از زمان واگذاری بخشی از کمربندی جنوبی شیراز به شهرداری با دستور استاندار فارس حدود ۴ ماه می‌گذرد اما تغییر شهردار و مسائل حاشیه‌ای در کنار برخی بی‌توجهی‌ها سبب شده است شهرداری آنگونه که باید به بحث ساماندهی کمربندی شیراز ورود نکند!
کد خبر: ۱۰۷۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ 24 October 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: سخن از کمربندی جنوبی شیراز که به میان می‌آید حوادث دلخراش و صحنه‌های مرگ و میری به ذهنمان متبادر می‌شود که طولانی شدن ساماندهی به یک محور درون شهری برایمان به ارمغان آورده است.

سالهاست کمربندی شیراز و عدم ایمنی کافی‌اش به مثابه دمل چرکینی بدل شده که انگار دهان باز کرده است و می‌بلعد.

بارها و بارها راجع به ساماندهی پرونده نخ‌نما شده کمربندی شیراز نوشته‌ایم اما متاسفانه بر خلاف اقداماتی هم که بعضا در این محور انجام شده و می‌شود باز هم شاهد تصادفات بسیاری در این جاده هستیم.

جاده کمربندی شیراز به طول ۲۶ کیلومتر چنان پر خطر است که روزانه خسارات و تلفاتی دارد و راهکارهای ارائه شده تاکنون از حجم تصادفات آمار قابل توجهی کم نکرده است.

تعیین تکلیف این پروژه قدیمی بارها از طرف استاندار فعلی فارس و گاها مسئولان قضایی به جهت تقسیم وظایف صورت گرفته اما به آن توجه نشده است؛ چراکه بخشی از کمربندی حدود ۱۸ کیلومتر در محدوده شهری واقع شده است و قطعا شهرداری وظیفه ساماندهی و رسیدگی به آن را بر عهده دارد.

بارها در جلسات شورای ترافیک استان و شورای راهبردی تصادفات عنوان شده است که مسئولیت ۱۱ کیلومتر از این پروژه به عهده شهرداری است اما آنگونه که باید اتفاقی رخ نداده است، عوض شدن شهردار و طولانی شدن پروسه انتخاب شهردار هم از دلایل تاخیر در ورود به برخی پروژه‌ها از جمله کمربندی شیراز است.

نهایتا در خردادماه گذشته استاندار فارس تکلیف کرد که از ابتدای تیرماه بخشی از کمربندی که در محدوده شهری است (از نواب صفوی تا پل امام حسن) به عهده شهرداری شیراز است اما با گذشت ۴ ماه از ان تاریخ به نظر می‌رسد شهرداری هنوز به بحث کمربندی ورود جدی نکرده است.

تماس خبرنگار فارس با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز که پیش از این نیز راجع‌به این موضوع پاسخگو نبود، به گفتگو منتج نشد و لذا وضعیت فعلی کمربندی را از رئیس اداره ایمنی و حریم راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس جویا شدیم.

 

یزدانی با اشاره به واگذاری بخشی از کمربندی جنوبی به شهرداری شیراز گفت: اداره کل راهداری در بخش واگذار شده به شهرداری وظیفه‌ای به لحاظ ایجاد ایمنی بر عهده ندارد و تنها نگهداری روشنایی را در حدفاصل نواب صفوی تا پل امام حسن انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه امکانات راهداری را در ۶ کیلومترِ همت جنوبی تا تقاطع حسینی‌الهاشمی متمرکز کرده‌ایم، گفت: احداث روشنایی، نصب نیوجرسی، لکه‌گیری، روکش آسفالت، ایمن‌سازی و ... در این قسمت با جدیت در حال انجام است.

معاون اداره کل راهداری فارس، ضمن اعلام امار کاهش تصادفات در محور پل فسا گفت: طبق آمار و اطلاعات واصله از پلیس راه شیراز فسا در این محور کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها را داشته‌ایم که در پی انجام اقدامات ایمن‌سازی حاصل شده است.

یزدانی افزود: پیش از دستور استاندار مبنی‌بر واگذاری بخشی از کمربندی جنوبی به شهرداری شیراز ۲۰ کیلومتر نیوجرسی و حفاظ بتنی را نصب کردیم که به واسطه آن امار تصادفات در ان محور کاهش یافت.

وی تاکید کرد: عمده تصادفات در این محور در اثر برخورد با جسم صلب بود که بسیار کاهش یافت.

یزدانی به تصادفات عابرین پیاده که عموما از معتادان متجاهری هستند که محل زندگی‌شان در همان محدوده است، گفت: روزانه شاهد تصادفات عابرین پیاده‌ای در این محور هستیم که از معتادان متجاهر ساکن در محدوده یاد شده هستند.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه راهداری فارس همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در کمربندی شمالی شیراز( حدفاصل جوادیه تا اکبرآباد) نیز اظهار داشت: پیمانکار برای ایمن‌سازی این محدوده مشخص شده است، تحویل زمین نیز انجام شده و پروژه تکمیل روشنایی در محدوده ۵ کیلومتری از این محور که فاقد روشنایی است، تا دو هفته دیگر انجام‌خواهد شد.

کاهش یا عدم کاهش تصادفات این محور را از فرمانده پلیس راه شیراز، فسا پیگیری کردیم.

سرهنگ اصغر پهلوان ضمن تایید کاهش آمار تصادفات در محور پل فسا بعد از انجام عملیات راهداری اظهار کرد: اگر ۶ ماهه اول امسال را با ۶ ماهه اول سال گذشته مقایسه کنیم وضعیت بهتر است؛ چراکه در حوزه تصادفات فوتی ۲۰ درصد و تصادفات جرحی ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات خسارتی گفت: اما در حوزه تصادفات خسارتی با ۵۰ درصد افزایش رو به رو بوده‌ایم به این دلیل که کاهش تصادفات فوتی جای خود را به تصادفات جرحی و تصادفات جرحی جای خود را به تصادفات خسارتی داده است.

پهلوان با اشاره بر اینکه نصب نیوجرسی و آرام‌سازی مسیر با اقدامات راهداری در کاهش امار جرح و فوت اثرگذار بوده است، گفت: وضعیت فعلی بهتر از گذشته است و روان سازی ترافیک نیز بهبود یافته اما همچنان در بحث عابرین پیاده مشکلاتی داریم.

او افزود: کم بودن تعداد پل‌های عابر پیاده، ضعف در سیستم روشنایی و عدم پیشرفت نسبت به سال گذشته در این حوزه‌ها (از میدان رودکی تا پل فسا) سبب شده است در حوزه عابرین پیاده وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته نداشته باشیم؛ لذا نیاز است راهداری این موضوع را نیز مدنظر قرار داده و پوشش لازم را در مسیر انجام دهد.

 

به گزارش فارس، در گزارش قبلی در گفتگو با رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر شیراز به لزوم برگزاری جلساتی در حوزه ایمن‌سازی کمربندی و ورود جدی شهرداری شیراز به این حوزه اشاره شده که در گزارش بعدی وضعیت ورود شهرداری و شورای شهر شیراز را پس از تصدی شهردار جدید به پروژه کمربندی بررسی خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار