننده گاز به اروپا تبدیل و جایگزین روسیه شود اما امریکا این جایگاه را بدست آورد.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم رقم خورده است، اضافه کرد: انعقاد قرارداد یا سوآپ گازی با قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان و... ، همچنین اقدام به ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی در حوزه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی ازجمله اقدامات قابل تامل در این دولت است اما باید نقش‌آفرینی قوی‌تری در منطقه و جهان داشته باشیم تا بتوان از این ظرفیت به وجود آمده استفاده کنیم و به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم.

حسین زاده با تاکید بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه توسعه میادین نفت و گاز، گفت: اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود شاید تا 20 سال آینده شهر صنعتی عسلویه به بزرگترین موزه صنعتی دنیا تبدیل شود! بنایراین فشارافزایی گاز پارس جنوبی از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است لذا باید سهم نفت را از بودجه به‌منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر کرد و صندوق توسعه ملی نیز پای کار بیاید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف گاز در ایران بیش از نرم جهانی است، گفت: همچنین در مقایسه با کشور ترکیه متوجه می‌شویم ما به ازای هر 1000 دلار تولید 4.4 دهم بشکه نفت مصرف می‌کنیم در حالی در ترکیه با 1.1 دهم بشکه نفت این کار انجام می‌شود لذا تغییر این اوضاع احوال کنونی در حوزه انرژی نیازمند عظم جدی دولت و مجلس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار