سنین پیش دبستانی و دبستان، مرحله ای از زندگی است که به لحاظ فیزیولوژیک، با کندتر شدن سرعت رشد کودکان توصیف می شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 09 November 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: سیده مریم عبداله زاده دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سنین پیش دبستانی و دبستان، مرحله ای از زندگی است که به لحاظ فیزیولوژیک، با کندتر شدن سرعت رشد کودکان توصیف می شود؛ به گونه ای که تا زمان آغاز دوران بلوغ به طور متوسط در هر سال، حدود سه تا چهار کیلوگرم به وزن و شِش تا هشت سانتی متر به قد آنان افزوده می شود.

او گفت: این در حالی است که در همین دوران، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در تکامل اجتماعی، شناختی، احساسی، استقلال و هویت کودک رخ می‌دهد.

عبداله زاده گفت: با توجه به الگوبرداری کودک از محیط اطراف و خانواده، بهره گیری از الگو و عادات صحیح تغذیه‌ای در خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او گفت: چنین الگو و عادات تغذیه‌ای به طور مشخص، ضمن تعیین میزان دستیابی به اهداف تامین نیاز‌های مواد مغذی موردنیاز برای رشد و تکاملِ جسمی و ذهنی کودک، تعیین کننده وضعیت سلامت و بیماری و نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن در سال‌های آتی و به ویژه دوران بزرگسالی و سالمندی است.

عبداله زاده گفت: از آنجا که کودکان در این دوران در حال یادگیری هستند، عادت‌های غلط تغذیه‌ای ضمن ایجاد اختلال رشد، به کاهش قدرت یادگیری آنان نیز دامن می‌زند.

دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نهادینه شدن تمایل به غذا‌هایی با میزان بالای نمک، قند و چربی و نیز تغییز ذائقه کودک به مصرف غذا‌های خوش نمک/شور، شیرین و پرچرب از همین سنین آغاز می‌شود.

او گفت: این مسئله در کنار فعالیت فیزیکی محدود در کودک به دلیل افزایش ساعات بی تحرکی حین تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه یا بازی‌های رایانه ای، شاغل بودن مادر، تبلیغات پر زرق و برق صنعت غذا از برخی اقلام خوراکی فاقد ارزش غذایی و در برخی موارد کم توجهی مادر، کودک را به تدریج به سمت اضافه وزن سوق می‌یابد.

عبداله زاده گفت: اهمیت این معضل زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم کودکان و نوجوانان مبتلا به اضافه وزن و چاقی با احتمال بیشتری، بزرگسالان چاق خواهند بود و ابتلا به چاقی خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، اختلال چربی خون، پرفشاری خون و انواع سرطان را به شدت افزایش می‌دهد.

او گفت: از دیگر مشکلات شایع تغذیه‌ای در این گروه سنی می‌توان به سوء تغذیه پروتئین_انرژی، کمبود ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، گروه B و D و نیز کمبود برخی مواد معدنی از جمله آهن، به صورت کمبود یا کم‌خونی فقر آهن، کمبود روی و ید اشاره کرد که هر یک به نوبه خود پیامد‌های گوناگونی بر سلامت جسمی و ذهنی کودک در این دوران و آینده نه چندان دور به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار