اما این امر نیز محقق نشد و سینماها نتوانستند از فرصت میزبانی پخش این رویداد بهره ببرند و با وجود اینکه‌ شب گذشته نخستین بازی تیم‌ملی برگزار شد اما هنوز هم تکلیف پخش رقابت‌ها در سینماهای شیراز مشخص نشده است. این در حالیست که مهیا شدن شرایط پخش این مسابقات در سینما علاوه بر اینکه موجبات رونق سینما را فراهم می‌کرد می‌توانست باعث ایجاد فرصتی برای ابراز هیجان مردم باشد.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ 22 November 2022

تابنک فارس به نقل از ایرنا: اوج این شور و هیجان را این روزها شاید بتوان در برخی خیابان‌ها و معابر پایتخت دید، آنجا که مسئولان شهری کلانشهر تهران از فرصت برپایی جام جهانی در زیباسازی پایتخت بهره گرفتند.
همزمان با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سازمان زیباسازی تهران حال و هوای فوتبالی شهر را بیش از پیش کرده است؛ ساخت چهار توپ حجمی بزرگ و نصب در میدان‌های آزادی، هفت تیر، راه‌آهن و پارک ملت، اجرای پویش بزرگ هواداران ایران و اکران در ۷۰ درصد سازه‌های تبلیغاتی شهر از جمله فعالیت هایی است که در شهر به چشم می آید.
همچنین ساخت ۱۴ کاپ بزرگ جام جهانی، نصب در میدان آزادی و توزیع در سایر مناطق، احداث سه جزیره فوتبال هزار متری در میدان امام خمینی، میدان امام حسین و پارک ملت، برگزاری جشن «تهران، پایتخت هواداری» در میدان آزادی، همراه با ویدئو مپینگ چند بعدی و نورافشانی، نصب ۱۲ هزار پرچم هواداری در شهر طراحی از دیگر اقداماتی است که در روزهای برگزاری رویداد جام جهانی، تهران را به رنگ جام جهانی درآورده است.
اما حدود ۹۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر در سیمای شیراز مرکز استان فارس، خبری از جام جهانی نیست.
از این بگذریم که شهر شیراز به دلیل ظرفیت و پتانسیل‌ بالایی که در حوزه گردشگری دارد قرار بود از فرصت طلایی همسایگی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده کند، با این وجود در سومین روز این بازی‌ها، خبری از تب‌وتاب فوتبال در تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی شهری در خیابان‌ها و معابر این کلانشهر نیست.
این در حالی است که به نظر شهروندان این کلانشهر، جام‌جهانی فرصت خوبی است تا برای ترویج ورزش و برای تغییر حال و هوا و ایجاد شور و نشاط از آن بهره گیریم، فرصتی که این روزها در شیراز جدی گرفته نشده است.

جای خالی جام‌جهانی در خیابان‌های شیراز
آرش زارع یکی از علاقمندان به فوتبال که معتقد است در جام‌جهانی ۲۰۲۲ شیراز رنگ و بوی فوتبالی ندارد، در این باره گفت: برگزاری برنامه‌های مختلف و فراهم کردن شرایط و فضای فوتبالی در خیابان‌های شهر می‌توانست شور و نشاط خاصی را در میان مردم ایجاد کند.
او ادامه داد: این مسابقات هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و این فرصت کمتر پیش می‌آید که بتوانیم از آوردگاه‌های ورزشی این رویداد بزرگ بهره ببریم.

حسین کشاورز از دیگر شهروندان شیرازی نیز اعتقاد دارد: تیم ملی متعلق به ملت ایران است و طبیعتا وقتی در هر شهر و استان، عکس تیم ملی را در تابلوهای بزرگ شهری به نمایش درآوریم، این به نوعی، همبستگی و عزم ملت برای درخشش در عرصه بین المللی را نشان می‌دهد.

علی صادق‌منش هم که از هواداران پروپا قرص تیم ملی است گفت: شمار قابل توجهی از هواداران تیم ملی امکان و قدرت مالی جهت حضور در رقابت‌های جام جهانی را ندارند و البته از طریق تلویزیون و تلفن همراه این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند، چرا از جام جهانی فقط شرکت های تبلیغاتی سود ببرند و آگهی خود را پخش کنند، چرا نباید سیمای شهرهایمان رنگ و بوی جام جهانی بگیرد.

پخش جام جهانی به سینماها و اماکن عمومی نرسید
انتظارات علاقمندان و مخاطبان این رویداد بزرگ به این مسائل محدود نمی‌شود؛ قرار بود این مسابقات از طریق سینماهای شیراز پخش شود تا مردم بتوانند در فضایی متفاوت به تماشای این رقابت‌ها بپردازند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه اعلام کرد که سینماهای شیراز میزبان پخش مسابقات جام جهانی قطر هستند و اکران و پخش همزمان مسابقات جام‌جهانی قطر در سینماهای شیراز محدودیتی ندارد.
اما این امر نیز محقق نشد و سینماها نتوانستند از فرصت میزبانی پخش این رویداد بهره ببرند و با وجود اینکه‌ شب گذشته نخستین بازی تیم‌ملی برگزار شد اما هنوز هم تکلیف پخش رقابت‌ها در سینماهای شیراز مشخص نشده است. این در حالیست که مهیا شدن شرایط پخش این مسابقات در سینما علاوه بر اینکه موجبات رونق سینما را فراهم می‌کرد می‌توانست باعث ایجاد فرصتی برای ابراز هیجان مردم باشد.

علی حسن‌بیگی از دیگر هواداران تیم ملی است که در این باره گفت: شرایط تماشای گروهی مسابقات در دوره‌های گذشته جام‌جهانی، در برخی اماکن عمومی شهر شیراز فراهم می‌شد اما متأسفانه در این دوره شاهد این اتفاق نبودیم در حالی که بازی‌های تیم‌ملی می‌تواند به تقویت نشاط و روحیه مردم کمک کند.

عدم اجرای پویش "همه هوادار ایران" در شیراز
پویش "همه هوادار ایران" از برنامه‌هایی بود که با هدف تقویت شور و نشاط اجتماعی، همدلی و همبستگی ملی و حمایت از تیم ملی در جام‌جهانی راه‌اندازی شد و قرار بود این پویش در قالب اکران برنامه‌های فرهنگی گسترده، سازه‌ها و احجام فوتبالی، دیوارنگاره و هنر شهری حال و هوای جام جهانی را به شهرهای کشور بیاورد. اجرای این پویش هم آن‌طور که باید در شهر شیراز موردتوجه قرار نگرفت.

پاسخ شهرداری
معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بحث تبلیغات در خصوص حضور ایران در جام جهانی به عنوان یک مسئله مهم اجتماعی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه این اقدامات شور و نشاط اجتماعی را به همراه دارد.
مصطفی مشفقیان ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالایی که شهر شیراز در زمینه گردشگری و فضای شهری دارد تمام تلاش خود را برای انجام تبلیغات در زمینه مسابقات جام‌جهانی به کار گرفتیم؛ به عنوان مثال نخستین گالری شهری شیراز که بر روی پُل نمازی احداث شده و تا میدان دانشجو ادامه دارد؛ در حال حاضر با موضوع جام جهانی فعالیت دارد و در سطح شهر هم از فضای تبلیغاتی و بیلبوردها برای تبلیغ بازی‌های جام‌جهانی و دعوت مردم به دیدن بازی‌های تیم ملی ایران بهره گرفته‌ایم؛ حتی بخش عمده‌ای از فضای تبلیغاتی بر روی پل‌های هوایی که در اختیار سازمان فرهنگی بوده را نیز به این موضوع اختصاص داده‌ایم اما دلیل کم نمود پیدا کردن مسابقات جام جهانی در سطح شهر، محدودیت در سازه‌های با کاربری فرهنگی و مورد خدشه قرار گرفتن برخی سازه‌ها در اتفاقات اخیر بود.
این مقام مسئول گفت: متاسفانه بخشی از تبلیغاتی که صورت گرفت در اتفاقات اخیر تخریب شد و این نشان می‌دهد اغتشاشگران علاوه بر اینکه امنیت را از مردم سلب کرده‌اند، در بُعد شادی و نشاط اجتماعی نیز اثر سؤ گذاشته‌اند. حضور ایران در جام فرصت بسیار خوبی برای ایجاد فضای شور و نشاط در جامعه بود که به دلیل اتفاقات اخیر نتوانستیم آن طور که باید از آن بهره ببریم.
مشفقیان ادامه داد: با این حال سیاست و نگاه ما این بوده و هست که فضای شهر را به سمت شور و نشاط اجتماعی و امیدآفرینی سوق دهیم و از طریق تبلیغات شهری حال و هوای حضور ایران در جام جهانی را به مردم شیراز القا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار