بعد از حدود ۸ ماه، طی روزهای اخیر مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس برگزار و رئیس این هیئت مشخص شد، اما جمعی از اعضای این مجمع به همراه برخی چهره‌های شناخته شده این ورزش، با طرح ادعای وقوع تخلف، خواستار ابطال آن شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 24 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کشتی به ویژه کشتی فرنگی، در فارس از گذشته تاکنون جایگاهی ویژه داشته و طی ادوار مختلف شاهد معرفی چهره هایی اعم از ورزشکار و داور و مربی بوده ایم، افرادی که افتخاراتی را در سطوح ملی و بین المللی آفریدند و خود و ایران را جاودانه کردند؛ از محمدعلی فرخیان، ورزشکار با اخلاق و نامداری که صاحب عناوین ملی و جهانی در هر ۲ رشته آزاد و فرنگی بود و بهمن سال گذشته چشم از جهان فروبست تا امید نوروزی و برادران گرایی و دلخانی و ... که پرچم فارس و ایران را بالا نگه داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، مدتی‌است که بسیاری از صاحب‌نظران و دلسوزان عرصه ورزش در این استان، نگران آینده کشتی فارس و از دست رفتن این جایگاه رفیع هستند، نگرانند که در آینده‌ای نه چندان دور، بین نام‌های طلایی و نقره‌ای و برنزی دایره کشتی ملی و جهانی، نامی با پسوند استان فارسی نباشد؛ نگرانند که بعد از دلخانی و برادران گرایی و ... کشتی‌گیری از فارس میدان‌دار نباشد؛ می‌ترسند که مبادا بلایی که بر سر یکی از مربیان سازنده این رشته در فارس آمد، بر سر کشتی‌گیرانش هم نازل شود و تهدیداتی که مدتیست پیدا و پنهان در خصوص کمرنگ کردن کشتی فارس از دور و نزدیک به گوش می‌رسد، رنگ حقیقت به خود گرفته و آلیش و فرنگی فارس به محاق کشانده شود.

اختلاف دیدگاه و سلیقه، همواره در همه عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی وجود داشته و دارد، اما در نقاطی که با تدبیر و تدبر، اشتراک نظرها پررنگ شده و با هم اندیشی، همفکری و در کنار هم قرار گرفتن، اختلاف‌ها رنگ باخت، قطعا توفیق رفیق راه شد؛ در عرصه ورزش نیز از دیرباز تاکنون، اختلاف نظر و دیدگاه وجود داشته و بارها عامل اصلی در توقف روند رشد رشته‌های ورزشی شده است.

امروز اما اختلاف‌ها در عرصه مدیریت کشتی استان فارس به بالاترین حد خود رسیده و علیرغم تلاش‌های مدیران ارشد استان و کنار هم نشستن مخالفان و گفت و گوهای مکرر، دامنه آن هر روز گسترده‌تر شده است.

روز ۲۴ مهرماه، بعد از ماه‌ها مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس برگزار شد، اما این جلسه در دور اول به دلیل غیبت شماری از اعضا و ترک جلسه از سوی سرپرست هیئت کشتی، از حدنصاب افتاد و ساعتی بعد مجددا دور دوم آن برگزار و با حضور ۱۶ نفر، رای گیری انجام و به انتخاب ساسان خوبیاری منتهی شد.

این رخداد منجر به واکنش گروهی از منتقدان و مخالفان برگزاری مجمع که عموما از غائبان جلسه بودند و طرح شکایت آنان در دستگاه‌های ذیربط شده است.

بعدازظهر یکشنبه اول آبان، شماری از این منتقدان مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس در جمع خبرنگاران اعلام کردند که این انتخابات به لحاظ قانونی دارای ایراداتی است و به همین دلیل، درخواستی برای ابطال آن به مراجع قانونی در سطح ملی و استانی، ارائه شده است.

خیمه سنگین اختلاف بر کُشتی فارس

امید نوروزی یکی از معترضان اصلی به این مجمع انتخاباتی بود که در این جلسه گفت: برگزاری این مجمع با آئین‌نامه و دستورالعمل‌ها انطباق ندارد و حداقل ۱۲ تخلف در آن حادث شده است.

نوروزی با یادآوری اینکه او بدون دلیل موجه قانونی از مجمع انتخاباتی کنارگذاشته شده است، به شماری از اعضای این مجمع ایراد قانونی وارد و اضافه کرد: این مجمع انتخاباتی مهندسی شده بود تا فردی رای بیاورد که از رئیس فدراسیون حرف شنوی داشته باشد و در انتخابات آینده او را یاری دهد.

او با بیان اینکه باید برترین باشگاه، برترین مربی، برترین داور و بهترین هیئت‌های شهرستانی عضو مجمع انتخاباتی باشند، گفت: چرا باید به جای بهترین مربی، یک مربی درجه سه با مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی در مجمع حاضر شود یا رئیس کمیته داوران استان را کنار بگذاریم و داوری که چند سال خانه نشین شده است را به مجمع دعوت می‌کنیم. حتی در انتخاب ورزشکار کسب کننده بالاترین مدال هم درست عمل نشده است.

نوروزی با اشاره به اینکه روند فراخوان و دعوت از اعضای مجمع نیز قانونی نبوده است، اعلام کرد که اعضای مجمع با تلفن برای شرکت در جلسه فراخوانده شده‌اند حال آنکه باید دعوت نامه کتبی برای افراد ارسال می‌شد، از طرفی جلسه اول مجمع به دلیل غیبت ۱۳ عضو و از حداکثر افتادن آن برگزار نشد، اما برگزارکنندگان ظرف مدت نیم ساعت بعد از مجمع اول، دومین جلسه را برگزار و رای گیری را اجرا کردند.

سرپرست پیشین هیئت و دبیر مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس نیز با بیان اینکه، تخلف در این رویداد محرز بوده است، گفت: براساس قانون باید اعضای مجمع دارای شرایطی باشند که این موضوع رعایت نشده و از طرفی اعضا برای شرکت در این جلسه دعوتنامه دریافت نکرده‌اند.

همایون‌پور با بیان اینکه، در اعتراض به غیرقانونی بودن مجمع انتخاباتی هیئت کشتی، جلسه را ترک کرده است، گفت: تعداد اعضای مجمع ۲۵ نفر است که ۱۲ نفر غیبت داشتند و بعد از اینکه من جلسه را ترک کردم تعداد غائبان به ۱۳ نفر رسید و عملا مجمع از اکثریت افتاد لذا باید بر اساس قانون، حداقل ۱۰ روز بعد با انجام مقدمات قانونی، مجمع بعدی برگزار می‌شد.

خیمه سنگین اختلاف بر کُشتی فارس

او گفت: متاسفانه حدود نیم ساعت بعد از کنسل شدن جلسه اول مجمع انتخاباتی یعنی ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه فراخوانی را در سایت ورزش و جوانان فارس منتشر و ساعت ۱۲ جلسه دوم مجمع را برگزار کردند و چنین اتفاقی در طول برگزاری مجامع انتخاباتی هیئت های ورزشی کشور، بی سابقه است.

دبیر مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس با بیان اینکه موضوع تخلف در این مجمع به مراجع ذیربط کتبا و با امضای ۱۳ عضو غائب، اعلام شده است، گفت: امیدوار هستیم که مراجع رسیدگی کننده، نسبت به تعیین تکلیف این موضوع اقدام کنند.

همایون یکی از تخلفات را مربوط به تکمیل نبودن مدارک کاندیداهای ریاست هیئت دانست و اعلام کرد که تا قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی این تخلفات به ۹ مورد رسیده بود که این موارد در جلسه اول به اطلاع شرکت کنندگان رسانده شد و بعد از برگزاری این تعداد از ۱۱ مورد بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، در این نشست، احمدی، نایب رئیس بانوان هیئت کشتی فارس و روسای هیئت‌های کشتی ممسنی و رستم نیز، از اعضای مجمع انتخاباتی مذکور که در جلسه شرکت نداشتند، انتقاد و اعتراض خود را به غیرقانونی بودن روند این انتخابات، اعلام کردند.

این افراد مدعی شدند که هیچ دعوت نامه کتبی برای شرکت در مجمع انتخاباتی دریافت نکرده‌اند و تنها یک شب قبل از مجمع تلفنی به آنان اطلاع داده شده است، حال آنکه هیچ یک از ۲ کاندیدای مطرح در این انتخابات، فرد مد نظر آنان نبوده است.

با کشتی غریبه نیستم

به گزارش ایسنا، ساسان خوبیاری، رئیس هیئت کشتی استان فارس در این باره، بر لزوم همدلی و اتحاد بین همه اعضای خانواده بزرگ کشتی تاکید دارد و معتقد است که با دامن زدن به اختلافات، هیچ سودی به کشتی و ورزش نخواهد رسید و همه ضرر خواهند کرد.

او که تاکید دارد با کشتی غریبه نیست و بیش از سه دهه در این عرصه حضور داشته و دارد، تاکید کرد او سابقه قهرمانی و عضویت تیم ملی را هم دارد.

خوبیاری حضورش در این عرصه را با توصیه و تاکید دوستان ورزش دانست و با بیان اینکه مدارک ارائه شده توسط او برای شرکت در انتخابات هیئت کشتی، کامل و مورد تائید بوده است، گفت: مجمع به شکل قانونی برگزار شد، کسانی هم که به هر دلیل مجمع را ترک کرده یا در آن حاضر نشدند، در واقع به کشتی توهین کردند.

خیمه سنگین اختلاف بر کُشتی فارس
ساسان خوبیاری
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان فارس هم مجمع انتخاباتی هیئت کشتی این استان را کاملا قانونی دانست و ترک جلسه و شرکت نکردن در آن توسط برخی اعضا را کم لطفی تلقی کرد.

محسن کریمی، با بیان اینکه مجمع در دور اول با ۱۶ نفر به حد نصاب نرسید، گفت: بعد از استعلامی که از فدارسیون کشتی گرفتیم، مشخص شد که فرصت برای برگزاری دور دوم مجمع را داریم لذا از اعضا دعوت کردیم و با حضور نصف به اضافه یک، جلسه را برگزار کردیم.

کریمی، این مجمع را مورد تائید دبیر فدراسیون کشتی و منجر به انتخاب رئیس هیئت کشتی فارس دانست و گفت: رای گیری در فضایی آرام برگزار شد و هیچ کس، نه رئیس فدراسیون، نه مدیرکل ورزش فارس، دخالتی در آن نداشتند.

معاون توسعه ورزش فارس، کنارگیری یک کاندید به نفع دیگری را امری غیرقانونی ندانست و گفت: همه دعوت شدگان به مجمع، براساس آئین نامه مشخص شده بودند، البته برخی تلاش می‌کردند که مجمع برگزار نشود تا مجددا فراخوان بزنیم، اما دلیلی برای این تاخیر وجود نداشت.

او علت حذف باشگاه امید نوروزی از لیست اعضای مجمع انتخاباتی، تمدید نشدن پروانه باشگاه اعلام و اضافه کرد: آقای امید نوروزی سرمایه ورزش و کشتی استان فارس و کشور به شمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد که نباید کار به شکایت می‌کشید، البته پاسخ این شکایت به وزارت ورزش و جوانان اعلام شده است.

منتقدان مجمع انتخاباتی هیئت کشتی استان فارس که ۲۴ مهرماه برگزار شد، شکایتی را در این خصوص تنظیم کرده و به مراجع ذیربط تسلیم کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار